در پناه شب!

آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد دخالت انسان در طبیعت، سبك زندگی حیوانات را تغییر داده است

در پناه شب!

 تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌های انسانی باعث شده تا حیوانات بیشتری به زندگی شبانه روی بیاورند. همچنان‌كه انسان‌ها هر روز بیشتر از گذشته به زیستگاه‌های حیات‌وحش دست‌درازی می‌كنند، حیوانات هم برای بقا سازگار می‌شوند و روش زندگی‌شان را تغییر می‌دهند.
بهترین راهكار حیوانات برای مقابله با شرایط فعلی، كوچ و نقل‌مكان كردن نیست؛ بلكه آنها ترجیح داده‌اند به زندگی در شب روی بیاورند. این جمع‌بندی یك مطالعه علمی جدید است كه نشان می‌دهد طیف وسیعی از حیوانات مثل روباه، گراز و گوزن كه پیشتر روزها فعال بوده‌اند، برای این‌كه بتوانند بدون ترس از فعالیت‌های انسانی به زندگی عادی‌شان ادامه دهند، شب‌ها فعال شده‌اند. اما نباید فراموش كرد كه این تغییر در روش زندگی برای حیوانات بی‌دردسر نیست و خطرات خاص خودش را دارد. هنوز مطالعه‌ای انجام نشده كه نشان دهد این تغییر رفتار تا چه اندازه برای حیوانات گران تمام شده است، اما بدیهی است این اتفاق بی‌هزینه هم نمی‌تواند باشد.
محققان برای انجام این تحقیق، نتیجه ۷۶ مطالعه علمی را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و وضعیت زیستی
۶۲ گونه پستاندار از شش قاره را بررسی كرده‌اند. در این مطالعه طیف گسترده‌ای از حیوانات از اوپوسوم (یكی از كیسه‌داران بومی قاره آمریكا) تا فیل‌ها كه رفتارشان در پاسخ به فعالیت‌های انسانی اعم از شكار، كشاورزی و توسعه تغییر كرده است، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
نتایج حاكی از آن است كه حیوانات مورد مطالعه كه پیش از آمدن انسان‌ها به زیستگاه‌هایشان روزها بیشتر فعالیت داشتند، اكنون با فرا رسیدن شب، فعالیت‌شان بیشتر می‌شود و اغلب شب‌ها برای شكار یا یافتن غذا از لانه‌شان بیرون می‌آیند. برای مثال برخی از پستاندارانی كه زمان اوج فعالیت‌شان در حد فاصل روز و شب بوده، اكنون هنگام شب ۶۸ درصد فعال‌تر شده‌اند و این فقط یكی از تاثیرات آشكار فعالیت‌های انسانی بر زندگی جانوران است.
در حقیقت حیوانات به دلیل ترس از مواجهه با انسان، ترجیح داده‌اند احتمال رویارویی با خطر را كمتر كنند. در این تحقیق به این نكته هم اشاره شده كه جثه و ابعاد بدن حیوانات اثر چندانی در این تغییر رفتار نداشته است، زیرا پستانداران اعم از درشت‌جثه یا كوچك، نسبت به فعالیت‌های انسانی از خود واكنش منفی نشان داده‌اند. جالب اینجاست حتی گوشتخواران درشت‌جثه هم دیگر تمایل ندارند جایی باشند كه احتمال حضور انسان‌ها در آنجا بالاست.
منبع:  Science