نه به فـــــــریـــــز

طرح «توقف در برابر توقف» فرانسه دقیقا چیست و پاسخ ایران چه باید باشد؟

نه به فـــــــریـــــز

فردا 24 تیر، تاریخی است كه پس از گفت‌وگوی اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور كشورمان به عنوان زمان درخواستی مكرون از روحانی مطرح شد. بر اساس بیانیه‌ای كه كاخ الیزه پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور دو كشور منتشر كرد، امانوئل مكرون در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی به توافق رسید تا شرایط از سرگیری گفت‌وگو بین همه طرف‌ها را تا ۲۴ تیر بررسی كند. مكرون پیش از این گفت‌وگوی تلفنی هم اظهارنظرهایی درباره برجام كرده بود از جمله این‌كه سعی می‌كند ترامپ را راضی كند تا بخشی از تحریم‌های ایران را بردارد. گذاشتن این اظهار نظرها و اخبار در كنار یكدیگر و مروری بر گمانه‌زنی‌های هفته قبل كه همزمان با سفر امانوئل بون، مشاور مكرون به تهران مطرح شد می‌تواند همچون قطعات یك پازل، نمای كلی از طرحی را كه اروپایی‌ها و به‌ویژه فرانسه در حال حاضر دارند، ترسیم كند. براساس گمانه‌زنی‌های مطرح شده، فرانسوی‌ها در سفر مشاور مكرون به تهران ایده‌ای را تحت عنوان توقف در برابر توقف مطرح كرده‌اند. جزئیات این ایده كاملا شفاف نیست اما همان كلیاتی كه منتشر شده، كاملا غیرقابل قبول می‌نماید. براساس برخی گزارش‌ها، این ایده به دنبال این است كه آمریكا بخشی از تحریم‌های خود را اجرایی نكرده و آن را متوقف نگه دارد و در مقابل هم ایران به شرایط قبل از كاهش تعهدات برگردد. حالت خوشبینانه‌تری از این ایده نیز مطرح شده مبنی بر این‌كه ایران كاهش تعهدات خود را در همین حد متوقف كرده و در مقابل، آمریكا بخشی از معافیت‌های نفتی را كه لغو كرده برگرداند. براساس گزارش‌ها، اصل چنین طرحی از سوی آمریكا در قبال كره‌شمالی مطرح شده به این معنی كه آمریكا تحریم‌‌ها علیه كره‌شمالی را متوقف كند و كره نیز برخی برنامه‌هایش را متوقف و یكی از آزمایشگاه‌های خود را نابود كند. اما در ارتباط با ایران بعید به نظر می‌رسد كه این بحث‌ها از یك ایده فراتر رفته باشد، چراكه با توجه به شرایط نامناسب موجود، به لحاظ كارشناسی قابل تصور نیست كه چنین طرحی از سوی ایران پذیرفته شود. آخرین اظهارنظر وزیر خارجه درباره طرح موسوم به توقف در برابر توقف به روز چهارشنبه گذشته و پیش از دیدار با امانوئل بون، مشاور مكرون برمی‌گردد. محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سوالی درباره ارائه این طرح از سوی مشاور مكرون گفت: من هنوز با فرستاده آقای مكرون دیدار نكرده‌ام‌ ونه می‌دانیم این طرح چیست و نه از طرف مقابل چیزی شنیده‌ایم. موضع ما كاملا مشخص است و جمهوری اسلامی در روند كاهش تعهدات، براساس برجام عمل كرده است. درخصوص ایده توقف در برابر توقف با چند كارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو كرده‌ایم:

تا توقف فریبكاری غرب، كاهش تعهدات ادامه می‌یابد
 حسین مظفر/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
اقدامات پراكنده و حاشیه‌ای كه هر چند وقت یك‌بار از سوی برخی كشورهای اروپایی مطرح می‌شود در حقیقت نوعی فریبكاری غرب در این زمینه است. آنها ابتدا اتهام بزرگی را به جمهوری اسلامی وارد كردند و بیش از ده سال طول كشید تا بپذیرند ایران سلاح هسته‌ای ندارد و در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای انحرافی نیست. نهایت این تلاش‌ها به برجام رسید و در این توافق بخش‌های مختلف تعهداتی داشتند. آمریكا زیر برجام زد و ایران هم قرار بود از برجام خارج شود، اما اروپایی‌ها تعهد دادند اقدام آمریكا را جبران كنند. بیش از یك‌سال گذشت، اما نه‌تنها اروپا به تعهدات خود عمل نكرد، بلكه ایران را نیز معطل كرد. دو احتمال درباره این رویه‌ای كه غرب در پیش گرفت می‌توان در نظر گرفت. اول این‌كه نظام بین‌المللی قصد بازی دادن ایران را دارد و دوم این‌كه آنها قصد ارزیابی ایران را دارند تا ببینند آیا در برابر فشارها تسلیم خواهد شد. این در حالی است كه آنها بارها جمهوری اسلامی را آزمودند و دیدند كه ایران در برابر فشارها تسلیم نخواهد شد و فقط در پی احقاق حق خود است اما باز هم آنها راه خطا را در پیش گرفتند. در شرایط كنونی، جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مواضع حق خود پافشاری می‌كند و بارها اعلام كرده است عمل یكجانبه در حوزه توافق هسته‌ای از سوی ایران معنا ندارد. بنابراین اروپاییان باید بدانند دیگر فریبكاری و خلف وعده در برابر ایران جواب نمی‌دهد و باید دست از فریبكاری بردارند و هم آمریكا باید كل تحریم‌ها را بردارد و دست از لجاجت بكشد و هم اروپا به تعهدات خود عمل كند. بنابراین در شرایط كنونی تا زمانی كه با این فریبكاری و خلف وعده غرب مواجه هستیم ایران به كاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد و تصمیمات خود در این زمینه را به صورت گام به گام جلو می‌برد.



پیشنهاد فریز پذیرفتنی نیست
 بهروز نعمتی/ عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی
پیشنهاد جدیدی که از سوی فرانسه تحت عنوان فریز در برابر فریز مطرح شده و به مساله توقف کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران از یکسو و توقف تحریم‌های جدید از سوی آمریکا می‌پردازد اساسا از سوی جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست. بالاخره اروپاییان یک توافق بین المللی را تحت عنوان برجام پذیرفتندو باید مفاد آن تماما اجرا شود. یکی از بحث‌ها این است که در این توافق بین المللی یک عضوی از مجموعه طرف مقابل ایران از برجام خارج شده است و سایر اعضا باید پاسخگوی تعهدات خود باشند. اینکه اروپاییان هرازگاهی پیشنهاد تازه‌ای را مطرح می کنند و در آن شروطی را برای ایران تعیین می کنند پذیرفتنی نیست.
رویه فرانسویان هم که یکی به نعل می زنند و یکی به میخ قابل قبول نیست. آقای مکرون باید موضع خود را به صورت روشن و شفاف اعلام کند. او هر روز یک ایده تازه مطرح می‌کند که قابلیت اجرا به هیچ وجه ندارد. یک روزی ایشان عنوان می کند که می خواهد ترامپ را مجاب کند به برجام برگردد و یک روز دیگر بحث و ایده فریز در برابر فریز را مطرح می کند.
اتخاذ این سیاست دوگانه قاعدتا به ضرر فرانسویان خواهد بود و آنها باید راه خود را روشن کنند که آیا تعهد دو طرفه در برجام را قبول دارند یا ندارند. اگر این تعهد را قبول ندارند مثل آمریکا از برجام خارج شوند و یا این‌که این توافق بین المللی را قبول دارند و آن را می پذیرند که شرط چنین پذیرشی عمل به تعهداتی است که به عهده آنهاست. 



تداعی سیاست اسرائیلی‌ها با ایده جدید اروپا
غلامرضا مصباحی‌مقدم/ عضو مجمع تشخیص مصلحت
رویه جدیدی كه اروپا در قبال رویكرد تازه ایران برای كاهش تعهدات برجامی در پیش گرفته است، سیاست اسرائیلی‌ها را در ذهن تداعی می‌كند. اسرائیل همواره با سیاست مشت آهنین نسبت به همسایگان خود عمل می‌كند و به‌واسطه تجاوزات ارضی خود زمین می‌گرفت و بعد پیشنهاد می‌كرد من آتش‌بس را قبول می‌كنم. شورای امنیت سازمان ملل هم اعلام می‌كرد با توقف پیشروی اسرائیل، كشورهای مورد هجوم قرار گرفته از هر گونه اقدام علیه اسرائیل خودداری كنند. این سیاست باعث می‌شد رژیم صهیونیستی در موقعیت جدیدی كه به لحاظ جغرافیایی كسب كرده تثبیت می‌شد و به این شكل طی 60 سال این رژیم شكل گرفت و در این رویه از حمایت سازمان ملل متحد و كشورهای عضو شورای امنیت نیز برخوردار بود. اما روحیه انقلابی، چنین حركتی را برنمی‌تابد و این پیشنهاد را خائنانه می‌بیند. انقلاب اسلامی معتقد است باید در مقابل تجاوز مقاومت كرد و این به معنای انفعال نیست، بلکه اقدامی فعال است. چطور نیروی مقاومت حزب‌ا... در برابر تجاوز اسرائیلی‌ها ایستاد و كاری كرد كه آمریكا و اسرائیل سرزمین لبنان را به‌تدریج رها كنند و عقب بنشینند. این حقیقت نشان می‌دهد این حركت كاملا موفقیت‌آمیز بوده است. انقلاب اسلامی در مقابل تهاجم آمریكا و افزون‌خواهی‌های این كشور باید مقاومت فعال را دنبال كند و همچنان كه آنها از راه قراردادها،‌ پیشروی‌هایی كردند كه نمی‌باید چنین اجازه‌ای به آنها داده می‌شد پیشروی‌های خود در موضوع كاهش تعهدات برجامی را گام به گام ادامه داد. این مشی مقاومت فعال است و این رویه باید ادامه پیدا كند تا اقدام متوازن در حوزه رفع كامل تحریم‌ها علیه ایران صورت می‌گیرد.



فریز در برابر فریز
خسران  بزرگ برای ایران
 فواد ایزدی/ استاد دانشگاه
براساس اخباری مبنی بر پیشنهاد فریز در برابر فریز كه چند روز پیش در رسانه‌ها منتشر شده است، در ظاهر از ایران خواسته می‌شود اقدامات خود را در راستای كاهش تعهدات برجامی‌اش متوقف كند و در مقابل، آمریكا نیز افزایش تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران را متوقف و از ادامه آن خودداری كند.
قطعا چنین پیشنهادی مورد پذیرش مقامات كشورمان قرار نخواهد گرفت و آنها چنین ایده‌ای را قبول نمی‌كنند، چرا كه انجام چنین خواسته‌ای خسران بزرگی برای ما خواهد بود. آمریكا در حال اجرای تحریم‌های قبل و بعد از برجام همچنین تحریم‌های یك‌سال اخیر علیه كشورمان است، فروش نفت ما تقریبا به صفر رسیده است؛ بنابراین اجرایی شدن چنین ایده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران كارساز نخواهد بود، چرا كه آمریكا بیشتر تحریم‌ها را علیه ایران وارد كرده و به این ترتیب فشار حداكثری خود را اعمال، در حالی كه ایران در حال حاضر صرفا به افزایش سطح غنی‌سازی و افزایش میزان ذخایر خود در اورانیوم غنی‌سازی شده و آب سنگین اقدام كرده است. پیشنهاد فریز در برابر فریز به شرطی قابل بررسی و طرح است كه از روز خروج آمریكا از برجام تعریف شود و ما به شرایط همان زمان برگردیم. به این معنی كه شرایط همان روز وجود داشته باشد از جمله سطح فروش نفت ایران به روال قبل برگردد و تحریم‌های آمریكا برقرار نباشد. در این صورت ایران نیز به ذیل تعهدات خود در برجام باز می‌گردد.



فریز، دستاوردی برای ایران نخواهد داشت
 نوذر شفیعی
 استاد دانشگاه
اگر قرار است ایران كاهش تعهدات برجامی خود و آمریكا هم تحریم‌ها را متوقف كند سوال این است چه چیزی عاید جمهوری اسلامی ایران و آمریكا می‌شود؟
آنچه عاید آمریكا می‌شود این است كه این كشور براساس سیاست فشار حداكثری تمام فشارهایش را به ایران وارد كرده و كشورمان را در تنگنای اقتصادی قرار داده است. تحریم‌ها آثار روانی و فیزیكی خود را در ایران برجا می‌گذارد، به این ترتیب هرچه زمان می‌گذرد آمریكا به خواسته‌های خود نزدیك می‌شود. این در حالی است كه آنچه ایران تاكنون در راستای كاهش تعهدات برجامی خود انجام داده است چندان در پروسه‌های هسته‌ای كشور تاثیرگذار نیست و با این میزان غنی‌سازی و افزایش تولید اورانیوم در ادامه سیاست كاهش تعهدات برجامی، نمی‌توان اهداف مطرح در برنامه هسته‌ای را جامه‌عمل پوشاند. یعنی ایران دستاورد چندانی در قبال فریز در فریز به دست نخواهد آورد، مگر این‌كه انتظار داشته باشیم این توقف‌ها آغازی برای یكسری اقدامات جدید حاوی بازگشت آمریكا به برجام و لغو تحریم‌های این كشور علیه ایران باشد.