پیام‌های سرنگونی گلوبال هاوك

پیام‌های سرنگونی گلوبال هاوك

 سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریكا در خلیج‌فارس، اقدامی قابل‌توجه به‌شمار می‌آید كه نه‌تنها معادلات آمریكایی‌ها را در قبال ایران و منطقه غرب آسیا دستخوش دگرگونی كرده، بلكه باعث حیرت بسیاری از نخبگان سیاسی و نظامی و همچنین افكار‌عمومی در سطح جهان نیز شده است،‌ چرا كه ایران تنها كشوری است كه نه‌تنها قادر به شناسایی این پهپاد شده، بلكه از چنان قدرت و جراتی نیز برخوردار بوده كه آن را مورد هدف قرار داده است.
از لحاظ راهبردی، این اقدام سپاه پاسداران ضربه‌ای غیر‌قابل پیش‌بینی برای مقامات سیاسی و نظامی آمریكا و همچنین راهبردهای آنها در منطقه بود و هیمنه شكست‌ناپذیری و تسلط نظامی آمریكا بر جهان را شكست. از نظر سیاسی و امنیتی نیز اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حكایت از در دست داشتن ابتكار عمل كامل نظامی و اطلاعاتی و همچنین ارسال پیام قاطع به آمریكا مبنی بر پاسخگویی سریع و بدون‌ملاحظه نسبت به هرگونه اقدام نظامی - جاسوسی علیه منافع ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌آید. همچنین از نظر اطلاعاتی، با توجه به رصد دقیق این پهپاد از مدت‌ها قبل، قاعدتا تمام اطلاعاتی كه این پهپاد در مدت ماموریت‌های مختلف خود جمع‌آوری كرده، تحت نظر ایرانی‌ها بوده است. از این‌رو تمام اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این پهپاد، باید مجددا از سوی آمریكایی‌ها ارزشگذاری شود؛ به‌خصوص كه دسترسی ایران به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این پهپاد می‌تواند بسیاری از برآوردهای اطلاعاتی آمریكا را بی‌اثر كند.
آنچه در‌خصوص ابعاد مختلف سرنگونی پهپاد گلوبال هاوك آمریكا و شیوه‌های موضعگیری مقامات سیاسی و نظامی این كشور واضح و مشخص است، بیانگر چند نكته مهم است كه می‌تواند آینده رویارویی آمریكا با ایران را بیان كند:
ادامه در صفحه آخر