اهمیت درست خوابیدن

اهمیت درست خوابیدن


كمتر كسی باور می‌كند خوابیدن هم می‌تواند سبب بروز آسیب در عضلات و مفاصل شود، اما این واقعیت دارد. خواب مناسب و در وضعیت صحیح سبب برداشته شدن فشار وزن و نیروهای دیگر از روی عضلات، مفاصل و ستون فقرات می‌شود و با بهبود گردش خون در آنها، موجب دفع مواد زائد ناشی از فعالیت‌های روزمره عضلانی و رفع خستگی آنها خواهد شد.
همچنین به علت برداشته شدن وزن تنه از روی مهره‌ها هنگام خواب، دیسك‌ها آب جذب می‌كنند و برای فعالیت‌های بعدی بدن آماده می‌شوند. فردی كه بر بستری نرم و فرورونده مانند كاناپه‌های مرسوم در منازل می‌خوابد و ناحیه شكم و لگن كه سنگین‌تر است در آن فرو می‌رود، به‌سرعت قوس كمر طبیعی خود را از دست خواهد داد و رباط‌های پشتی ستون فقرات او كشیده و ملتهب می‌شوند و در معرض خطر بیرون‌زدگی دیسك قرار می‌گیرد. همین خطر در مورد مهره‌های گردن كسانی كه هنگام خواب سر خود را روی دسته‌های مبل‌های راحتی می‌گذارند وجود دارد. در این وضعیت قوس گردن از بین می‌رود و اسپاسم و كشیدگی عضلات كوچك ستون فقرات گردنی موجب درد و خشكی گردن می‌شود.
كسانی كه هنگام خواب شانه خود را بالا برده و دست را زیر سر می‌گذارند به تورم تاندون عضلات شانه و محدودیت‌های دردناك این مفصل دچار خواهند شد. فیزیوتراپیست‌ها به افراد توصیه می‌كنند هنگام خواب دستتان در كنار بدنتان قرار گیرد یا بیش از ۹۰ درجه بالا نرود. جمع كردن یك زانو داخل شكم هنگام خواب و چرخش تنه، جابه‌جایی مفاصل بین لگن و كمر را در پی دارد و كمردردهای ناشی از فشار بر این مفاصل كه مفاصل ساكروایلیاك نام دارند، می‌توانند مزمن و ناتوان‌كننده باشند. همچنین این نحوه خوابیدن، انحراف جانبی ستون فقرات یا اسكولیوز را در پی خواهد داشت. در مواجهه با بروز چنین عادت‌های غلطی در خواب دوستان و اعضای خانواده توصيه كنيد با مراجعه به كلینیك‌های فیزیوتراپی از خدمات مشاوره شيوه صحیح خواب و تمرین درمانی برخوردار شوند. بستر خواب نباید سخت و غیر منعطف باشد و این‌كه نرم و فرو رونده نيز نباشد كه باعث از بین رفتن فرم طبیعی ستون فقرات و مفاصل شود. تمرین‌های كششی ملایم بعد از خواب و قبل از شروع فعالیت‌ها، راهكار مناسبی برای پیشگیری از بروز آسیب‌های پس از استراحت است. ارتفاع بالش هم باید به گونه‌ای باشد كه سر با تنه زاویه‌ای حدود ۲۰ درجه داشته باشد.