چرا مهم است خوب بخوابیم؟

چرا مهم است خوب بخوابیم؟


 بسیار اتفاق افتاده كه هنگام خواب به عزیزان خود می‌گوییم «خوب بخوابی عزیزم.» آیا این جمله فقط نوعی ابراز علاقه است یا می‌تواند ریشه علمی هم داشته باشد؟ آیا خوب خوابیدن یا به عبارتی خواب مناسب تاثیری در جنبه‌های مختلف شناختی افراد دارد؟ آیا خواب مناسب در حافظه و وضعیت خلقی و روانی افراد می‌تواند اثر مستقیمی داشته باشد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد خواب خوب و كافی با سلامت روانی و خلقی افراد در ارتباط است. به همین منظور گروهی از روان‌شناسان به مطالعه رابطه حافظه كاری، سن و كیفیت روانی افراد پرداختند. مطالعات حاصل از بررسی این گروه نشان داد داشتن خواب مناسب ارتباط مستقیمی با وضعیت روانی - خلقی و حافظه به ویژه حافظه كاری افراد دارد.
حافظه كاری، قسمتی از حافظه است كه به طور موقت اطلاعات را ذخیره و پردازش می‌كند. همچنین حافظه كاری در عملكردهایی از قبیل هوش، یادگیری، حل‌مسأله، زبان و برنامه‌ریزی نقش دارد و در چگونگی پردازش و یادآوری اطلاعات موثر است.
محققان دانشگاه كالیفرنیا می‌گویند سن افراد با دقت و قدرت حافظه رابطه معكوس دارد. به زبان ساده با افزایش سن، حافظه افراد ضعیف‌تر شده و از دقت كمتری برخوردار است. به‌علاوه داشتن خواب ناكافی با كاهش احتمالی به‌خاطر آوردن تجربیات قبلی مرتبط است.
برای بررسی دقیق‌تر، وی وی ژانگ استادیار دانشگاه كالیفرنیا به طور جداگانه به بررسی ارتباط هر یك از این عوامل (خواب و سن) با عملكرد حافظه كاری پرداخت. در این بررسی دو آزمایش طراحی شد. در آزمایش نخست به منظور سنجش كیفیت خواب و خلق منفی و تاثیر جداگانه هریك از این عوامل در حافظه كاری از روش خودگزارشی روی 110 فرد مورد آزمایش استفاده كردند. در مطالعه دوم به منظور بررسی رابطه سن و حافظه كاری
از 31 داوطلب در رده سنی 21 تا 77 سال استفاده كردند. ژانگ در نهایت پس از بررسی نتایج آزمایش می‌گوید این سه عامل با یكدیگر در ارتباط هستند. برای مثال بزرگ‌ترها نسبت به افرادكم سن‌تر، خلق منفی بیشتری را تجربه می‌كنند و خواب ناكافی نیز با خلق منفی در ارتباط است. درك این مطلب بسیار مهم است شهروندانی كه در سنین بالاتر قرار دارند باید مراقب كیفیت خواب و خلق خود باشند.
بنابراین پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ضعف عملكرد حافظه كاری و فاصله گرفتن از خلق منفی، سعی كنید خواب مناسب و كافی داشته باشید و «خوب بخوابید».
منبع: MedicalXpress