كارت زرد زیرساختی

پاسخ‌های آذری جهرمی درباره عدم تامین زیرساخت‌های ارتباطی نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند

كارت زرد زیرساختی

 پرحاشیه‌ترین و جوان‌ترین شاید عنوان‌های مناسبی برای محمدجواد آذری‌جهرمی باشد. وزیری كه مدت زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می‌كند و 99 درصد نظراتش را با كامنت گذاشتن در فضای مجازی مطرح می‌كند و همین هم گاهی باعث ایجاد دردسرهایی برایش می‌شود. شاید به خاطر همین است كه روز گذشته او پایش به مجلس شورای اسلامی، كشیده شد تا درباره عملكردش به نمایندگان مجلس، جواب پس دهد. جوابی كه درنهایت برای جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم، یك كارت زرد به ارمغان آورد.
مشكل زیرساخت‌های ارتباطات در برخی از روستاهای كشور را 9 نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح كردند. سعید باستانی، بیت‌ا... عبداللهی و هفت نفر دیگر از نمایندگان به طرح موضوع مشكلات زیرساخت ارتباطات در شهر و روستای خود پرداختند. آنها از وزیر ارتباطات چند سوال پرسیدند:‌  چرا در بسیاری از روستاهای كشور و جاده‌ها امكان ارتباط تلفن همراه اول وجود ندارد؟ و با توجه به اهمیت اینترنت چرا در روستاهای كشور به این مهم اهمیت داده نمی‌شود؟» چرا در بسیاری از روستاهای كشور به درخواست مردم برای اشتراك تلفن ثابت جواب منفی داده می‌شود؟ و هم سوال دیگری كه نمایندگان از وزیر جوان پرسیدند.
 زیرساخت‌هایی كه مشكل دارند
 نماینده مردم خواف و رشتخوار نیز مشكلات حوزه خود را مطرح كرد. سلامی به بند (ط) ماده‌3 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره كرده و گفت: ‌ جزو وظایف این وزارتخانه است كه در حوزه دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری و اطلاعات برای هر یك از آحاد كشور و نقاط روستایی و دورافتاده، تسهیل و تسریع داشته باشد، اما متاسفانه در حال حاضر برقراری سیستم‌های ارتباطی در روستاها و به دنبال آن دسترسی به خدماتی همچون توسعه فضای دولت الكترونیك و ارائه خدمات الكترونیكی در مناطق محروم و ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات به منظور فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی با هدف كاهش مهاجرت از روستاها و ارتقای سطح درآمد روستاییان موثر واقع نشده است.
 او از ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، مشكلات آنتن‌دهی، مشكلات اینترنت، نداشتن سیستم پوز و پست لاین و برقرار نشدن سیستم ارتباطی دولت الكترونیك در روستاها و شهرهای محروم گلایه كرد. نگهبان سلامی همچنین درخصوص برقراری دولت الكترونیكی در شهرها و روستاها، عنوان كرد: قرار بود با برقراری سیستم‌های ارتباطی در شهرها و روستاها، خدماتی در حوزه دولت الكترونیكی ارائه شود، اما متاسفانه این مهم تاكنون انجام نشده است. در حالی كه دولت الكترونیك می‌تواند منشأ بسیاری از ایجاد مشاغل و افزایش فعالیت‌های اقتصادی و سطح درآمد در روستاها باشد.
 پول نیست!
وزیر ارتباطات نیز در جواب سوالات مطرح شده از سوی نمایندگان گفت: این سوال به بخشی از قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر فراهم آوردن زیرساخت‌های چهار خدمت الكترونیك در مناطق روستایی برمی‌گردد كه بحث سلامت الكترونیك، كشاورزی، آموزش و اتصال دهیاری‌ها به سیستم است.‌ جهرمی با اشاره به 7200 روستایی كه به شبكه ملی اطلاعات وصل شده است، دلیل تأمین ضعف در زیرساخت‌های روستایی را شرایط جغرافیایی و توپوگرافی روستاها دانست. وی همچنین با اشاره به بودجه توسعه وزارتخانه افزود:‌ بودجه توسعه ارتباطات روستایی 220 میلیارد تومان بود اما متأسفانه كمتر از 50 درصد آن محقق شده است.  جهرمی با اشاره به برنامه‌های سال سوم برنامه ششم، ضریب 72 درصد توسعه پوشش روستایی را اقدامات انجام شده‌اش عنوان كرد و  گفت كه با نصف بودجه دو برابر ظرفیت‌هایی كه از قبل توسعه پیدا می‌كرد را عملیاتی كرده است.
 به رأی نمی‌گذارم
بیت‌ا... عبداللهی یكی از نمایندگانی كه در طرح سوال از وزیر جوان شركت كرده بود، با اشاره به ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه كه طبق آن باید در توسعه زیرساخت‌های خدمات الكترونیكی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری شود و نیز بند (پ) همین ماده كه طبق آن دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به الكترونیكی كردن تمام فرآیندها و خدمات با قابلیت الكترونیكی و تكمیل بانك‌های اطلاعاتی مربوط تا پایان سال سوم اجرای برنامه اقدام كنند، عنوان كرد  اگر عدالت اجرایی شود، خیلی از مشكلات مردم رفع خواهد شد.
 او با اشاره به این‌كه برخی از وزرا در مواجهه با سوال نمایندگان عنوان می‌كنند مشكلات را حل خواهند كرد، اما پس از دریافت نظر مثبت قوه مقننه، اقدام خاصی انجام نمی‌دهند، گفت:  طبق آمار حوزه انتخابیه اهر و هریس از حداقل پوشش تلفن و همچنین اینترنت برخوردار است. همچنین درخصوص وضعیت تلفن ثابت نیز اوضاع بدتر از اوایل انقلاب است، زیرا امور به بخش خصوصی واگذار شده كه فقط دنبال سود است و نه ارائه خدمات، از این رو بسیاری از روستاها درصدد گرفتن تلفن ثابت هستند و تلفن همراه ندارند.»
هرچند نماینده اهر پس از پاسخ جهرمی، قانع شد و گفت: به دلیل جوانی آقای وزیر و این كه باید به جوانان فرصت داد، سوال خود را از وی به شرط قول حل مشكلات ارتباطی شهرستان هریس، به رای نمی‌گذارم.
 كارت هشدار
 درنهایت نمایندگان مردم، با ۸۳ رأی موافق، ۸۳رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶نماینده حاضر در مجلس اعلام كردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشده‌اند.
درخصوص ایرادات وارد شده به وزیر ارتباطات، عزیز نجف‌پور، عضو سابق هیات رئیسه مركز ملی فضای مجازی ایرادات وارده به وزیر را این طور عنوان می‌كند: ادعای ایجاد زیرساخت‌های شبكه ملی ارتباطات تا 80 درصد، براساس تعاریفی است كه وزارت ارتباطات دارد.
وی تأكید می‌كند یكی از اشتباهات وزارت اطلاعات این است كه عملكرد خود را براساس تعاریفی كه خود تنظیم كرده است، ابزار می‌كند. از نظر نجف‌پور، پیشرفت‌های شبكه ملی اینترنت باید بر ساختارها و تعاریفی كه در شورای عالی فضای مجازی تعریف شده است، قرار بگیرد. اتفاقی كه از نظر رجب‌‍‌پور در وزارت اطلاعات انجام نمی‌شود؛ بنابراین آماری كه جهرمی ارائه می‌دهد درست به‌نظر نمی‌رسد.