عدن، كانون زور‌آزمایی عربستان و امارات

عدن، كانون زور‌آزمایی عربستان و امارات


 سرانجام پس از دو هفته جنگ وكشتار در عدن، همه سازمان‌های دولتی و پایگاه‌های نیروهای مسلح وابسته به دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن در كنترل شورشیان جدایی‌طلب قرار گرفت.
شورای انتقالی جنوب یمن كه مورد حمایت امارات متحده است با انتشار بیانیه‌ای از كشورهای عضو ائتلاف عربی وابسته به عربستان خواست تا در برابر اراده مردم جنوب یمن تسلیم و اجازه دهند كه مردم عدن دولت مورد نظر خود را تشكیل دهند. به لحاظ نظامی اكنون شورای انتقالی یمن جنوبی بر تمام تاسیسات دولتی مسلط شده و وزرای كابینه عبد ربه منصور هادی نیز به عربستان گریخته و عملا شورای انتقالی یمن جنوبی حاكمیت خود را بر این منطقه راهبردی اعمال كر‌ده است.
بیش از یك میلیون نفر از ساكنان عدن در یك راهپیمایی گسترده، خواهان جدایی یمن جنوبی از یمن شمالی شده‌اند و شورای انتقالی نیز این راهپیمایی را به مفهوم همه‌پرسی جدایی یمن جنوبی تلقی كرده. عبدالملك المخلافی، وزیر خارجه سابق دولت عبد ربه منصور هادی ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های ائتلاف عربی در مقابل مردم یمن جنوبی تاكید كرد مردم یمن جنوبی اطمینان خود را نسبت به سیاست‌های غیر‌شفاف عربستان و ائتلاف عربی از دست داده‌اند. شرایط حاكم بر یمن جنوبی اكنون به شدت بحرانی شده و این احتمال وجود دارد كه جریان‌های موجود در یمن جنوبی به‌ویژه شورای‌انتقالی به‌صورت یكجانبه جدایی رسمی عدن از یمن شمالی را اعلام كنند.
پس از سفر اخیر محمد بن زاید، ولیعهد امارات به ریاض وگفت‌وگو با سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان موضوع تشكیل یك كمیته مشترك سعودی - اماراتی برای جلو‌گیری از تجزیه یمن در دستور كار قرار گرفت، اما ظاهرا شورای انتقالی یمن جنوبی بر جدایی این منطقه از پیكره یمن اصرار دارد.
یمن جنوبی تا قبل از سال 1990 تحت عنوان «جمهوری دموكراتیك خلق یمن» یك كشور مستقل به شمار می‌رفت، اما سرانجام پس از یك سلسله مذاكرات بین دولتمردان یمن شمالی و جنوبی، این دو بخش در یكدیگر ادغام شده و یك‌كشور واحد را تشكیل دادند.
اما علی عبدا... صالح، دیكتاتور سابق و مقتول یمن در سال 1993 بر‌خلاف توافق به‌عمل آمده رهبران یمن جنوبی را از ساختار قدرت خارج و خود قدرت را در اختیار گرفت. از آن زمان اهالی یمن جنوبی تصور می‌‌كنند شهروند درجه 2 هستند و به اندازه كافی در ساختار قدرت نقشی ندارند به همین دلیل از سال 2011 و پس از سرنگونی علی‌عبدا... صالح، دیكتاتور سابق یمن، عربستان سعودی و امارات، عبد ربه منصور هادی -  كه از اهالی جنوب یمن است ـ به عنوان رئیس‌جمهور یمن بر مردم این كشور تحمیل كردند.
اختلافات بین جریان‌های سیاسی یمن جنوبی و شمالی بر سر تقسیم قدرت همچنان ادامه یافت، زیرا عبد ربه منصور هادی به جای حفظ منافع مردم یمن شمالی و جنوبی تلاش كرد تا سیاست‌های عربستان را در یمن اعمال كند. رخدادهای اخیر عدن و تصرف كاخ ریاست‌جمهوری و مقر‌حكومتی یمن بحران جدیدی را در این منطقه به‌وجود آورد، زیرا بروز اختلاف بین امارات و عربستان تاثیر خود را بر شرایط سیاسی یمن جنوبی باقی گذاشت.
یمن‌جنوبی در حقیقت كانون نفوذ سیاسی امارات به‌شمار می‌رود و این كشور پس از چهار‌سال همراهی با عربستان در جنگ علیه مردم بیگناه یمن اكنون تصمیم دارد سهم بیشتری در یمن داشته باشد‌. امارات برای تسلط بر تنگه باب‌المندب به‌شدت در پی تجزیه یمن است و از این‌رو شورای انتقالی را برای فراهم كردن مقدمات تجزیه یمن جنوبی ایجاد كرد و مساله جدایی یمن جنوبی از پیكره یمن تقریبا به نقطه غیرقابل باز‌گشتی رسیده است. اگر یمن‌جنوبی تجزیه شود تقابل پنهانی بین امارات و عربستان در دو‌حوزه سیاسی و نظامی مدت‌های طولانی ادامه خواهد یافت و به دلیل این‌كه مردم یمن شمالی دشمنی دیرینه‌ای با عربستان دارند قطعا این كشور در آینده هیچ‌گونه جایگاهی در ساختار سیاسی یمن نخواهد داشت.