پیروزی در کمینــــــگاه

در سالروز عملیات مرصاد با 3 اثر آشنا شوید كه شما را از زوایای مختلف با سازمان مجاهدین خلق آشنا می‌کند

پیروزی در کمینــــــگاه

فقط شش روز از پایان جنگ تحمیلی و امضای قرارداد 598 شورای امنیت سازمان ملل گذشته بود. جنگ تحمیلی هشت ساله به پایان رسیده بود و به نظر می‌رسید دیگر خطری مرزهای كشورمان را تهدید نمی‌كند كه تانك‌های عراقی با آرم سازمان مجاهدین خلق از گردنه پاتاق وارد سرپل ذهاب شدند. 25 تیپ سازمان یافته با 5000 نیروی مكانیزه آمده بودند به خیال تصرف تهران. موشك‌باران شهرهای مرزی شوك عجیبی بود آن هم بعد از پایان جنگ. ماجرا این بود كه عملیاتی به نام فروغ جاودان با حمایت رژیم بعث آغاز شده بود تا به سرعت در تهران به انجام برسد، اما دو روز با همت نیروهای مسلح كشور و به رهبری شهید صیاد شیرازی، پرونده مجاهدین بسته شد و مرصاد به پیروزی رسید. امروز سالگرد پیروزی این عملیات بزرگ است كه وقوع و زمینه‌های آن بارها به شكل مستند روایت شده و در تاریخ كشور به ثبت رسیده، اما در این گزارش با سه كتاب آشنا خواهید شد كه این عملیات را به روایت قصه و خاطره مطرح می‌كنند.

تلفیق تاریخ و تخیل
نام كتاب: سال گرگ
نویسنده: جواد افخمی
ناشر: مؤسسه فرهنگی- هنری شهرستان ادب
این كتاب در 240 صفحه و 50 فصل نوشته شده و داستان یكی از اعضای سازمان مجاهدین خلق را روایت می‌كند كه همراه یكی دیگر از اعضا به زندانی در ساری تبعید شده‌اند. این فرد شهرام نام دارد، گرچه نویسنده اعلام كرده هر نوع شباهتی در این رمان اتفاقی است، اما به هر حال شهرام سال گرگ، یادآور تقی شهرام یكی از اعضای سازمان است. در این كتاب ماجرای تلاش‌های او را برای فرار از زندان می‌خوانیم و این‌كه چطور به عنوان یكی از تئوریسین‌های سازمان، مشی سیاسی و خط مذهبی گروه را نفی می‌كند.
«سال گرگ» با پرداخت داستانی، به تغییر ایدئولوژیك گروهك مجاهدین خلق از پیدایی تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد و نكته قابل توجه آن است كه این رمان به‌‌رغم این كه جایزه داستان انقلاب را از آن خود كرد، مدت زیادی در اداره كتاب وزارت ارشاد رفت و برگشت و منتظر دریافت مجوز بود و حتی یك بار به صورت كامل توقیف شد.
جواد افخمی در ابتدای كتاب نوشته است: سال گرگ داستان من است؛ داستانی كه از صافی ذهن من نویسنده گذشته است. حتم بدانید هرگونه شباهت شخصیت‌های داستانی من و اعمال و كردارشان با شخصیت‌های تاریخی تصادفی بوده و من جوابگوی این شباهت‌های تصادفی نخواهم بود. اگر هم جایی اذعان داشته‌ام كه به خاطر تالیف این رمان، 20 جلد و شاید هم بیشتر كتاب تاریخی خوانده‌ام، حتما به این خاطر بوده كه افق پرواز از ذهن رویاپردازم را تا آن دوردست‌ها ارتقا بدهم؛ همین و بس!
سال گرگ روایت سال 54 است كه جواد افخمی آن را سال گرگ نامیده و آن را
بر اساس تركیبی از تخیل و تاریخ نوشته است.



مستند اما پركشش
نام كتاب: تقی شهرام به روایت اسناد
نویسنده: احمدرضا كریمی
ناشر: مركز اسناد انقلاب اسلامی
این كتاب شامل 200 برگ سند منتشر نشده درباره تقی شهرام، از اعضای مركزیت سازمان مجاهدین خلق است كه در 708 صفحه و  
ده فصل منتشر شده و تلاش كرده همه تأثیراتی كه شهرام در زمینه‌های گوناگون روی سازمان و نیروهای آن داشته است را بررسی كند؛ از جمله تأثیری كه او در نحوه عضوگیری و به‌كارگیری دختران و زنان گذاشت و روندی را
 در پی داشت كه بسیاری از جریان‌ها آن را برنتافتند و خروج از دایره اخلاقی به معنی اعم آن برشمردند.
به عبارتی این كتاب نتیجه یك تحقیق
همه جانبه درباره تقی شهرام است كه اهم موضوعات مرتبط با او را دربرمی‌گیرد؛ از جمله دوران قبل از زندان و ضربه شهریور 1350، دوران زندان در اوین، حضور در زندان قصر و ساری، داستان فرار شهرام از زندان با ذكر جزئیات به نقل از خودش و ستوان احمدیان، ورودش به سازمان مجاهدین خلق پس از فرار و دوران تعاملش با مصطفی شعاعیان و كادرهای قدیمی سازمان، ورودش به مركزیت و
سه شاخه‌ای كردن سازمان، فرآیند تغییر ایدئولوژی و خروج از مذهب در بیش از نیمی از اعضا، تصفیه‌ها و ترورهای داخلی، ترورهای سیاسی و نحوه تعامل با شوروی، سلطه غیابی بر شاخه خارج از كشور، دوران فراز و نشیب رهبری در سازمان و نهایتا اخراج و استعفا، دوران زندان در جمهوری اسلامی و ماجراهایی كه در این دوران از سر گذراند، ماهیت شكایت‌هایی كه علیه او به دادگاه انقلاب اسلامی ارائه شد، بررسی روند برگزاری دادگاه و ردصلاحیت آن توسط شهرام، واكنش گروه‌های مختلف از جمله مجاهدین خلق و پیكار برای محاكمه تقی شهرام و سرانجام صدور رأی و اعدام.
گر چه این كتاب كاملا مستدل و تاریخی است اما نوع روایت و البته ناگفته‌های سازمان مجاهدین خلق و دسیسه‌ها و برنامه‌های این سازمان به‌علاوه مشی عجیب و نامتعادل اعضای سازمان به قدری پركشش است كه با یك اثر خشك تاریخی مواجه نباشید.


مرصاد به روایت 2 نظامی عراقی
نام كتاب: اشغال و مدال
نویسندگان: سرهنگ صبار اللامی و سروان ستار سعد
مترجم: محمدنبی ابراهیمی
ناشر: انتشارات سوره مهر
این كتاب توسط دو افسر عراقی نوشته شده و بخش‌هایی از آن به عملیات مرصاد اختصاص دارد. اشغال و مدال در دو بخش و شش فصل تدوین شده كه بخش اول توسط سروان ستار السعد نوشته شده و شامل مشاهدات این افسر عراقی از جنایت‌های منافقین در مناطق گیلانغرب و اسلام‌آباد است. بخش دوم كتاب درباره حوادث اشغال كویت و زمینه‌های قبلی آن، توسط سرهنگ ستاد صبار اللامی نوشته شده است.
این كتاب به زبان عربی نوشته شده و به همراه اسناد و مداركی كه دو نظامی یاد شده ارائه كرده‌اند، منتشر شده است.
اشغال و مدال درباره حوادث جنگ دوم
خلیج فارس است و مجموعه‌ای از حوادث را دربر می‌گیرد كه در میان آنها می‌توان به تحركات و تحریكات سازمان مجاهدین هم اشاره كرد. وقایع و اتفاقات كتاب در فصل اول، از اواخر جنگ ایران و عراق و عملیات مرصاد آغاز می‌شود. دومین فصل مربوط به زمانی است كه جنگ ایران و عراق تمام شده و حوادث قبل از عملیات توفان صحرا روایت می‌شود. ترور سپهبد ستاد عدنان خیرا...، ملاقات صدام با مبارك و همه حوادثی كه منجر به حمله عراق به كویت شد، در دومین فصل كتاب روایت شده است. فصل سوم به تجاوز عراق به كویت اختصاص دارد. تا پایان فصل چهارم كتاب، كویت اشغال شده است و فصل پنجم هم درباره حوادثی است كه در كویت در حال اشغال رخ داده‌اند. فصل پایانی كتاب هم به اتفاقاتی از جمله حمله متحدین و عملیات توفان صحرا كه منجر به آزادسازی كویت شد، اختصاص دارد. واقعیات و مستندات كتاب به همراه تصاویر و اسنادی كه در میان صفحات میانی كتاب آمده‌اند، به اعتبار آن افزوده‌اند.
در صفحه 121 این کتاب می‌خوانیم: آمار خودزنی با تعداد حمله‌ هوایی ارتباط مستقیم داشت. همین‌قدر بدانید که تعداد حمله هوایی متحدین به 80 هزار حمله رسید. اما شرایط داخلی نیروهای ما حالت خاصی داشت. توجه فرماندهی به امور دیگری جلب شده ‌بود که هیچ ‌ارتباطی با آنچه در واحدهای عملیاتی ما اتفاق می‌افتاد، نداشت. فرماندهی‌ کل نیروهای مسلح هیچ اقدامی برای کنترل فروپاشی سریع نیروها به‌خاطر شرایط داخلی و نقص کمک‌رسانی و پشتیبانی نکرد.