«دوئل» بزرگان روی پرده

ریدلی اسكات،فیلم تازه اش را با دو ستاره محبوب هالیوود کلید می زند

«دوئل» بزرگان روی پرده

اگر نام‌هایی مثل ریدلی اسكات، مت دیمون، بن افلك و نیكول هولوفنر در كنار هم قرار گیرند، حاصل كار چه چیزی خواهد شد؟ برای منتقدان و علاقه‌مندان پیگیر كارهای سینما، پاسخ دادن به چنین پرسشی جذابیت خاص خود را دارد. حالا كه این چهار نام مطرح دنیای سینما قرار است یك همكاری مشترك را تجربه كنند، نگاه‌ها به سمت آنان و فیلم تازه‌شان دوخته شده است. به گفته اهل فن، نام هر یك از این افراد در یك پروژه سینمایی، به تنهایی می‌تواند متضمن یك فیلم برجسته باشد. با این توصیف، همكاری مشترك چهار نفره این افراد باید باعث خلق یكی از بهترین تولیدات چند دهه اخیر سینما شود. بسیاری از منتقدان از هر فیلم تازه‌ای كه توسط یكی از این افراد كار می‌شود، به‌عنوان یك دوئل جذاب و تماشایی اسم می‌برند. حالا فیلمی كه قرار است با مشاركت این گروه از نام‌های درجه یك وارد مرحله تولید شود، «آخرین دوئل» نام دارد!

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، اولین دوئل مشترك اسكات، دیمون، افلك و هولوفنر روی پرده سینما، خیلی زود كلید خواهد خورد. منتقدان سینمایی به این نكته مهم اشاره می‌كنند كه
 نام اسكات در سال‌های اخیر، به فیلم‌هایی گره خورده كه دنباله‌ای بر كارهای موفق قبلی‌اش بوده‌اند. در این فیلم‌ها همیشه موجودات غیرانسانی مثل هیولاها یا موجودات بیگانه فضایی، نقش و حضور اصلی را داشته‌اند. البته اسباب‌بازی‌ها را هم نباید فراموش كرد! اما این بار، فیلمساز كلاسیك و غیرمتعارف سینما، با دو بازیگر مطرح سینما همكاری خواهد كرد. سینمایی ها می‌گویند باید منتظر ماند و دید افلك و دیمون به عنوان انسان‌هایی جاندار، چه نقش‌هایی را در كار تازه اسكات بازی خواهند كرد.
فیلم 2 قهرمانه
تماشاگران می‌توانند مطمئن باشند آخرین دوئل، فیلمی دوقهرمانه است و افلك و دیمون در آن نقش‌هایی
 برابر دارند. البته از آنجا كه این دو دوستی دیرینه‌ای با هم دارند، بعید به نظر می‌رسد نسبت به نقش‌هایشان اعتراضی داشته باشند و بر سر نقش اول و دوم با هم دوئل كنند! هر دو بازیگر فیلمنامه را بعد از دوباره‌نویسی مطالعه كرده و ظاهرا بسیار مشتاق شروع كار فیلمبرداری هستند. داستان فیلم، درامی انتقام‌جویانه معرفی شده كه حال و هوایی خاص و متفاوت خواهد داشت. نكته جالب این است كه كار نگارش فیلمنامه را خود افلك و دیمون انجام داده‌اند. این دو از قدیم دستی در كار نوشتن فیلمنامه داشته‌اند و یك‌بار هم به‌خاطر آن، جایزه اسكار بهترین فیلمنامه را دریافت كرده‌اند.اما اسکات تغییراتی در فیلمنامه جدید این دو اعمال کرد.
 فیلمنامه مشترک
البته چند سال از همكاری مشترك این دو در امر نوشتن فیلمنامه می‌گذرد و آنها، بعد از مدت‌ها دوباره چنین همكاری مشتركی را تجربه كرده‌اند. اما فیلمنامه حال و هوایی اصیل و غیراقتباسی ندارد. فیلمنامه اقتباسی آخرین دوئل، با نگاهی به نول پرخواننده و موفق اریك جاگر نوشته شده است.   هولوفنر هم در این كار، با افلك و دیمون همكاری كرده است. دو شخصیت اصلی و محوری داستان، نورمن نایت و زاك گریس هستند. آنها زمانی با هم دوستانی صمیمی بوده‌اند. اما حالا اوضاع مثل سابق نیست! یكی از این دو راهی جبهه‌های جنگ می‌شود و در بازگشت، طرحی علیه دوست سابق و صمیمی‌اش به دادگاه ارائه می‌كند. نورمن به دوستش له گریس اتهام تعدی به همسرش را می‌زند. هیچ‌كس ادعای نورمن را قبول نمی‌كند و سرباز از جنگ برگشته، راهی سخت و طولانی برای اثبات ادعایش دارد. دادگاه راه‌حلی غیرمتعارف برای این دعوای حقوقی ارائه می‌كند: دو دوست قدیمی باید در دوئلی مرگبار شركت كنند، دوئلی كه به هرحال منتهی به مرگ یكی از آنان خواهد شد.
دانه پاشی رقبا!
شركت فیلمسازی فوكس قرن بیستم كه خانه اصلی اسكات برای ساخته‌هایش است، كار تهیه آخرین دوئل را انجام می‌دهد. البته این شركت قدیمی فیلمسازی، مدتی قبل توسط شركت والت دیزنی خریداری شد و اكنون جزو متعلقات آن به حساب می‌آید. اما بعید به نظر می‌رسد مدیران والت دیزنی مخالفتی با تولید چنین پروژه سنگین و ممتازی داشته باشند. شنیده‌ها حكایت از آن می‌كند كه همین روزها اسكات به دیدار مدیران والت دیزنی می‌رود تا درباره فیلم با آنها صحبت كند. این درحالی است كه شركت‌های فیلمسازی رقیب در حال
دانه پاشی برای اسكات هستند و گفته‌اند با كمال میل، حاضر به سرمایه‌گذاری روی فیلم تازه‌اش هستند!
 324 پروژه دیگر
منتقدان سینمایی در این رابطه صحبت می‌كنند كه اگر اسكات كلید فیلمبرداری آخرین دوئل را بزند، به معنی آن است كه
 324 پروژه دیگر او باید منتظر وقت دیگری برای تولید باشند! این هنرمند مدتی قبل اعلام كرد تعداد زیادی فیلم و مجموعه در دست تولید دارد كه بیش از 300 پروژه است. البته او نامی از این پروژه‌ها نبرد و توضیحات كامل و دقیقی درباره‌شان ارائه نكرد، اما می‌توان مطمئن بود اسكات بسیار پركار است و سرش بسیار شلوغ. این در حالی است كه دیمون و افلك هم چندین فیلم را در مقام بازیگر برای تولید دارند. اما هر دوی آنها اعلام كرده‌اند حق تقدم با آخرین دوئل است و آن را در دستور كار اول خود قرار داده‌اند.