«گانــــــــدو» ،  « آچمز » شد!

بعد از پایان سریال پرمخاطب «گاندو» از امشب سریال جدید شبکه 3 روی آنتن می‌رود

«گانــــــــدو» ، « آچمز » شد!

گاندو به آخر خط رسید و حالا شبكه سه، یك سریال 32 قسمتی با فضایی مفرح را برای پخش شبانه به جای آن در نظر گرفته است. مجموعه تلویزیونی آچمز به كارگردانی مهرداد خوشبخت، تهیه‌كنندگی حسین آقاهرندی و طراحی و نویسندگی سعید فرهادی از امشب روی آنتن این شبكه می‌رود. تصویربرداری آچمز كه از آبان 97 در محله پامنار تهران شروع شده بود، اواخر خرداد امسال در كبودرآهنگ همدان به پایان رسید و حال با پشت سر گذاشتن ساخت تیتراژ هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه به مدت 45 دقیقه از شبكه سه سیما پخش می‌شود. نقش یا بهتر بگوییم نقش‌های اصلی این سریال را هومن برق نورد بازی می‌كند و در كنار او امیرحسین رستمی، بیتا سحرخیز، سارا خویینی‌ها و چند بازیگر نام آشنا و همچنین جوان دیگر حضور دارند. قصه هم قصه‌ای آشناست، چیزی شبیه سلطان و شبان، گمگشته یا... البته نه در جزئیات بلكه در كلیت ماجرا كه همان عوض شدن جای یك شخص با دیگری است. خوشبخت، كارگردان سریال عنوان می‌كند این شباهت تنها در كلیت این اتفاق است و در جزئیات و روند مجموعه، مخاطب با رخدادها و جزئیات متمایزی روبه‌رو می‌شود و آچمز قصه‌اش را با حال و هوایی متفاوت و فرح‌بخش به نمایش می‌گذارد. اگر علاقه‌مند دنبال كردن سریال آچمز هستید، گزارش پیش رو به شما اطلاعات بیشتری درباره بازیگران، قصه و دیگر جزئیات این مجموعه می‌دهد.

 قصه چیه؟
واژه آچمز را حتما شنیده‌اید. در گفت‌وگوهای روزمره نیز اصطلاح آچمز شدن زمانی به كار می‌رود كه فرد در موقعیتی دشوار قرار گیرد كه بدون چاره، مجبور شود كاری را انجام دهد.
قصه آچمز هم قرار گرفتن شخصیت‌ها در چنین شرایطی است.
آچمز، یك درام با موقعیت‌های طنز است و در این قصه می‌بینیم: مصیب پس از 45 سال می‌فهمد تنها فرزند خانواده نبوده است.
او برای پیدا كردن گمشده سالیان دور مادرش، راهی تهران می‌شود، اما خودش هم گمشده بزرگ‌تری دارد؛ عزت و احترام! او مجبور است بین این دو گمشده یكی را انتخاب كند و همین، داستان‌های پیچیده‌ای را برایش به وجود می‌آورد كه او را تبدیل به انسانی
دیگر می‌كند.
به گفته مهرداد خوشبخت، كارگردان اثر، این سریال راجع ‌به جابه‌جایی دو آدم است كه اطرافیانشان متوجه این تغییر نمی‌شوند.
او به جام‌جم می‌گوید: این اتفاق موقعیت‌های مفرح و ناراحت‌كننده‌ای را در كنار هم ایجاد می‌كند، اما در مجموعه فضای كلی كار شیرین و بامزه است. روایت قصه جابه‌جایی دو آدم كه شبیه هم هستند، قبلا تجربه شده، ولی در این سریال، مخاطب شاهد موقعیت‌های تازه خواهد بود و به نظرم دیدنش برای همه اعضای خانواده سرگرم‌كننده و
مناسب است.
سعید فرهادی، نویسنده سریال هم گفته: این سریال با موضوع‌هایی نظیر اشتغال جوانان، بحران آب، فسادهای اداری و... تولید شده است.

 یك درام شیرین
كارگردان این سریال، آچمز را كمدی نمی‌داند و می‌گوید این مجموعه  فضای مفرح و بانمكی دارد كه فكر می‌كنم مخاطب دوست داشته باشد. او عنوان می‌كند: قصه كم و زیاده‌گویی ندارد و در اجرا نسبت به خیلی از سریال‌های بیخ‌دیواری كه بازیگر را بیخ دیوار می‌نشانند تا چند دیالوگ بگوید، میزانسن بهتری دارد. از تك‌تك پلان‌های كار ساده نگذشتیم و برایش زحمت كشیده است؛ به همین خاطر گمان می‌كنم سریال خیلی زود مخاطبان خود را پیدا كند.



 از تهران تا كبودرآهنگ
این سریال هم از فضای شهری و هم از فضای داخلی برای روایت قصه‌اش بهره برده است. فضاهای خارجی قصه در تهران و اطراف آن مثل مرتضی گرد می‌گذرد و به یكی از روستاهای شهرستان كبودرآهنگ استان همدان می‌رسد. خوشبخت درباره مكان‌هایی كه قصه در آن روایت می‌شود می‌گوید: كار لاجرم در فضاهای داخلی هم می‌گذرد، اما سعی كردیم از فضاهای شهری هم استفاده كنیم و با بیرون آمدن از آپارتمان و تنوع‌بخشی به مكان‌های تصویربرداری به كلیت كار از نظر بصری جذابیت ببخشیم. برای مثال برای خانه بچه‌ها، یك خانه قدیمی انتخاب كردیم، دكور زدیم، بازسازی كردیم. حیاط را طراحی و باغچه درست كردیم تا فضاهای متنوع و متفاوت‌تری داشته باشیم.



 كی به كیه؟
در این سریال بازیگرانی چون هومن برق‌نورد، امیرحسین رستمی، سید مهرداد ضیایی، مهران رجبی، سارا خویینی‌ها، بیتا سحرخیز، مهوش صبركن، رابعه مدنی، كاظم هژیر آزاد، احسان امانی، پریسا مقتدی، سهند جاهدی، هادی عطایی‌فر، لی‌لی فرهادپور، احمدرضا اسعدی و مونا اسكندری حضور دارند كه از میان آنها رستمی نقش فرزاد، خویینی‌ها نقش تابش، سحرخیز نقش روح‌انگیز، عطایی‌فر نقش لطیف، ضیایی نقش اسدی، صبركن نقش خانم جان، مدنی نقش ماه بیگم، مقتدی نقش عمه طاهره و هژیرآزاد نقش اردشیر را بازی می‌كنند. هومن برق‌نورد هم بازیگر نقش اصلی این سریال است و جای دو شخصیت مصیب و علی گلكار كه در طول قصه جابه‌جا می‌شوند، به ایفای نقش می‌پردازد.
كارگردان سریال آچمز در مورد انتخاب بازیگران این مجموعه بیان می‌كند: برای نقش‌ها تقریبا با همان بازیگرانی كه می‌خواستیم به توافق رسیدیم، برای مثال هومن برق‌نورد و امیرحسین رستمی اولین انتخابمان بودند. سهند جاهدی و هادی عطایی‌فر هم دو بازیگر جوان و خوبمان هستند. از این بابت خوشبختانه سریال تركیب خوبی از هنرپیشگان را دارد.



 نه به تكرار
وقتی بازیگرانی در یك نقش امتحان خود را پس می‌دهند، كارگردانان معمولا برای ایفای نقش مشابه به‌دنبال همان هنرپیشه می‌روند. این مورد حتی برای یك گروه بازیگران هم صدق می‌كند. مثلا زوج بهنام تشكر و هومن برق نورد كه در ساختمان پزشكان بده بستان‌های خوبی با هم داشتند، بعدها در دزد و پلیس، دودكش و حتی در سینما تكرار شدند. همچنین سام درخشانی و پژمان جمشیدی نیز به زوجی بدل شدند كه پس از سریال پژمان بارها در آثار دیگر مثل خوب، بد، جلف و تگزاس در كنار هم حضور داشتند.
به نظر می‌رسد برق‌نورد و رستمی نیز در راه بدل شدن به یكی از همین زوج‌های هنری باشند. آنها كه در سریال دودكش و پادری زوج كمدین موفقی بودند، در این سریال هم با یكدیگر بازی دارند و از آنجا كه فضای آچمز نیز مثل دودكش مفرح است، شائبه تكرار تیپ‌های مشترك برای این دو بازیگر ایجاد می‌شود. خوشبخت، اما در این‌باره می‌گوید: قصه آچمز چندان اجازه نمی‌دهد این دو نفر موقعیت‌های قبلی خود در سریال‌های پیشین را تكرار كنند. این دو شخصیت با هم بازی دارند اما از جایی به بعد علیه هم می‌شوند و امیدواریم فضای تازه‌ای برایشان ایجاد كرده باشیم تا مخاطب هم شاهد تكرار نباشد. او ادامه می‌دهد: امیدوارم سریال دیده و پسندیده شود. دوستانی كه كار را دیدند خوششان آمده؛ فكر می‌كنم در پخش نیز مخاطب را جذب و همراه كند.



 نگاهی به كارنامه آقای خوشبخت
خوشبخت، سریال‌های گروه ویژه، شهر دقیانوس، غیرعلنی و گشت پلیس  و فیلم‌های سینمایی صدای پای من و عقاب صحرا را كارگردانی كرده است. او همچنین سابقه طولانی در ساخت تله‌فیلم دارد. اگر از مخاطبان فیلم‌های تلویزیونی عصر جمعه سیما در سال‌های پیش باشید، حتما آثار او را به خاطر می‌آورید، فیلم‌های تلویزیونی چون پرواز، نیرنگ، وقت اضافه،‌ آوای زمین و... . او همچنین تدوینگری چند فیلم از جمله به وقت شام ابراهیم حاتمی‌كیا را به‌عهده داشته است.



 اشك‌ها و لبخندهای مصیب
هومن برق‌نورد، نقش اصلی این سریال سال‌هاست در سینما، تئاتر و تلویزیون نقش آفرینی كرده است. او كه كارش را از دهه 70 شروع كرده با سریال بیداری میان مخاطبان سیما بیشتر شناخته شد؛ بعد از آن در نقش خسروی سریال اشك‌ها و لبخندها به كارگردانی حسن فتحی توانایی خود را در ایفای نقش‌های كمدی به نمایش گذاشت و كارنامه كاری‌اش را در ادامه تحت تاثیر قرار داد. این بازیگر را می‌توان از آن دست بازیگران دانست كه خمیره‌شان از كمدی تا تراژدی قابل شكل‌گیری و تغییر است. برق نورد در سریال شهرزاد، پلیدی و سیاهی شخصیت سرهنگ تیموری را همان قدر باورپذیر از كار درآورد كه بلاهت شخصیت داوود در سریال دزد و پلیس یا طنازی‌های فیروز در سریال دودكش و پادری. او در این سال‌ها سعی كرده است از هر دو جنس كار داشته باشد، اما تعداد كارهای با حال و هوای طنز در كارنامه او بیشتر است.برق‌نورد در این سریال دو نقش را همزمان ایفا می‌كند. دو نفر با چهره‌ای مشابه اما شخصیت‌های متفاوت كه همین مسأله و گریم سنگین بازی در این نقش را دشوار می‌كند. دشواری‌ای كه به نظر كارگردان، برق‌نورد به خوبی از پس آن برآمده است. همچنین در خبرها آمده است، برق نورد علاوه‌بر بازی در این سریال، بازیگردانی آن را نیز به‌عهده دارد.



از نویسنده و تهیه‌كننده بیشتر بدانیم
فرهادی، فیلمنامه‌نویس این سریال فیلمنامه سریال‌هایی مثل پریا، عید امسال، تا ثریا و هفت‌سین را نوشته است و همچنین با آثاری همچون مجلس آخر ذبح اسماعیل، خونبها، جلال‌الدین، این یك رویا نیست و... به عنوان نویسنده همكاری داشته است. آقاهرندی، تهیه‌كننده سریال آچمز نیز تهیه‌كنندگی مجموعه‌هایی چون بیداری و فراموشی را در كارنامه داشته و فیلم تلویزیونی سپیده را سال 90 كارگردانی كرده است.



آوای دال
گروه موسیقی دال اجرای موسیقی تیتراژ سریال آچمز را به سفارش شبكه سه سیما به عهده داشته است. این گروه موسیقی تلفیقی ایرانی تا كنون دو آلبوم به نام‌های گذر و كلاغ سفید را به بازار فرستاده و همچنین سال 93 آواز فیلم سینمایی طعم شیرین خیال را اجرا كرده است.
موسیقی سریال را هم مسعود سخاوت‌دوست ساخته است كه پیشتر از او موسیقی فیلم‌هایی چون بدرود بغداد، شیار ۱۴۳، نفس، مصادره، شبی كه ماه كامل شد و همچنین موسیقی سریال‌هایی مثل حوالی پاییز و نوار زرد را شنیده‌ایم.