جنگ در زمین بچه‌ها

جام‌جم، ورود شبكه خبری بی.بی.سی به حوزه برنامه‌سازی برای كودكان را بررسی می‌كند

جنگ در زمین بچه‌ها

این روزها زمزمه‌های جدیدی در بحث جنگ رسانه‌ای از سوی جبهه دشمن به گوش می‌رسد. دشمنی كه تا به اینجا هر چه از دستش برمی‌آمده، كرده و باز مغلوب ماجراست. اما او دست از تلاش و كوشش برنمی‌دارد و برای فتح به هر قیمتی كه شده، می‌كوشد. یكی از تازه‌ترین این اقدامات در جبهه جنگ رسانه‌ای، زمزمه‌هایی از شروع برنامه‌سازی برای كودكان در شبكه ماهواره‌ای فارسی‌زبان بی.بی.سی است. شبكه‌ای كه تا اینجای فعالیت‌های خود می‌كوشیده به درون ذهن‌های جوانان و خانواده‌ها نفوذ كند و این‌روزها ـ جاه‌طلبانه. به جست‌وجوی تسخیر ذهن‌ كودكان هم برآمده است. این‌طور كه می‌شود حدس زد، تلاش برای پخش برنامه‌های تلویزیونی برای كودكان تازه مرحله اول از این جنگ است و در واقع آزمون و خطایی است تا احتمالا خیلی زود و در صورت موفقیت به احداث شبكه‌ای مستقل ویژه مخاطبان كودك منجر شود. جام‌جم در گفت‌وگو با محمد سرشار، مدیر شبكه كودك به تحلیل این اقدام و تبعات آن می‌پردازد.

شروع یك ماجرا
چندی پیش ایمان بشری با حضور در یكی از بخش‌های خبری بی.بی.سی فارسی با اعلام خبر تدارك برنامه‌ای در این شبكه برای مخاطبان كوچك از هدف خود چنین گفت: همان‌طور كه می‌دانید، طیف مخاطبان ما در شبكه بی.بی.سی
همیشه جوانان و بزرگسالان بوده‌اند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم كودكان را هم به این جمع اضافه كنیم و این برنامه تلویزیونی كه «قد‌و‌نیم‌قد» نام دارد را برای بچه‌ها تدارك دیدیم. قد‌و‌نیم‌قد از پنج قسمت تشكیل شده است و این روزها مشغول انجام مراحل دوبله‌اش هستیم.
او با اشاره به موضوعات این مجموعه پنج قسمتی هم توضیح داد: برایمان این مهم بود كه برنامه‌مان فقط از جنبه سرگرمی نباشد و بیشتر آموزشی باشد.
 به همین علت مثلا در یكی از این پنج قسمت، موضوع كلینیك حیوانات را داریم. یك كلینیك است كه از چند دامپزشك تشكیل شده و هر هفته خانواده‌هایی برای درمان حیوانات خانگی‌شان به آنجا مراجعه می‌كنند.
نقدهای مدیر شبكه كودك
به دنبال انتشار این خبر و اعلام تصمیم
 بی.بی.سی در خصوص برنامه‌سازی برای كودكان محمد سرشار، مدیر شبكه كودك سیما در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به این خبر واكنش نشان داده و با انتشار بخشی از ویدئوی آن برنامه نوشت:
روباه پیر این بار خودش وارد جبهه هجمه فرهنگی به كودكانمان شده و قرار است با بودجه وزارت خارجه #انگلیس، در #بی_بی_سی_فارسی برنامه‌هایی را برای كودكان پخش كند. این اقدام سازمان دولتی بی.بی.سی علیه ایران سه جنبه دارد:
شبكه‌های فارسی‌زبان كودك در جذب مخاطب شكست خورده و در سه سال اخیر، دچار ریزش شدید مخاطب شده‌اند. آن‌گونه كه با موفقیت‌های شبكه كودك سیما، سردمدار این جنگ نیابتی یعنی #جم_جونیور، یك ریزش 9 درصدی مخاطب را تجربه كرده. (اینجا فرصت مناسبی برای شرح این رویارویی پنهان
 نیست)
جنگ دشوارتری در پیش است.
بخش كودك بی.بی.سی فارسی حریف قدری برای شبكه كودك خواهد بود؛ چرا كه روی یكی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین آرشیوهای برنامه‌سازی كودك دنیا ـ یعنی سی.بی.بیز (خردسال) و سی.بی.بی.سی (كودك) ـ نشسته و با دوبله این گنج بزرگ، سال‌ها تجربه آنها را با خود حمل می‌كند.
راه‌اندازی بخش كودك مقدمه راه‌اندازی شبكه بی.بی.سی كودك فارسی‌زبان خواهد بود و این جنگ نرم رسانه‌ای علیه كودكان ما، ابعاد وسیع‌تری پیدا خواهد كرد.
به یاری خداوند ما در شبكه كودك در كنار خانواده‌ها برای این جبهه جدید آماده خواهیم شد. امیدوارم بزرگانی هم كه باید پشتیبان مجاهدان فرهنگی و والدین خط مقدم این نبرد باشند، حمایت‌های خود را بسیار بیشتر كنند.