پایان باشکوه جشن عروسک‌ها

اختتامیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی با حضور رئیس رسانه ملی در کرمانشاه برگزار شد

پایان باشکوه جشن عروسک‌ها

رئیس رسانه ملی: با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای ایرانی در حوزه پویانمایی می‌توانیم به یکی از قطب‌های تولید پویانمایی در دنیا تبدیل شویم.

رئیس سازمان صدا و سیما با تاكید برجایگاه ویژه صنعت پویانمایی در رشد و توسعه فرهنگی كشور گفت: لازم است سند ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی هر چه سریع‌تر تدوین شود و به عنوان نقشه راه جشنواره و سایر فعالیت‌های مرتبط قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در آیین اختتامیه جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی عصر روز پنجشنبه و با حضور دكتر علی‌عسكری رئیس سازمان صدا و سیما، دكتر علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی، هوشنگ بازوند استاندار كرمانشاه و جمعی دیگر از شخصیت‌های كشوری و لشكری برگزار شد.
پرچم جشنواره به استان هرمزگان میزبان سومین دوره جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی تلویزیونی ایران اهدا شد.
دكتر علی‌عسكری در این مراسم گفت: كرمانشاه استانی فرهنگی است و میزبانی از جشنواره دوم را نیز به خوبی انجام داد. وی افزود: افزوده شدن بخش عروسكی به جشنواره پویانمایی اتفاق خوبی است زیرا برخی هنرمندان نگران این حوزه بودند همچنین با توجه به اهمیت و جایگاه برنامه‌های عروسكی، نیازمند جشنواره‌ای برای رقابت آثار تولیدی در این زمینه بودیم.
رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این‌كه نیروهای جوان فراوانی در سراسر كشور حضور دارند گفت: لازم است از این طریق پویانمایی و برنامه‌های عروسكی را در حوزه‌های گوناگون توسعه دهیم و تولیداتی در عرصه جهانی داشته باشیم.
وی ادامه داد: پویانمایی و برنامه‌های عروسكی اثر عمیقی بر روی كودكان، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها دارند حتی باید در آینده روی این مسأله فكر كنیم كه سریال‌های پویانمایی و عروسكی را هم در برخی مواقع جایگزین برخی سریال‌های تلویزیونی كنیم.
علی‌عسكری با اشاره به لزوم تبدیل ایران به یكی از قطب‌های تولید پویانمایی در سطح بین‌المللی خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد با وجود استعدادهای موجود، این قله فتح شدنی است.
رئیس رسانه ملی افزود: جای جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی در تقویم هنری و فرهنگی كشورمان خالی بود ولی به اهتمام بخش‌های مختلف صدا و سیما، اكنون صاحب چنین رویدادی بزرگ شده‌ایم. وی با بیان این‌كه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان عملكرد گسترده‌ای در استان‌های مختلف داشته، گفت: این نهاد بزرگ در برگزاری جشنواره حاضر اقدامات گسترده‌ای را انجام داد و در سایر استان‌ها نیز می‌توان چنین تجربه‌ای را شاهد بود.
علی‌عسكری تصریح كرد: لازم است سند ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسكی هر چه سریع‌تر تدوین شود و به عنوان نقشه راه جشنواره و سایر فعالیت‌های مرتبط قرار گیرد.
رئیس سازمان صدا و سیما تصریح كرد: باید بازار پویانمایی و برنامه‌های عروسكی را گسترش دهیم و جشنواره حاضر می‌تواند پیشران چنین هدفی باشد.
وی با بیان این‌كه این جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز حمایت بیشتر از شركت‌های نوپای تولید پویانمایی باشد خاطرنشان كرد: رقابت سالم بین فعالان این حوزه، از جمله اهداف و دستاوردهای این رویداد مهم فرهنگی و هنری است.
دكتر علی‌عسكری كشف استعدادهای خلاق را از دیگر دستاوردهای جشنواره دانست و اظهاركرد: در این مسیر می‌توان در هر جشنواره، این دستاورد را در طول سال قبل از آن مورد بررسی قرار داد و استعدادهای كشف شده را معرفی كرد.
رئیس رسانه ملی افزود: لازم است گرایش و سلایق مخاطبان نسبت به محصولات پویانمایی و برنامه‌های عروسكی را به سمت تولیدات داخلی سوق داد و جشنواره می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
وی افزایش صادرات و رونق تولید را از دیگر اهداف مهم جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسكی دانست و گفت: لازم است اندیشه جهانی داشته باشیم و برای كشورهای مختلف به تولید محصولات پویانمایی بپردازیم ضمن این‌كه مزیت‌هایی در این زمینه داریم كه وجود خرده فرهنگ‌ها، گویش‌ها و زبان‌های مختلف در كشورمان از جمله این مزیت‌هاست.
علی‌عسكری بر تقویت مراكز استانی برای تولید محصولات پویانمایی تاكید و تصریح كرد: پیام و محتوا بر همه این امور اولویت دارند، اگر توانایی فیلمنامه‌نویسی با كیفیت بالا را نداشته باشیم دیگر تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند، بنابراین دقت نظر در این حوزه اهمیت زیادی دارد.
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: برای تولید فیلمنامه‌های مناسب، نیازمند مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناختی و روان‌شناسانه هستیم و بعد از آن باید سوژه‌های مناسب را بیابیم و مدیریت و مهندسی پیام را نیز جدی بگیریم تا در نهایت به تربیت صحیح نسل آینده برسیم. وی با اشاره به لزوم حركت بر مدار تمدن‌سازی اسلامی خاطرنشان كرد: در این زمینه ادبیات غنی رهبر معظم انقلاب بسیار راهگشاست، من كسی را نمی‌شناسم كه همچون ایشان ادبیات فاخر مفید برای اداره جامعه و شكل‌دهی به سیاست، اقتصاد، فرهنگ و عظمت و اقتدار كشور داشته باشد. علی‌عسكری بیانیه گام دوم را از جمله این ادبیات فاخر دانست و گفت: این بیانیه در واقع تجلی روح زمانه ماست كه باید به صورت جدی مورد توجه همگانی قرار بگیرد.
رئیس سازمان صدا و سیما به شعار سال یعنی رونق تولید پرداخت و افزود: لازم است با تولید پویانمایی و برنامه‌های عروسكی، نسل آینده را برای خطرپذیری و كارآفرینی آماده كنیم ضمن این‌كه ایجاد فرهنگ كار در بین نوجوانان و جوانان از دیگر كاركردهای این هنر است. وی ادامه داد: امروز شاهد هجوم همه‌جانبه غرب به فرهنگ، اقتصاد و اجتماع ایران هستیم و به عبارتی در معرض یك جنگ تمام‌عیار و عظیم قرار گرفته‌ایم، عفاف و حجاب و سبك زندگی اسلامی از جمله موضوعاتی است كه مورد هجمه قرار گرفته‌ و این وظیفه ماست كه باید با اتكا به همه ابزارها از جمله پویانمایی، در این نبرد فرهنگی و رسانه‌ای به مقابله بپردازیم.