نیروگاه های پشت بامی

گزارش جام‌جم از ساخت خانه با پنل‌های خورشیدی در استان کرمان برای مددجویان کمیته امداد

نیروگاه های پشت بامی

به گلزار می‌رویم؛ شهری كوچك در بردسیر و در 73 كیلومتری كرمان؛ یكی از مناطق كمتر توسعه یافته این خطه كویری. گلزار، بهشت گمشده كویر است؛ زیبا، باصفا و تاریخى با باغ‌های سیب و گلابی در دو سوی جاده‌ای كه به آن می‌رسد و مزارع وسیع گل محمدی كه زندگی مردمانش را می‌چرخاند؛ وقتی دست می‌برند لابه‌لای گل‌ها و شاخه شاخه می‌چینندشان و راهی كارخانه گلابگیری می‌كنند. ما اما برای تماشای این مناظر و گل‌چینی، به گلزار نرفته‌ایم. میزبانمان، مددجویان كمیته امداد گلزارند تا شاهد افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی خانگی باشیم كه به همت كمیته امداد امام، روی پشت‌بام خانه مددجویان بیكار و مستمری‌بگیر نصب شده تا امروز نامشان در زمره تولیدكنندگان و فروشندگان برق به دولت برود و از این پس هم اسمشان از فهرست بیكاران بیرون رفته و هم دستشان در جیب خودشان برود.

این روزها در مناطق مختلف استان كویری و پهناور كرمان كه به دلیل وجود 330 روز آفتابی، یكی از مطلوب‌ترین استان‌ها برای توسعه طرح‌های انرژی خورشیدی است، با مشاركت كمیته امداد و بنیاد نیكوكاری ماهتاب‌سازان ایرانیان برای مددجویان تحت پوشش كمیته امداد كه بسیاری از آنها زنان سرپرست خانوارند، واحدهای مسكونی 50 متری ساخته و همزمان پنل‌های خورشیدی روی پشت بام این خانه‌ها نصب می‌شود تا علاوه بر این‌كه صاحب خانه می‌شوند، بتوانند برق تولید شده توسط پنل‌هایشان را به دولت بفروشند و صاحب درآمدی ثابت و پایدار بشوند.
آخرین منطقه‌ای كه تا به امروز كلید خانه‌های پنل‌دارش به مددجویان بدون خانه و كسب و كار تحویل داده شد، گلزار شهرستان بردسیر بود كه پنجشنبه هفته گذشته با حضور رئیس كمیته امداد كشور و جمعی از مسؤولان كشوری و استانی و خبرنگاران، شاهد این رخداد
مسرت بخش بود؛ رویدادی كه اشك شوق را روی گونه‌های خانوارهای محروم نشاند و بارقه‌های امید را در نگاهشان روشن كرد.
 به موقع به دادمان رسیدند
احمد یكی از این مددجویان كمیته امداد ساكن بخش گلزار است كه یكی از پاهایش قطع شده و با وجود داشتن چهار فرزند تاكنون جز دریافت مستمری ناچیز كمیته امداد، درآمد دیگری نداشته است. وی كه نمی‌تواند خوشحالی‌اش را از داشتن یك واحد مسكونی با پنل خورشیدی كه همزمان هم به خانواده‌اش سرپناه داده و هم درآمد، پنهان كند، به جام‌جم می‌گوید: فرزندان من در سن ازدواج هستند و اگر این نیروگاه خورشیدی برای ما ساخته نمی‌شد و من صاحب درآمد نمی‌شدم، قادر به تامین هزینه‌های ازدواج آنها نبودم.
زهرا یكی دیگر از زنان سرپرست خانوار گلزاری است كه حالا با خانه‌دار شدن و داشتن یك درآمد پایدار از طریق فروش برق نیروگاه خورشیدی می‌تواند هزینه‌های زندگی خود و دو فرزندش را راحت‌تر تامین كند .
 درآمدزایی یك میلیون تومانی با هر پَنِل
هركدام از این نیروگاه‌های كوچك خورشیدی كه در قالب جشن كرامت آفتاب به بهره‌برداری رسیدند، برای یك خانواده مددجوی كمیته امداد، به طور متوسط یك میلیون تومان در ماه درآمدزایی دارد. متوسط تولید سالانه‏ هر یك از این پنل‌ها حدود 8500 كیلووات ساعت است و مدت بازپرداخت تسهیلات
 اعطا شده، حداكثر 66 ماه كه از محل درآمد فروش برق پرداخت می‌شود. به این ترتیب كه برق تولیدی این نیروگاه‌ها براساس قراردادی 20 ساله به صورت تضمینی از سوی شركت برق خریداری می‌شود. برای ساخت هر واحد نیروگاهی پنج كیلوواتی 420 میلیون ریال وام قرض‌الحسنه به مدد‌جویان كمیته امداد پرداخت شده است.
 ورود 1000 نیروگاه كوچك
 به مدار

رئیس كمیته امداد امام خمینی(ره) كشور می‌گوید: امسال هزار نیروگاه كوچك خورشیدی در استان كرمان احداث شده و به‌تدریج وارد مدار می‌شود كه 40 درصد آنها در مناطق محروم جنوب استان قرار دارد.
پرویز فتاح با بیان این‌كه هر نیروگاه خانگی با ده میلیون تومان وام از محل كمك‌های مردمی ساخته شده كه مددجویان در اقساط بلندمدت آن را بازپرداخت می‌كنند، می‌افزاید: امسال 5000 واحد مسكونی از طریق كمیته امداد و دولت برای مددجویان در استان كرمان ساخته می‌شود و سقف وام اشتغالزایی كمیته امداد تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
وی با بیان این‌كه پارسال 1400 میلیارد تومان در كل كشور تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شد، تصریح می‌كند: پس از اشتغال و خودكفایی مددجویان، به‌تدریج بحث تامین مسكن را برای مددجویان زیرپوشش این نهاد پیگیری می‌كنیم كه پروژه ساخت خانه با پَنِل خورشیدی، بخشی از این برنامه است.
 ورود پنل‌های خورشیدی
 به 125 روستا

مدیرعامل بنیاد نیكوكاری ماهتاب‌سازان ایرانیان نیز كه نقش مدیر طرح را در پروژه احداث نیروگاه‌های خورشیدی ایفا كرده، در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: با همراهی و مشاركت فعال كمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد نیكوكاری ماهتاب‌سازان ایرانیان، عملیات اجرایی گام اول این پروژه برای احداث 520 نیروگاه خورشیدی در 9 شهرستان و 125 روستای استان كرمان با اعتبار بالغ بر 220 میلیارد ریال در اواخر پاییز سال 1397 شروع و در اسفند همان سال به بهره‎برداری رسید.
 تجربه یك همكاری موفق
فرنگیس افتخاری می‌افزاید: كمیته امداد امام خمینی (ره) استان كرمان با مشاركت بانك‎های ملت و قرض الحسنه مهر ایران، وظیفه‎ اصلی تأمین مالی پروژه را عهده‎دار شدند و بنیاد نیكوكاری ماه‌تاب‌سازان ایرانیان تجارب خود را در مذاكرات تجاری، تنظیم قراردادهای فروش برق، مدیریت پروژه و بهره‎برداری از نیروگاه‎ها برای اجرای بهینه‎ پروژه به خدمت گرفت تا الگویی از همكاری موفق تیمی بین چند نهاد و سازمان برای استقرار یك پروژه اجتماعی را به نمایش بگذارد.
 چرخه تبدیل مددجو
 به تولیدكننده

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن این طرح، اهداف این پروژه را توانمندسازی و تقویت استقلال اقتصادی و اجتماعی مددجویان كمیته امداد از طریق ایجاد درآمد پایدار 20 ساله، تقویت احساس كرامت و عزت نفس آنها از طریق تبدیل چرخه‏ مددجو به تولیدكننده‎، ایجاد بستر مناسب جهت آشنایی جامعه‎ محلی با فناوری‏های جدید و تولید انرژی‏های پاك در سطح كشور برشمرد.
وی تصریح می‌كند: پیگیری عقد قرارداد فروش تضمینی برق به مدت 20 سال فی‏مابین وزارت نیرو و مالكین محترم نیروگاه‌های خورشیدی، پیگیری دریافت تسهیلات از بانك‎ها برای اشخاص معرفی شده توسط كمیته امداد امام خمینی (ره) و ... از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط بنیاد نیكوكاری ماه‏تاب‌سازان ایرانیان در این پروژه است.
مدیركل كمیته امداد امام خمینی استان كرمان هم با اشاره به این‌كه 720 مددجوی این نهاد از طریق نصب پنل‌های خورشیدی ماهانه به طور متوسط یك میلیون تومان برق به دولت می‌فروشند، می‌گوید: كمیته امداد برای مددجویانی كه فاقد واحد مسكونی هستند، با احداث خانه‌های ارزان قیمت 50 متری و نصب پنل‌های خورشیدی، همزمان هم سرپناه و هم اشتغال‌زایی ایجاد می‌كند.