خسارت 34 هزار میلیارد تومانی كشور از حذف كارت سوخت

خسارت 34 هزار میلیارد تومانی كشور از حذف كارت سوخت


معاون سابق وزیر نفت در امور پتروشیمی، میزان واردات بنزین روزانه به كشور در فاصله زمانی 92 تا 98 را به‌دلیل حذف كارت سوخت 8/8 میلیون لیتر دانست و اعلام کرد كه بابت این مقدار واردات بنزین به كشور هشت میلیارد دلار پرداخت شده كه با محاسبه دلار 4200 تومانی، رقم پرداخت شده حدود 34 هزار میلیارد تومان بوده است.
اصغر ابراهیمی‌اصل در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» واردات روزانه 8/8 میلیون لیتر بنزین روزانه را كف واردات بنزین به كشور دانست، زیرا در برخی از روزها 12 میلیون لیتر بنزین به كشور وارد شده است.
وی حذف كارت سوخت را یك اقدام اشتباه و به ضرر منافع ملی توصیف كرد كه وزیر نفت باید پاسخگوی این اقدام خود باشد و تاكید كرد كه اگر كارت سوخت حذف نمی‌شد، دیگر نیازی به واردات هشت میلیارد دلار بنزین به كشور نبود و متاسفانه به همین اندازه كه بنزین وارد كشور شده، بنزین از كشور قاچاق شده است.
ابراهیمی‌اصل اضافه كرد كه با حذف كارت سوخت، زمینه قاچاق بنزین از كشور تسهیل شد و در عین حال، الگوی مصرف را جابه‌جا كرده و به مصرف بی‌رویه دامن زد.
وی بنزین‌های وارداتی به كشور را یورو 2 و یورو 3 خوانده و گفته است بنزینی كه به اسم
یورو 4 به كشور وارد شده، همان بنزین‌های یورو 2 و یورو 3 بوده و كیفیت آن نیز به مراتب پایین‌تر از بنزین تركیبی با محصولات پتروشیمی در داخل كشور بوده است. به گفته ابراهیمی‌اصل، عده‌ای با واردات بنزین باكیفیت پایین و فروختن آن به قیمت بنزین باكیفیت بالا و بعد هم قاچاق كردن بنزین به خارج كشور سود كلانی برده‌اند كه پیدا كردن افرادی كه بنزین را به كشور وارد كرده‌اند كار بسیار ساده‌ای است. معاون سابق وزیر نفت در امور پتروشیمی تاكید كرد: سرطان‌زا بودن بنزینی كه پیشتر با مخلوط كردن محصولات پتروشیمی تهیه می‌شد، كذب محض بوده و جریان ناسالمی پشت این جوسازی‌ها وجود داشت.
وی اذعان کرد كه زنگنه در فاصله زمانی 92 تا 98 آگاهانه یا ناآگاهانه تصمیم به حذف كارت سوخت گرفته كه این تصمیمات برای اقتصاد كشور تصمیم درستی نبوده، هرچند كه در زمستان سال گذشته قرار شد استفاده از كارت سوخت را اجرایی كند كه با گذشت ده ماه تازه اكنون اجرایی می‌شود. ابراهیمی‌اصل، تصریح كرد كه زنگنه به عنوان وزیر نفت دستور حذف كارت سوخت را صادر كرده و مسؤولیت آن با شخص وزیر بوده و حالا هم حق نظام است كه از او بپرسد كه چرا كارت سوخت را حذف كرده و اگر زنگنه پاسخ درستی ندارد، باید با او برخورد شود.