جولان نتانیاهو  در جولان

اهالی جولان به نامگذاری شهركی صهیونیست‌نشین به نام «ترامپ» اعتراض كردند

جولان نتانیاهو در جولان

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر متهم و در حالت تعلیق رژیم صهیونیستی در یك اقدام نمایشی جدید به منظور خودشیرینی و جلب حمایت‌های بیشتر از سوی دونالد ترامپ برنامه شروع پروژه ساخت یك شهرك یهودی‌نشین را در بلندی‌های اشغالی جولان كلید زد. این طرح كه در هفت كیلومتری مرزهای جولان تحت كنترل سوریه و 25 كیلومتری مرز لبنان اجرا می‌شود، قرار است در آینده به زوج‌های جوان اسرائیلی هدیه شود. این حاتم‌بخشی نتانیاهو با اعتراضات گسترده ساكنان اصلی بلندی‌های جولان در سوریه مواجه شد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، بنیامین نتانیاهو روز یكشنبه (26 خرداد) یك شهرك جدید یهودی‌نشین در بلندی‌های اشغالی جولان را به احترام رئیس‌جمهور آمریكا، «شهرك ترامپ » نامگذاری كرد. وی در مراسمی كه به همین مناسبت برگزار شده بود، گفت: «این شهرك را به احترام تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن حاكمیت اسرائیل بر این منطقه»، بلندی‎‌های ترامپ نامگذاری می‌كنم. به گفته بی‌.بی.‌سی، كار عمرانی در این شهرك هنوز شروع نشده، اما در این مراسم از تابلویی با نام ترامپ و پرچم‌های آمریكا و اسرائیل رونمایی شد. رژیم صهیونیستی بلندی‌های جولان را كه متعلق به سوریه است در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورد. دولت ترامپ اولین كسی در جهان بود كه ماه مارس گذشته این منطقه را به عنوان بخشی از خاك اسرائیل به رسمیت شناخت. رژیم صهیونیستی بلندی‌های جولان را رسما در سال ۱۹۸۱ به خاك خود منضم كرد، اما این تصمیم با مخالفت جامعه بین‌المللی مواجه شد .
آنچنان كه خبرگزاری‌ها می‌گویند، این شهرك جدید به وسعت هزار كیلومتر مربع خواهد بود و در فاصله ۶۰ كیلومتری جنوب‌غربی دمشق واقع است. كابینه اسرائیل روز یكشنبه طرح نتانیاهو را برای ایجاد یك آبادی تازه در بلندی‌های جولان به تصویب رسانده بود. هرچند به گفته منابع خبری در این مصوبه نامی از ایجاد یك شهرك برده نشده و بودجه‌ای هم برای ساخت آن در نظر گرفته نشده بود. به همین دلیل مخالفان نتانیاهو اقدام اخیر او را یك نمایش تبلیغاتی توصیف می‌كنند. به گفته بی‌.بی‌.سی، زوی هازر، دبیر سابق كابینه اسرائیل به سایت خبری تایمز اسرائیل گفت: هركسی به مشروح جزئیات این تصمیم تاریخی توجه كند، درخواهد یافت چیزی بیش از یك سیاست ساختگی و غیرالزام‌آور نیست. او افزود: امیدوارم ترامپ متوجه نشده باشد از نام او برای یك بازی روابط‌عمومی سوء‌استفاده می‌شود.
سكوت محافل بین‌المللی
پیش از این وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواسته بود رژیم صهیونیستی را ملزم كند سیاست غیرقانونی شهرك‌سازی و اقدامات سركوبگرانه علیه ساكنان جولان اشغالی را متوقف كند. وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها اعلام كرد: جولان حق ابدی است كه با مرور زمان ساقط نمی‌شود. وزارت خارجه سوریه اعلام كرد: «سیاست‌های اشغالگران اسرائیلی در جولان اشغالی سوریه با هدف چنگ انداختن برای اراضی ماست. جولان بخش جدا نشدنی سوریه است و سوریه
 در راستای آزادسازی وجب به وجب خاكش با همه ابزار ممكن به این اعتبار كه جولان حق ابدی است كه با مروز زمان ساقط نمی‌شود، اصرار دارد».
بنیامین نتانیاهو چند ماه پیش برنامه ساخت شهركی را در منطقه اشغالی جولان سوریه اعلام كرده بود. نشریه فرانسوی فیگارو در گزارشی پیرامون این طرح نوشت: قرار است خانه‌های این شهرك در درجه اول به زوج‌های جوان اختصاص یابد. به گفته یك مقام محلی، تاكنون 150 نفر برای سكونت در این شهرك ثبت‌نام كرده‌اند. به نوشته فیگارو قرار نیست ترامپ كمك مالی برای مشاركت در ساخت این شهرك ارائه كند .
اهمیت بلندی‌های جولان
از منظر جغرافیایی مساحت بلندی‌های جولان بالغ بر یک درصد از مساحت سوریه است و به 1860 كیلومتر مربع می‌رسد. تصمیم‌سازان صهیونیست سعی دارند اوضاع كنونی اسكان شهرك‌نشینان در بلندی‌های جولان را كه سرزمین سوری است، به یك واقعیت غیرقابل تغییر تبدیل كند، بویژه این‌كه صهیونیست‌ها اهداف راهبردی در جولان دارند و آن را یك منبع آبی در درازمدت برای خود می‌دانند. اسرائیل تاكنون با سیاست‌های آبی خود توانسته است بر بیش از 600 میلیون مترمكعب از آب بلندی‌های جولان مسلط شود و به این ترتیب 30 درصد از نیازهای سالانه خود به آب را تامین كند. این آمارها همه نشان می‌دهد كه رژیم صهیونیستی برای در اشغال نگه داشتن بلندی‌های جولان برنامه درازمدتی تدوین كرده است و احداث شهركی به نام
دونالد ترامپ نیز در همین چارچوب قرار می‌گیرد. آمارهای صهیونیستی در اواسط سال جاری میلادی نشان می‌دهد تاكنون 33 منطقه صهیونیست‌نشین در بلندی‌های جولان احداث شده كه 18 هزار صهیونیست در آنها ساكن هستند. كابینه بنیامین نتانیاهو همچنین به دنبال جذب تعداد بیشتری از مهاجران یهودی به بلندی‌های جولان است. آنها می‌خواهند شهرك‌های صهیونیست‌نشین دیگری را در این منطقه بسازند و شهرك‌های كنونی را نیز توسعه دهند تا بتوانند تعداد صهیونیست‌های ساكن در بلندی‌های جولان را تا سال 2020 به دو برابر تعداد كنونی برسانند.
مجموع این حقایق وظیفه نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل را سنگین می‌كند زیرا بدون هیچ تحركی به تماشا نشسته است. اشغال بخشی از خاك یك كشور و احداث شهرك در آن مصداق بارز زیر پا گذاشتن ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین كنوانسیون‌های بین‌المللی است. چرا سازمان ملل در قبال این اقدامات رژیم صهیونیستی سكوت كرده و برخلاف درخواست‌های مكرر دولت سوریه حاضر به طرح آن در شورای امنیت نیست؟