مواد غذایی مفید و مضر برای مغز

مواد غذایی مفید و مضر برای مغز

مواد غذایی علاوه براین‌كه تاثیر مستقیم بر سلامت جسم ما دارند، با تاثیرگذاری بر عملكرد مغز، روح و روان ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. موارد زیر تاثیرات مثبت و منفی برخی مواد غذایی بر مغز است:
برنج پوست‌كنده : كربوهیدرات‌های موجود در برنج پوست‌كنده، مولكول‌های گلوكزرا به سرعت وارد خون می‌كنند و با تغییر سریع و قابل‌توجه سطح قند خون تاثیر منفی بر سلامت مغز و سیستم عصبی
به‌جا می‌گذارند.
ذرت بوداده : پروتئین، طلا، فسفر، آهن، سیلیكون و منیزیم موجود در ذرت بوداده به عملكرد درست سیستم عصبی كمك می‌كند. ویتامین B موجود در ذرت بوداده هم با استرس و افسردگی مقابله می‌كند.
ماهی تون : جیوه زیاد موجود در ماهی تون در آب های آلوده  مشكلات حافظه ایجاد می‌كند. ماهی تون همچنین حاوی پلی‌كلروبی‌فنیل است كه باعث اختلال در عملكرد سیستم عصبی اختلال می‌شود.
موادغذایی حاوی گلوتن : این مواد غذایی دارای آنتی‌بادی‌هایی است كه به مواد شیمیایی بسیار مهم بدن حمله می‌كند. كمبود این مواد شیمیایی می‌تواند به حملات عصبی و افسردگی منجر شود.
شكلات سیاه : فلاونوئیدهای شكلات سیاه، مسؤول فعال ساختن سلول‌های مغز است. شكلات سیاه رگ‌ها را گشادتر می‌كند، عملكرد مغز را تحریك كرده و اكسیژن مورد نیاز آن را تامین می‌كند.
سیب‌زمینی : سیب‌زمینی پخته سرشار از پتاسیم است كه اكسیژن را به مغز ارسال می‌كند. سیب‌زمینی همچنین حاوی گلوكز، ویتامین B و آمینواسیدهایی است كه با افزایش خون‌رسانی به مغز، انرژی مورد نیاز مغز برای عملكردهایش را فراهم می‌كنند.
لوبیاها : لوبیاها حاوی تانیك اسید هستند. افزایش میزان تانیك اسید در بدن باعث ایجاد مشكل در شكستن مواد معدنی مثل آهن می‌شود و مشكل در خون‌رسانی به مغز و كم‌خونی را به دنبال دارد.
كاری : كوركومین موجود در ادویه كاری و زردچوبه شامل آنتی‌اكسیدان‌های زیادی است كه با پیر شدن مغز مقابله و عملكرد شناختی مغز را تقویت می‌كند.
زعفران : مواد معدنی فراوان و ویتامین‌هایB  و C زعفران عملكرد مغز را تقویت و حتی با برخی اختلالات مقابله می‌كند.
دارچین: سینامیل الكل و سینامالدئید موجود در دارچین، مغز را فعال‌تر می‌کنند. بوی دارچین به ما در انجام كارهایی كه به توجه زیاد، حافظه دیداری و واكنش‌های سریع نیاز دارند، كمك می‌كند.
منبع: brightside.me