مردم از شركت‌های متفرقه خودرو پیش‌خرید نكنند

مردم از شركت‌های متفرقه خودرو پیش‌خرید نكنند

سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام كرد مردم از پیش‌خرید خودرو از سوی شركت‌های متفرقه اجتناب كنند.
به گزارش تسنیم، سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان در واكنش به درخواست استعلام نسبت به وجاهت قانونی آگهی‌های فروش اقساطی خودرو توسط برخی شركت‌های متفرقه اعلام كرد مردم از پیش‌خرید خودرو از شركت‌های متفرقه اجتناب كنند.
در اطلاعیه صادرشده این سازمان آمده:
1ـ در ارتباط با خودروهای تولید داخل، شرایط فروش و پیش‌فروش خودرو صرفاً توسط شركت اصلی تولیدكننده خودرو مشخص می‌شود. براین اساس كلیه خریداران خودروهای مذكور از عقد قرارداد خودرو با شركت‌های متفرقه‌ای كه اقدام به تبلیغات فروش در قالب ارائه پیشنهادهای متفاوت برای خریدهای كوتاه‌مدت یا بلندمدت اقدام به دریافت بخشی از قیمت یا
 كل مبلغ خودرو از متقاضیان می‌كنند اجتناب نمایند.
2ـ فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی خودروسازان
 تحت عنوان كاردكس صرفاً با قیمت مصوب و رسمی شركت‌های عرضه‌كننده مجاز خواهد بود؛لذا اخذ مبالغ بیش از
 قیمت رسمی توسط نمایندگی‌ها تخلف بوده و قابل پیگیری است.
3ـ شركت‌های عرضه‌كننده خودرو به استناد ماده 5 آیین‌نامه اجرای قانون حمایت از مصرف‌كنندگان خودرو موضوع مصوبه 28 فروردین 95 هیات وزیران مكلف به اخذ مجوز پیش‌فروش خودرو از وزارت صمت هستند؛ لذا شركت‌هایی مجاز به پیش‌فروش خودرو هستند كه مجوز مربوطه را از وزارت مذكور اخذ كرده باشند. در این ارتباط اظهارات شركت‌های پیش‌فروش‌كننده خودرو مبنی بر اخذ مجوز از بانك مركزی، دارا بودن شماره ثبت و ... ارتباطی با مجوز پیش‌فروش نداشته و قابل استناد نیست. 4ـ تبلیغات فروش فوری خودرو به‌صورت اقساطی كه در آن مبلغ پیش‌پرداخت خودرو و جمع مبالغ اقساط با قیمت
 حال حاضر بازار نسبتاً برابری می‌کند قابل اعتماد نبوده و مورد تأیید این سازمان نیست و امكان تخلف عدم تحویل خودرو در آن وجود دارد. لذا به كلیه خریداران توصیه می‌شود با هوشیاری كامل نسبت به بررسی شرایط فروش اقدام و از عقد این نوع قراردادها با عرضه‌كنندگان خودداری كنند. 5 ـ با توجه به ممنوعیت واردات خودرو در شرایط فعلی صدور آگهی‌های تبلیغاتی برای پیش‌فروش این قبیل خودروها فاقد وجاهت است.