باز هم اعتراض به ترامپ

شمشیرباز آمریكایی روی سكوی قهرمانی زانو زد

باز هم اعتراض به ترامپ

ریس ایمبودن، شمشیرباز تیم ملی فلوره آمریكا یكی دیگر از ورزشكاران آمریكایی بود كه به شیوه‌ای خاص به سیاست‌های دونالد ترامپ اعتراض كرد.
ایمبودن در مراسم اهدای مدال بازی‌های پان‌آمریكن روی سكو زانو زد تا به گفته خودش به بدرفتاری با مهاجران و نفرت‌پراكنی رئیس‌جمهور آمریكا اعتراض كند.
ریس ایمبودن، شمشیرباز آمریكایی در جریان بازی‌های پان‌آمریكن كه در لیما پایتخت پرو در حال برگزاری است، وقتی برای دریافت مدال خود روی سكو رفت در جریان پخش سرود ملی زانو زد و سپس گفت علت اعتراضش، بدرفتاری دولت آمریكا با مهاجران به این كشور و رئیس‌جمهور بوده كه با سخنان خود در دنیا نفرت‌پراكنی می‌كند.
ایمبودن 26 ساله دیروز در مصاحبه‌ای گفت، پیش از زانو زدن در مراسم اهدای مدال‌ها بسیار عصبی بوده اما بعد از انجام این كار احساس می‌كند كار درستی انجام داده و از حركتش پشیمان نیست. او در این‌باره گفت: «قبل از آن با هم‌تیمی‌هایم درباره كاری كه می‌خواستم بكنم صحبت كردم و پرسیدم با این كار من مخالفت ندارند و آنها گفتند از این بابت مشكلی نیست.»
تیم فلوره مردان آمریكا در بازی‌های پان‌آمریكن به مدال طلا دست یافت و درحالی كه تیم آمریكا روی سكو رفته و برای دریافت مدال طلای این تیم سرود ملی آمریكا در حال پخش شدن بود، ریس ایمبودن روی سكو زانو زد. ایمبودن بعد از مراسم در توییتر خود نوشت، به عضویتش در تیم ملی آمریكا افتخار می‌كند ولی مشكلات كشورش غرور او را جریحه‌دار كرده است.
او در این‌باره نوشت: «نژادپرستی، عدم كنترل بر سلاح، بدرفتاری با مهاجران و رئیس‌جمهوری كه در دنیا نفرت‌پراكنی می‌كند بزرگ‌ترین مشكلات ماست. من بهترین لحظه ورزشی‌ام بر سكوی قهرمانی را قربانی كردم تا توجه‌ها را به مساله‌ای جلب كنم كه معتقدم باید به آن پرداخته شود.»
كمیته ملی المپیك و پارالمپیك آمریكا دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام كرد حركت ایمبودن ممكن است برای او تحریم و تعلیق در پی داشته باشد.
اعتراض‌های ورزشكاران آمریكایی در بازی‌های بزرگ بین‌المللی پیش از این هم سابقه داشته است. ورزشكاران سیاهپوست حاضر در NBA پیش از این اعتراض‌های جدی خود به ترامپ را مطرح كرده و برخی از آنها هم با زانو زدن در برابر دوربین‌ها، اعتراض خود را جهانی كرده بودند. تیم ملی زنان آمریكا هم بعد از قهرمانی در جام جهانی زنان حاضر نشدند به كاخ سفید بروند.
كاپیتان تیم ملی زنان آمریكا ـ مگان راپینو ـ بارها با صراحت ترامپ را مورد انتقادهای صریح قرار داد و حتی باعث شد شخص رئیس‌جمهور آمریكا در صحبت‌های رسمی خود او را مورد خطاب قرار داده و به جنجال در سیاست و ورزش آمریكا دامن بزند. به نظر می‌رسد ورزشكاران آمریكایی بار دیگر كنشگری سیاسی را آغاز كرده و كم‌كم به خط مقدم مخالفت با سیاست‌های ابلهانه دولت دونالد ترامپ منتقل شده‌اند.