تعویق سفر به توکیو

والیبال ایران بعد از ناکامی در مسابقات انتخابی المپیک، به بازی‌های قهرمانی آسیا امیدوار است

تعویق سفر به توکیو

شكست مقابل روسیه در انتخابی المپیك؛ اما هنوز چیزی تمام نشده است. شب قبل از بازی كولاكوویچ در نشست خبری‌اش گفته بود كه یك شانس برای این‌كه روسیه را شكست بدهیم داریم، این‌كه آنها در ضعیف‌ترین حالت ممكن خودشان در روز مسابقه باشند. شاید اگر شرایط كمی بهتر بود، می‌شد سه بر صفر به روس‌ها نباخت اما حالا این اتفاق افتاده است و راه صعود به المپیك از منطقه آسیا می‌گذرد. در مسابقات قهرمانی قاره كهن كه دی ماه برگزار می‌شود، بلندقامتان ایران شانس این را دارند تا خودشان را به المپیك توكیو برسانند. 

زور روس‌ها چربید
روس‌ها در قوی‌ترین حالت خود بودند. شاید اگر ما هم همان ایران همیشگی بودیم، سه بر صفر مقابل آنها بازنده نبودیم. در مسابقاتی كه شانسش را داشتیم تا پس از پیروزی مقابل كوبا و مكزیك، در بازی با روسیه هم به پیروزی برسیم و جواز حضور در المپیك ۲۰۲۰ توكیو را كسب كنیم اما حریف بهتر از ایران كار كرد و راهی المپیك شد. 

دی ماه؛ شانس دیگر ایران برای صعود
شكست مقابل روسیه اما پایان راه نیست. حالا تیم ملی والیبال ایران یك شانس دیگر برای رسیدن به المپیك را دارد. پیش‌بینی می‌شود با شرایطی كه تیم ملی دارد، والیبالیست‌ها بتوانند راهی توكیو شوند. بدون شك رقابت‌های انتخابی قاره آسیا یك فرصت طلایی برای ملی‌پوشان ایران است تا با قهرمانی در آن بتوانند جواز صعود به المپیك را كسب كنند. مسابقاتی كه با حضور هشت تیم از روز 16 تا 22 دی ماه در چین برگزار می‌شود. البته آسیایی‌ها باید از ۲۲ تا ۳۰ شهریورماه در قهرمانی آسیا به میزبانی تهران با هم رقابت كنند تا هشت تیم اول جواز انتخابی در چین را بگیرند. خیلی‌ها از ایران به‌عنوان شانس نخست این مسابقات یاد می‌كنند و البته برای آن هم دلیل دارند. به عقیده آنها ژاپن كه یكی از جدی‌ترین رقبای ایران است به‌دلیل میزبانی، سهمیه را كسب كرده است و حالا برای رسیدن به قهرمانی دو حریف قدرتمند در آسیا هست، یعنی استرالیا و چین میزبان. با این شرایط به نظر نمی‌رسد كه كار برای قهرمانی به همین سادگی باشد...

محمد موسوی: باید به المپیك برویم
سیدمحمد موسوی، مدافع بلندقامت تیم ملی والیبال ایران درباره شرایط سخت برای صعود به المپیك می‌گوید: «با همه توان در مرحله بعدی انتخابی المپیك شركت می‌كنیم. باید به المپیك برویم و اگر ایران در المپیك نباشد بدون شك جای خالی تیم ما احساس خواهد شد.» موسوی این را گفت و ادامه داد: «مطمئنا سهمیه المپیك را می‌گیریم و شانس حضور در المپیك را از دست نمی‌دهیم. بچه‌ها همدل هستند تا این كار را انجام بدهند.»

كولاكوویچ: امروز را فراموش می‌كنیم، آینده روشن است
ایگور كولاكوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال درباره شكست مقابل روسیه و از دست‌رفتن شانس صعود به ‌المپیك می‌گوید: «ما این شكست و این مرحله را فراموش كرده‌ایم. دوست نداریم به چیزی كه گذشته فكر كنیم و از حالا نگاه‌مان به آینده است؛ آینده‌ای كه روشن است و قطعا در آن اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد. المپیك هدف نهایی ماست و برای رسیدن به آن از هیچ كوششی دریغ نخواهیم كرد.»
​​​​​​​
كدام تیم‌ها صعودشان را قطعی كردند؟
دور اول مسابقات والیبال انتخابی المپیك 2020 توكیو طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف آسیا و اروپا برگزار شد و 24 تیم برتر جهان در شش گروه چهار تیمی به رقابت پرداختند. در پایان این مرحله از مسابقات تیم‌های آرژانتین، لهستان، ایتالیا، آمریكا، روسیه و برزیل، جواز حضور در المپیك توكیو را كسب كردند و باقی تیم‌ها باید در مسابقات درون‌قاره‌ای كه زمستان امسال برگزار خواهد شد شركت كنند تا از هر قاره یك تیم دیگر جواز حضور در المپیك را كسب كند.