سرپیچی بانك‌ها از دستور بانك مركزی درباره وام ازدواج

سرپیچی بانك‌ها از دستور بانك مركزی درباره وام ازدواج


با وجود بخشنامه بانك مركزی مبنی بر پرداخت وام ازدواج با سفته و یك ضامن معتبر، برخی از بانك‌ها هنوز برای پرداخت این تسهیلات دو ضامن از متقاضی طلب می‌كنند.
به گزارش ایسنا، با تصویب مجلس شورای اسلامی، مبلغ وام ازدواج از سال ۱۳۹۸ دو برابر شد و به ۳۰ میلیون تومان برای هر نفر رسید، اما دریافت این تسهیلات از بانك‌ها برای برخی از زوجین اندكی مشكل شده است.
در ابتدا قرار بود بانك‌ها كارت یارانه سرپرست خانوار را به عنوان ضامن تسهیلات قبول كنند، اما با توجه به این‌که مبلغ پرداختی یارانه سرپرست خانوار، عمدتاً كمتر از اقساط تسهیلات بود، بانك‌ها از پذیرفتن این كارت خودداری كردند.
به این ترتیب، پیدا كردن ضامن برای دریافت وام ازدواج به معضلی تبدیل شد كه گریبان برخی از متقاضیان این تسهیلات گرفت.
بانك‌ها در حال حاضر برای پرداخت تسهیلات خرد به مردم، به ازای هر ۲۰ میلیون تومان، یك ضامن از گیرنده تسهیلات طلب می‌كنند و در مورد این تسهیلات نیز همین روال را پیش گرفتند.
اعظم كریمی، مدیركل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به مشكلات تأمین ضامن زوج‌های جوان برای دریافت وام ازدواج، گفته بود یكی از مشكلات جوانان به‌ویژه در شهرستان‌ها، تأمین چندین ضامن برای دریافت وام است كه به‌دنبال افزایش مبلغ وام، بانك‌های عامل بیش از یك ضامن را طلب می‌كنند كه خوشبختانه با مطرح شدن موضوع در حاشیه جلسه هیات دولت و ابلاغ بانك مركزی برای پرداخت وام با یك ضامن معتبر و سفته، این مشكل برطرف خواهد شد.