یک روز بخصوص

مشتاقان امام رضا(ع) در ایام زیارت مخصوص به پابوس شمس‌الشموس رفتند

یک روز بخصوص

22 و 23 ذی‌القعده در تقویم هجری، قمری مصادف با ایام زیارت مخصوص امام رضا(ع) است. روزهایی كه امسال به دوم و سوم مرداد ختم شده بود. یعنی همین پنجشنبه و جمعه‌ای كه گذشت. این‌كه چرا این روز اهمیت زیادی پیدا كرده است، می‌تواند سوال خیلی‌ها باشد. معمولا زیارت در حرم ائمه معصومین انجام می‌شود، اما در این روز با آوردن دو كلمه «قرب» و «بعد» (نزدیك و دور) می‌خواهد همه افراد را متوجه آن مكان كند كه اگر در نزدیك حرم هستید به حرم مشرف شوید و اگر از آن دور هستید و در هر جای دنیا زندگی می‌كنید به آن روز به عنوان روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) توجه داشته باشید. بر این اساس كیفیت زیارت بستگی به شرایط، امكانات و اختیارات زائر دارد كه اگر امكان داشته باشد زیارت‌های معروفی همچون زیارت جامعه، زیارت امین‌ا... و ... كه این شأن را برای او فراهم می‌كند به جای آورد.
علامه مجلسی در باب اهمیت ثواب زیارت امام رضا(ع) به‌خصوص در ایام زیارت مخصوص نوشته است: «زیارت حضرت رضا علیه‌السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است؛ خصوصا روزهایی كه اختصاص به آن حضرت دارد. مثل روز ولادت (11 ذی‌القعده) و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از كتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی‌القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می‌كند و در پایان می‌نویسد: استحباب زیارت آن حضرت در ماه رجب گذشت (بحارالانوار جلد 99 صفحات 43 و 44) . مرحوم محدث قمی روز 25 ذی‌القعده را نیز به این موارد ضمیمه كرده است.»
حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، عضو هیات علمی دانشگاه و علوم و حدیث شهرری است. كسی كه بسیاری از دانشجویان این دانشگاه او را با روی خوش و كلام مستدل و روان می‌شناسند. غلامعلی با اشاره به این‌كه روز زیارت مخصوص امام رضا(ع) منحصر به روز 23 ذی‌القعده نیست، می‌گوید: «روز 23 ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روزهای زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است. اهل بیت(ع) از این منظر خواسته‌اند شیعه به امام رضا(ع) توجه زیادی كند تا پاسخی به آن انحراف‌ها باشد كه در اندیشه شیعه هفت امامی (واقفیه) رخ داد، زیرا آنها معتقد به این بودند كه امام كاظم(ع) آخرین امام بوده است و از دیده‌ها غایب شده و یك روز ظهور می‌كند! بنابراین امامت امام رضا(ع) را انكار كردند.»
به گزارش فارس، او با اشاره به این‌كه بعضی فرقه‌های درون شیعه اعتقادی به امامت امام رضا(ع) ندارد، اضافه می‌كند: ‌فرقه‌های باطل درون شیعی از جمله چهار امامی، شش امامی و هفت امامی جایگاهی برای امام رضا(ع) قائل نیستند، هشت امامی‌ها، امامت حضرت رضا(ع) و در ذیل آن امام مهدی(عج) را قبول دارند، با وجود فرقه‌های باطل درون شیعی تأكیدات زیادی قبل از ولادت و شهادت ثامن‌الحجج(ع) برای زیارت حضرت شده كه این امر توسط ائمه بعدی امام رضا(ع)، از جمله امام جواد(ع) و امام هادی(ع) بارها مورد سفارش واقع شده است.