گرما را بکش

گرما را بکش


صورت گر گرفته و برافروخته، ضعف و بی‌حالی، حالت تهوع، سردرد و سرگیجه علائم عجیبی برای این روزهای سال نیستند؛ روزهایی كه گرمایش صدای همه را درآورده است. از آنجا كه نمی‌شود بیرون نرفتن از خانه را برای جلوگیری از گرمازدگی پیشنهاد كرد، اما می‌شود راه‌های پیشگیری از گرمازدگی و در نهایت درمان این حال را در روزهای گرم سال مرور كرد.
 پیشگیری
آب بنوشید: اگر می‌توانید همیشه یك شیشه كوچك آب یخ زده همراه خودتان داشته باشید و هر لحظه كه احساس گرما كردید، آب بخورید. آب خوردن به دفعات زیاد، اجازه نمی‌دهد آب بدن‌تان در اثر گرما تمام شود و به حال گرمازدگی بیفتید.
رنگ روشن بپوشید: می‌دانیم كه رنگ‌های تیره بیشتر از رنگ‌های روشن گرما را به خودشان جذب می‌كنند پس بهتر است سه ماه تابستان دور همه لباس‌های مشكی و سرمه‌ای و قهوه‌ای را خط بكشید و به لباس‌های رنگ روشن روی بیاورید.
یك‌جا نمانید: در حركت بودن در گرما خیلی بهتر از ماندن در یكجا و در معرض نور مستقیم آفتاب بودن است. پس سعی كنید در هر شغل و حرفه‌ای كه هستید، موقعیتی برای خودتان فراهم كنید كه بتوانید جای‌تان را عوض كنید. این روش می‌تواند گرمازدگی را از شما دور كند.
كلاه بگذارید: دور خوش‌تیپی را خط بكشید و از كلاه‌های لبه‌دار استفاده كنید. كلاه‌ لبه‌دار حافظ سر شما است و اجازه نمی‌دهد آفتاب تاثیر زیادی بر مغزتان بگذارد و سردرد بگیرید.
 درمان
دوش بگیرید: همین كه به خانه رسیدید، دوش بگیرید. دوش گرفتن می‌تواند دمای بدن‌تان را متعادل و گرما را تا حد زیادی از تن‌تان بیرون كند.
دراز بكشید: اگر می‌بینید تعادل ندارید و سرگیجه همچنان بر شما غالب است، دراز بكشید و پاهای‌تان را در جایی بالاتر از بدن‌تان قرار بدهید تا خون در بدن‌تان جریان پیدا كند. طبیعتا با این كار باید سرگیجه‌‌تان برطرف شود.
نوشیدنی بنوشید: بهترین و طبیعتی‌ترین نوشیدنی‌ها برای درمان گرمازدگی خوردن آب و دوغ خنك است؛ نوشیدنی‌هایی كه می‌تواند درصد آب بدن‌تان را متعادل كند و حال طبیعی را به شما برگرداند. شربت سكنجبین هم یك نوشیدنی سنتی است كه بهتر است آن را با یخ بخورید. این شربت حرارت معده‌‌تان را كم می‌كند و حال‌تان را جا می‌آورد. این شربت را به‌طور سلیقه‌ای می‌توانید با خیار، ریشه و تخم كاسنی، گلاب و... تركیب كنید. تركیب لیمو و خاكشیر، گزینه بعدی برای درمان گرمازدگی است. آبلیمو به‌دلیل داشتن ویتامین C خاصیت ضدعفونی‌كننده دارد و می‌تواند گرما و آلودگی هوا را از بدن‌تان بیرون كند. تخم‌شربتی هم یكی دیگر از نوشیدنی‌های توصیه ‌شده برای گرمازدگی و فرار از گرماست.
هندوانه بخورید: اصلا تابستان است و هندوانه‌های آبدارش. از آنجا كه طبیعت هندوانه سرد و‌ تر است، حرارت بدن‌تان را پایین می‌آورد، تشنگی‌تان را رفع می‌كند و یك پیشنهاد عالی برای رفع گرمازدگی محسوب می‌شود.