برانکوپیــچ!

داستان تكراری خداحافظی ناگهانی برانكو ایوانكوویچ با فوتبال ایران این بار یقه پرسپولیس را گرفت

برانکوپیــچ!

 هشت سال كار در ایران در مقایسه با عمر 28ساله مربیگری برانكو، مدت كمی نیست. مرد كروات تقریبا 30 درصد از دوران مربیگری‌اش را مدیون فوتبال ایران است. به لحاظ كسب جام، آمار از این هم فراتر است. برانكو در این 28 سال، 15 بار با تیم‌های مختلف موفق به كسب عنوان قهرمانی شد، كه از این تعداد ده جام با تیم‌های ایرانی بوده است. آمار، آمار بالایی است؛ بیش از 65 درصد. با این حال برانكو یك بار دیگر فوتبال ایران را بدون خداحافظی ترك كرد؛ رفتنی كه احتمالا دیگر برگشتی در آن نیست.
13 سال پیش، وقتی عادل فردوسی‌پور در پایان بازی ایران و آنگولا گفت؛ «خداحافظ جام جهانی و شاید خداحافظ برانكو»، برای مدت 9 سال برانكو سمت ایران آفتابی نشد. او كه از قبل، چمدانش را بسته بود، حتی حاضر نشد برگردد تا با هواداران فوتبال ایران خداحافظی كند و حالا یك بار دیگر تاریخ برای فوتبال ایران و این مربی كروات تكرار می‌شود. برای برانكو انگار تمام روزهای خوش حضور در پرسپولیس، ارزش یك خداحافظی خشك و خالی با هواداران پرشور تیم را هم نداشت. برانكو یك‌بار دیگر، بی‌خبر چمدان‌هایش را بست و بدون خداحافظی رفت.
برانكو پرافتخاترین مربی خارجی فوتبال باشگاهی ایران بود. تنها مربی‌ای كه با یك تیم در سه دوره متوالی قهرمان لیگ برتر شد. او 175 بار روی نیمكت قرمزها نشست تا از این حیث، بعد از علی پروین، بیشترین آمار را در تاریخ باشگاه پرسپولیس داشته باشد. به لحاظ تعداد قهرمانی هم با كسب هفت جام در سه فصل و نیم سرآمد است. اما هنوز هم برای بسیاری از هواداران پرسپولیس قابل درك نیست كه چرا باید خبر توافق مربی محبوبشان را از زبان خبرنگاران عربستانی بشنوند؟ چرا باید توافقی به این مهمی از باشگاه پرسپولیس و هوادارانش پنهان شود؟ چرا باید همه شایعات مربوط به جدایی از پرسپولیس توسط برانكو تكذیب شود و بعد به یكباره خود برانكو نامه فسخ یكطرفه قراردادش را به دفتر باشگاه بفرستد؟ این پایان خوبی نبود برای همه روزهای خوشی كه هواداران پرسپولیس با برانكو تجربه كردند و حالا هواداران پرسپولیس حق دارند كه دلخور باشند. برانكو می‌توانست فردای روزی كه با پرسپولیس قهرمان جام حذفی شد، خیلی راحت از توافقش با باشگاه الاهلی عربستان حرف بزند و چشم در چشم هواداران با آنها خداحافظی كند. او می‌توانست شرایطی را به‌وجود بیاورد كه تیم محبوبش، در یك بازه زمانی مناسب‌تر، به فكر گزینه‌های جایگزین باشد. اما حالا در شرایطی كه به زمان آغاز تمرینات فصل جدید نزدیك می‌شویم و حالا كه بازار نقل و انتقالات داغ است، پرسپولیس باید در شوك از دست دادن سرمربی محبوبش باشد. برانكو گرچه نزد هواداران پرسپولیس لقب «جنتلمن» را گرفته بود، اما برای همان هوادارانی كه هر هفته با فریاد زدن نام او، تشویق ایسلندی می‌كردند، «جتلمنانه» رفتار نكرد.