پایان ماه عسل با اشغالگر

محمود عباس از توقف قراردادهای فلسطینیان با رژیم صهیونیستی خبر داد

پایان ماه عسل با اشغالگر

مردم فلسطین روزهای سختی را تجربه می‌كنند. از یك سو هر روز خبر تلخ و تازه‌ای در مورد تخریب خانه‌های فلسطینیان از سوی نظامیان صهیونیست در رسانه‌ها منتشر می‌شود و از سوی دیگر، كشورهای منطقه با هدایت آمریكا بر اجرای معامله قرن اصرار می‌ورزند. فلسطینی‌ها در این شرایط بیش از هر چیز به دولت و مسؤولانی نیاز دارند كه بتوانند مقابل اقدامات متجاوزانه صهیونیست‌ها بایستند. خبری كه محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین در مورد ادامه همكاری با اسرائیلی‌ها اعلام كرد، گرچه مورد تقدیر گروه‌های فلسطینی همچون حماس قرار گرفته است، اما فلسطینی‌ها امیدوارند مقامات تشكیلات خودگردان همچون گذشته از خواسته‌های خود عقب نشینی نكنند.

محمود عباس طی سخنرانی خود در رام‌ا... گفت، شورای مركزی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تصمیم به توقف همه همكاری‌های خود با رژیم صهیونیستی گرفته و برای اجرای آن سازوکارهایی  وضع كرده است. به گزارش خبرگزاری معا فلسطین، محمود عباس گفت: ما هرگز به دیكته‌ها و تحمیل مسائل حاكم روی زمین با توسل به قدرت ظالمانه، به ویژه در قدس تن نخواهیم داد و همه اقداماتی که حكومت اشغالگر در قدس انجام می‌دهد، غیرقانونی و باطل است. او گفت همواره دست تشكیلات خودگردان به سوی «صلح فراگیر و عادلانه» دراز بود، ولی نه به این معنا كه این تشكیلات در برابر اقدامات اشغالگران سر تسلیم فرود آورد.
ابو مازن با بیان این‌كه «دیگر تسلیم نخواهیم شد و با اشغالگران همزیستی نخواهیم داشت»، تأكید كرد تشكیلات خودگردان به هیچ وجه با معامله قرن همراهی نخواهد كرد، زیرا فلسطین به گفته او برای فروش و مبادله نیست و نمی‌توان آن را در بنگاه‌ها خرید و فروش كرد.
 استقبال حماس از اقدام محمود عباس
این اقدام رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین به سرعت با استقبال از طرف گروه‌های مقاومت فلسطینی روبه‌رو شد. بر همین اساس، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) روز گذشته اعلام كرد تصمیم محمود عباس برای توقف اجرای توافق‌های امضا شده با اسرائیل گامی در مسیر درست است.
به گزارش القدس العربی، حماس تاكید كرد: این تصمیم همسو با الزامات مرحله دشواری است كه بر مساله فلسطین می‌گذرد. این تصمیم همچنین به منزله اصلاح مسیرهای اشتباهی است كه مدت‌ها بود مسیر سیاسی فلسطین را منحرف ساخته و مساله فلسطین را به این مرحله دشوار رسانده است. حماس همچنین خواهان آغاز اعلام هرچه سریع‌تر تشكیل دولت وحدت ملی و توقف هماهنگی امنیتی با اشغالگران و آزادی تمامی زندانیان سیاسی شد. بررسی راه‌های هماهنگی مشترك و در پیش گرفتن راهبردی از سوی رهبران فلسطینی كه بر مقابله با معامله قرن متمركز باشد، از دیگر خواسته‌های حماس بود.
 عصبانیت صهیونیست‌ها
همان‌طور كه انتظار می‌رفت اعلام توقف همكاری فلسطینی‌ها با اسرائیل، با واكنش و عصبانیت مقامات صهیونیست همراه شد. در همین باره، ایلی كوهین وزیر اقتصاد و صنعت رژیم صهیونیستی در واكنش به این اقدام محمود عباس گفت: وی در اصل از همان ابتدا نیز به توافق‌نامه‌های امضا شده با اسرائیل پایبند نبود و اكنون ملت فلسطین است كه هزینه تعلیق آن را خواهد پرداخت و باید پرسید فلسطینی‌ها بعد از تعلیق این توافق‌نامه‌ها چه می‌توانند بكنند.
وی گفت: محمود عباس اكنون چه كاری انجام خواهد داد؛ آیا در مدارس فعالیت‌های تحریك‌آمیز علیه اسرائیل انجام خواهد داد؛ یا حقوق خانواده‌های مجریان عملیات (ضد صهیونیستی) را پرداخت خواهد كرد. كوهین تصریح كرد: محمود عباس مضمون توافقنامه‌های امضا شده با اسرائیل را اجرایی نكرد؛ او می‌تواند تهدید كند اما هزینه اش را فلسطینی‌ها خواهند پرداخت.
البته نوع واكنش رسانه‌های اسرائیلی به این موضوع متفاوت بود و آنها عقیده دارند تصمیم رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین برای تعلیق اجرای توافق‌نامه‌های امضا شده با این رژیم، فقط تصمیمی روی كاغذ است و عباس این تصمیم را عملی نخواهد كرد. به گزارش تسنیم، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در مطلبی نوشت: تصمیم محمود عباس، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین برای متوقف‌كردن همه توافق‌نامه‌های امضا شده با اسرائیل برای اولین بار صورت نمی‌گیرد، زیرا این تشكیلات در سال‌های گذشته تصمیم‌های مشابهی گرفته است، اما همه آنها فقط روی كاغذ بوده و جنبه عملی به خود نگرفته است.
در این مطلب كه اولیور لیونی، خبرنگار روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت آن را نوشته است، به نقل از مسؤولان فلسطینی آمده است: براساس ارزیابی آنها، این تصمیم ابومازن هم مانند تصمیم‌های سابق خواهد بود. عملا هیچ تغییر واقعی در رابطه بین تشكیلات خودگردان و اسرائیل صورت نخواهد گرفت.