رمزگشایی از یک نامه

جزئیات 135 دقیقه از اولین جلسه محاکمه محمدعلی نجفی در دادگاه کیفری تهران

رمزگشایی از یک نامه

برای محمدعلی نجفی فرقی نمی‌كند وزیر،شهردار یا متهم به همسرکشی باشد. همیشه خنده‌ای بر لب دارد و تنها تفاوتش در جلسه دادگاه دیروز تغییر مدل محاسنش بود. با لباس زندان و خونسرد روی صندلی ردیف اول دادگاه نشسته بود و به صحبت‌های نماینده دادستان تهران، دختر و داماد و راننده‌اش گوش داد. بعد از صحبت‌های خبرنگار انصاف نیوز به نظر می‌رسید نوبت به دفاعیات شهردار رسیده، اما رئیس دادگاه تنفس اعلام كرد و دفاعیات او به جلسه بعد موكول شد. برادر میترا استاد كه پیش از این اعلام كرده بود در جلسه محاكمه ناگفته‌هایی را فاش می‌كند، دیروز نه در جایگاه مطلع و نه در برابر خبرنگاران صحبت تازه‌ای نداشت و جلسه دادگاه بدون حضور پدر و مادر و پسر مقتول به‌عنوان اولیای دم برگزار شد.

قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران كه ساعتی بعد از قتل در محل جنایت حاضر شده و در این مدت بر روند رسیدگی به پرونده در دادسرا نظارت داشت، ساعت 9 و 45 دقیقه به‌عنوان نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و به تشریح كیفرخواست پرداخت؛ كیفرخواستی كه قرائت آن یك ساعت به طول انجامید.
شهریاری در ابتدای صحبت‌هایش گفت: در این پرونده محمدعلی نجفی 66 ساله بازنشسته و اهل و ساكن تهران بازداشت شده و با قرار بازداشت از 8 خرداد امسال در زندان اوین است. وی متهم به مباشرت در قتل عمدی میترا استاد ۳۶ ساله 
- همسر دومش- با سلاح گرم، حمل و نگهداری سلاح و مهمات جنگی غیرمجاز و ایراد صدمه عمدی بدنی غیرمنتهی به فوت است. با این توضیح كه ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر 7 خرداد امسال، قتلی در برج آرمیتا در سعادت‌آباد به بازپرس ویژه قتل گزارش شد. با حضور تیم جنایی، آنها با جسد مقتول در وان حمام روبه‌رو شدند كه آثار خونریزی از ناحیه سینه و پهلو وجود داشت. به‌خاطر این‌كه تازه به آنجا اسباب‌كشی شده بود، آثار به هم ریختگی در آپارتمان وجود داشت.
نماینده دادستان تهران با اشاره به پیدا شدن دستنوشته‌ای در آپارتمان خاطرنشان كرد: در آن نوشته شده بود «در طول یك‌سال و اندی گذشته تمام سعی خود را كردم تا بدون خونریزی مشكلات را با میترا استاد حل كنم، اما او هیچ نصیحتی را پذیرا نبود. حتی پیشنهاد دادم كه تمام حق و حقوقت را پرداخت می‌كنم؛ اما او به من می‌گفت در وهله اول برای گرفتن انتقام از همسر و دخترت آمده‌ام و تا خیانت نكنم دست برنمی‌دارم. از تهدید و توهین او خسته شده‌ام. او مهدورالدم بود. از دیروز شروع كرد به تماس گرفتن با برخی مردان اجنبی كه رابطه داشت و برای توجیه رفتار خود به من تهمت زشت می‌زد.»
شهریاری ادامه داد: با كشف این دستنوشته برای ما متبادر شد كه قاتل می‌تواند محمد علی نجفی باشد، به همین خاطر دستگیری وی در دستور كار قرار گرفت.در بررسی محل قتل، آثار پاشیدن خون و شلیك چند گلوله به در و دیوار حمام مشاهده شد. یك عدد بالش سفید رنگ كه در آن آثار ورود و خروج گلوله بود، در محل بود.
سرپرست دادسرای جنایی تهران به بررسی دوربین‌های مداربسته اشاره كرد و افزود: براساس فیلم دوربین ها، ساعت 11 و 43 دقیقه همان روز محمدعلی نجفی از ساختمان خارج شد و قبل از خروج او، راننده‌اش با هویت فرهاد آقازاده به در آپارتمان نجفی مراجعه و دو عدد كیف مشكی و قهوه‌ای را خارج می‌كند. از فرهاد آقازاده تحقیق شد كه اظهار كرد: ساعت 9 و 26 دقیقه صبح نجفی با من تماس گرفته و به خانه‌اش آمدم. سه بار با دكتر نجفی تماس گرفتم اما جواب نداد. بعد به مقابل آپارتمانش رفتم كه دو كیف به من داد تا به دخترش زهرا بدهم. دكتر نجفی شلوارك آبی به تن داشت كه لكه‌های خون روی آن و مچ پایش دیده می‌شد. كیف را به دختر آقای نجفی دادم كه بعد از بازكردن آن و خواندن نامه‌ای كه در آن بود، همراه او و همسرش به مقابل آپارتمان دكتر نجفی آمدیم كه پس از ورود با جسد مرحوم استاد در حمام رو به رو شدیم.
سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشاره به اظهارات پسر مقتول هم گفت: در ادامه از مهیار سوال كردیم و او گفت برای گرفتن پول آژانس به منزل مادرم رفتم دیدم دو نفر غریبه كه یكی دختر نجفی است در محل هستند. بعد دیدم مادرم در حمام و خونی است. فكر كردم مادرم زنده است. هر چه با تلفن آقای نجفی تماس می‌گرفتیم گوشی خاموش بود. او از دیشب در آپارتمان مادرم بود. نجفی با مادرم درگیری لفظی و گاهی بدنی داشت، نجفی گفته بود اسلحه ندارم و در ولنجك نزد همسر اولم هستم.
شهریاری در ادامه قرائت كیفرخواست افزود: با توجه به خروج دو عدد كیف از صحنه به خانه دختر متهم به نام زهرا نجفی رفتیم. كیف‌ها همراه سه برگه كشف شد. داخل یکی از كیف‌ها شش عدد گوشی پیچیده در فویل و متعلق به متهم، مقتول و فرزند میترا استاد بود.
نماینده دادستان سپس به سه برگه نامه كشف‌شده در كیف اشاره كرد و گفت: نجفی در این نامه نوشته بود: «ایشان -میترا استاد- در اردیبهشت ۹۶ با چند نفر به دیدن من آمدند و گفتند كه نامزد شورای شهر هستند و من او را به دوستانم معرفی كردم، البته آن زمان او محجبه بود. بعد از آن ملاقات خصوصی داشتیم و علاقه‌ای بین ما به‌وجود آمد. مطالبی را درباره زندگی خود به من گفت كه مسلمان و مطلقه است كه در شناسنامه نیامده است. او با یك كارگردان سه سال زندگی عاشقانه و جنسی داشته است، بعد از آن با فردی در وزارت خارجه آشنا شده كه او در آمریكا بود. بعد به دفتر آیت‌ا... لنكرانی رفته، مسلمان شده و عقد موقت كردند. همسر این فرد متوجه شده و عقدش تمام شد. بعد از آن هم به عقد موقت شخص دیگری در آموزش و پرورش درآمد. در تیرماه به عقد موقت من درآمد كه لغزش بزرگی در زندگی‌ام بود. همسر، خواهر و مادر او برگه‌ای را امضا كردند كه با همسر سابقش رابطه‌ای ندارد. به خاطر شغل حساسم بعضی‌ها وارد موضوع شده و اردیبهشت سال 97 با مهریه‌ای هنگفت به عقد من درآمد»...
در این هنگام قاضی كشكولی خطاب به نماینده دادستان گفت: برخی از مسائل، مستلزم طرح شدن در جلسه غیرعلنی است.
پس از تذكر رئیس دادگاه، نماینده دادستان افزود: من این نامه را با توجه به این‌كه خود آقای نجفی اذعان كرد، می‌خوانم و در ادامه به مواردی كه درخصوص جرم مطرح است اشاره خواهم كرد.
1. توهین: در این قسمت متهم اذعان كرده كه مقتول دائم به او توهین می‌كرده است.
2. تهمت: متهم در نامه عنوان كرده كه مقتول از هیچ تهمتی علیه وی فروگزار نبوده است.
3. تهدید 
4. مسائل شرعی
نجفی در پایان نامه نوشته بود، «این مسائل من را به این نتیجه رساند كه مهدورالدم است و او را كشتم. از ملت ایران عذرخواهی می‌كنم. از دكتر... كه منزل خود را در اختیار من قرار داد تشكر دارم و از باران عزیز به خاطر این‌كه این زن مرا شش ماه از دیدن وی محروم كرد عذرخواهی می‌كنم.»
شهریاری ادامه داد: ساعت ۱۹ همان روز متهم خود را به پلیس آگاهی تهران معرفی كرد و به قتل و انگیزه اختلافات خانوادگی اعتراف و اعلام كرد كه خشاب از قبل در اسلحه بوده است. متهم روز بعد نزد بازپرس شعبه ۱۰ دادسرای امور جنایی تهران اعلام كرد كه در مدت هشت ماه عقد موقت و یك سال عقد دائم، جنگ و جدل داشته‌اند. مقتول 4-3 بار بر روی متهم چاقو كشیده و نجفی پیشنهاد طلاق را داده اما میترا گفته قصد انتقام دارد. متهم درباره روز قتل هم اعلام كرد؛ تا ساعت 2 و 30 دقیقه درگیری داشتیم. صبح میترا خواست تا به حمام برود، لباس خود را درآورد و وارد حمام شد اسلحه را كه سازمانی و مسلح بود برداشتم و به سمت حمام رفتم - این جمله برخلاف جملات اولیه متهم در مرجع انتظامی است؛ چرا كه وی اعلام داشته بود كه اسلحه را خودش مسلح كرده است-اسلحه را نشان دادم و مقتول ترسید و گفت علی غلط كردم، درستش می‌كنم. در ادامه چند گلوله شلیك شد و تیر آخر به سینه وی برخورد كرد. یك ساعت با خود كلنجار رفتم كه خودم را با خودكشی مجازات كنم یا خیر، دو دستنوشته از خود به جای گذاشتم و به مزار پدرم در قم رفتم و می‌خواستم خودكشی كنم كه نتوانستم در ادامه به حرم حضرت معصومه(س) رفتم. چون احساس می‌كردم خانواده‌ام پس از این موضوع تحت فشار قرار می‌گیرند عنوان مهدورالدم را به كار بردم تا خانواده‌ام بتوانند از خود دفاع كنند.
وی با اشاره به انگیزه متهم از قتل میترا استاد اظهار كرد: متهم عدم نصیحت‌پذیری و عدم قبول طلاق در ازای پرداخت مهریه و دروغ گفتن و ارتباط با برخی از افراد را انگیزه خود از قتل اعلام كرده است؛ اما متهم در اظهارات بعدی خود عنوان كرده، چون قصد خودكشی داشته مطالب مذكور را نوشته است و متهم در جای جای پرونده در بیان انگیزه خود از قتل، اختلافات خانوادگی و زناشویی را بیان می‌كند و مهدورالدم بودن مقتول را رد می‌كند. از طرفی وكیل متهم نیز در لایحه‌ای نوشته است كه مقتوله مهدورالدم بوده و برای این موضوع به اظهارات متهم اتكا كرده است و متهم برای فرار از اتهام این ادله را استمساك خود قرار داده است؛ گرچه بررسی ادعای مهدورالدم بودن در صلاحیت دادگاه است؛ اما جهت بررسی و جمع آوری ادله مورد ادعای متهم، افراد زیادی شناسایی و بازجویی شدند كه تمامی افراد احضار و ضمن مواجهه حضوری با متهم اعلام نمودند كه هیچ گونه رابطه نامشروعی با مقتوله نداشته‌اند و بر پاكی وی شهادت دادند.
نماینده دادستان در پایان گفت: پس از قرائت كیفرخواست از دادگاه تقاضا دارم دلایل اینجانب برای اثبات بررسی و از افراد و مطلعین حاضر تحقیق شود.