چطور از هوش خود مراقبت كنیم؟

چطور از هوش خود مراقبت كنیم؟

اگر می‌خواهید هوش سیال‌تان را تا جایی‌كه امكان دارد حفظ كنید، بنابر نتایج تحقیقی مشخص شده، داشتن هدفی بزرگ‌تر در زندگی می‌تواند از بزرگسالان مسن‌تر در برابر كاهش قوای شناختی محافظت كند.
محققان هفت موضوع از جمله، برنامه‌های آینده، اهمیت فعالیت‌های روزمره، توجه به این مساله كه برنامه‌های از پیش تعیین‌شده در آینده عملی شوند، تا چه حد كسی توانسته به خواسته‌های زندگی‌اش دست یابد و این‌كه تا چه حد كسی احساس این را داشته كه در مسیر زندگی و هدف خود قرار دارد را با هم تركیب و سپس با استفاده از تحلیل كوواریانس، داده‌های به‌دست آمده را بررسی كردند تا به این ترتیب جنبه‌های مختلف هدف را به خوبی شناسایی كنند. آنها متوجه شدند، داشتن هدف در زندگی از فرد در برابر كاهش قوای شناختی محافظت می‌كند. در واقع این روش می‌تواند همچون تكنیكی درمانی در مراكز بهداشتی برای درمان كاهش قوای شناختی افراد به كار رود.
همچنین داشتن هدفی بزرگ‌تر از انواع مرگ‌ومیرها و بیماری‌های قلبی می‌كاهد و طول عمر را بالا می‌برد، عملكرد كلی فیزیكی را حفظ می‌كند و از سكته‌های قلبی و اختلال خواب می‌كاهد.
محققان در یك مطالعه كه بیش از ده سال طول كشید، دریافتند ارتقای مفهوم زندگی باعث كاهش بار آلوستاتیك می‌شود؛ به مجموعه مواردی كه موجب بروز استرس فیزیكی، ذهنی یا عاطفی شود، بار آلوستاتیك می‌گویند. از آنجا ‌كه بار آلوستاتیك موجب بروز انواع بیماری‌ها، مرگ‌ومیر و كاهش شناختی می‌شود، باید به این موضوع اهمیت داد.
خبر خوب برای بزرگسالان مسن‌تر این است كه آنها نه‌تنها می‌توانند در سنین بالا، در حوزه و رشته‌ای خاص، مهارت پیدا كنند، بلكه می‌توانند هدف زندگی‌شان را هم اصلاح و تعدیل كنند.
پس با بررسی‌های فوق، این سؤال كه اوج هوش افراد در چه سنی است، بی‌معنا می‌شود. نه تنها عملكردهای شناختی متفاوت انسان در زمان‌های مختلف سنی، در اوج خود قرار می‌گیرند، بلكه زمانی كه انسان از سن خاصی عبور می‌كند باید به هوش دوران بزرگسالی او نه از دید استدلال و سرعت كلی فرآیند بلكه از دید تخصص، عقل و هدفش در زندگی نگاه كنیم.