مظلومیت شیخ زكزاكی

مظلومیت شیخ زكزاكی

شیخ ابراهیم زكزاكی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه در حمله نظامیان این كشور به حسینیه‌ای در شهر زاریا در دسامبر 2015 مجروح و سپس بازداشت شد. از زمان دستگیری وی، مسلمانان این كشور تلاش‌های وسیعی را برای آزادی شیخ زكزاكی آغاز كردند. تجمعات اعتراض‌آمیز مردم به‌خصوص این اواخر به دلیل وخیم شدن حال شیخ زكزاكی در زندان شدت گرفته بود. در مقابل پلیس نیجریه نیز شماری از هواداران شیخ ابراهیم زكزاكی را شهید یا زخمی كرد. از سوی دیگر كشورهایی چون عربستان و رژیم صهیونیستی در پی ناكامی سیاست‌های منطقه‌ای خود بر دولت محمد بوهاری در نیجریه فشار می‌آوردند تا مانع آزادی شیخ زكزاكی شود. آنان با اعطای كمك‌های مالی و تسلیحاتی توانسته بودند بر سیاست‌های نیجریه در قبال مسلمانان و به‌خصوص شیعیان اثر گذار باشند.
محمد شعیب موسی، استاد دانشگاه با اشاره به این‌كه ارتش نیجریه تحت كنترل آمریكا و به‌ویژه رژیم صهیونیستی است و افرادی كه می‌خواهند به درجات بالا برسند باید در اسرائیل آموزش ببینند، گفته بود: هدف آنها تخریب اسلام است. سعودی‌ها و آمریكایی‌ها تلاش می‌كنند حریت و آزادی دینی را در نیجریه از بین ببرند و تفرقه در كشور ایجاد كنند.
شیخ ابراهیم زكزاكی، دبیركل جنبش اسلامی نیجریه از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز كرد و تعداد پیروان مكتب اهل بیت در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها نفر رسید. در روز قدس سال 1393 سه فرزند شیخ زكزاكی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به شهادت رسیدند. در این یورش بیش از 500 نفر از مسلمانان مجروح شده یا به شهادت رسیدند .