ییلاق‌های خنك ایران

ییلاق‌های خنك ایران

این رسم ایرانی‌های باستان بود كه از آفتاب سوزان تابستانی فرار می‌كردند و برای خنك شدن به مناطق سردسیر و به اصطلاح ییلاق می‌رفتند. خارج از فهرست بلندبالای سایت‌های سبك زندگی كه اسم شهرهای خنك را ردیف كرده‌اند، در سایت هواشناسی در كنار شهرهایی كه آفتاب سوزان است و گرما در آنجا به بالای 40 درجه می‌رسد، می‌شود شهرهایی را پیدا كرد كه هنوز در آنها بادی می‌وزد و خنكی حرف اول آب و هوای آنجاست.
استان تهران:‌ تهران كه نه، اما در شمال شرقی این استان، شهرستانی به نام فیروزكوه قرار دارد كه به آب و هوای معتدل و به محیط‌زیست بكرش معروف است، مخصوصا تنگه واشی که از جاذبه‌های معروف این شهرستان است كه تهرانی‌های زیادی را هر تابستان به آنجا می‌كشاند، شهرستانی كه روز گذشته بالاترین درجه آن 26 و پایین‌ترین درجه‌اش 17 بود.
استان گیلان:‌ جیرانده، دیلمان و ماسوله هر سه شهرستانی در استان گیلان هستند كه روز گذشته بالاترین دمای آنها 28 درجه و پایین‌ترینش 16 درجه بود. ماسوله به تابستان‌های خنك و زمستان‌های سرد شناخته می‌شود و خارج از زیبایی بكر طبیعت و ساختمان‌سازی خاص این روستا، می‌توان از آب و هوای سرد آن هم لذت برد. دیلمان و جیرانده نیز مانند ماسوله طبیعت چشم‌نوازی دارند و برای طبیعت‌گردانی كه می‌خواهند در دل تابستان، شب‌ها از سرما بلرزند، مناسب است.
استان مازندران:‌ كجور و سیاه‌بیشه روز گذشته روزهای خنكی را گذراندند. درجه هوا در این روستاها، در گرم‌ترین زمان 26 درجه و در سردترین حالت 16 درجه بود. كجور و سیاه بیشه از زیباترین نقاط ایران هستند. از یك طرف جنگل و از طرف دیگر هم جاذبه سد سیاه بیشه و رودخانه بكر كجور می‌تواند مكان مناسبی برای دوری از زندگی شهری باشد. همه اینها می‌تواند برای یك سفر چند روزه برای دوری از گرمای طاقت‌فرسای تابستانی مناسب باشد .
استان اردبیل: این استان از سردسیرترین استان‌های كشور است. اردبیل، سرعین، نمین، نیر و خلخال روز گذشته در گرم‌ترین زمان خود، 27 درجه و در سردترین زمان هم 12 تا 15 درجه حرارت داشتند. كوه‌های سبلان، آب گرم سرعین، چشمه‌ها و رودخانه‌های خلخال، آتشكده‌های نیر و غذاهای خوش‌طعم اردبیل در كنار بناهای تاریخی و خنكی هوا می‌تواند بهترین مكان برای یك سفر چند روزه خانوادگی خنك باشد.