ترس رژیم صهیونیستی از سفر 2 نماینده كنگره

ترس رژیم صهیونیستی از سفر 2 نماینده كنگره

رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در پی درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا، رسما اعلام كرد حاضر به پذیرش دو نماینده كنگره آمریكا به سرزمین‌های اشغالی نیست. این دو نفر رشیده طلیب و الهان عمر دو نماینده مسلمان كنگره آمریكا بودند كه قصد داشتند با سفر به سرزمین‌های اشغالی به تل‌آویو رفته و از مسجد‌الاقصی در بیت‌المقدس نیز دیدار كنند. امتناع رژیم صهیونیستی از این سفر موجب برانگیختن انتقادات تند نمایندگان آمریكا علیه این رژیم شد.
بعد از طرح انتقادات شدید علیه اسرائیل روز گذشته مقامات این رژیم اعلام كردند به رشیده طلیب اجازه داده خواهد شد در كرانه باختری به دیدار خانواده‌اش برود. رشیده طلیب، یك نماینده فلسطینی‌تبار و متولد آمریكاست، اما الهان عمر متولد سومالی بوده و در كودكی به آمریكا مهاجرت كرده است این دو عضو جنبش تحریم اسرائیل معروف به بی.دی.اس یا جنبش بایكوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم شهرك‌نشینان هستند. رژیم صهیونیستی می‌گوید بر اساس قوانین اسرائیل، به كسانی كه از جنبش تحریم حمایت كنند، اجازه ورود به خاك اسرائیل داده نمی‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا نیز پنجشنبه در توییتی از اسرائیل خواسته بود جلوی ورود این دو نماینده به آن كشور را بگیرد. اتفاقی كه بسیاری منتقد آن شده و گفتند چطور یك رئیس‌جمهور آمریكا خواهان محدودیت برای شهروندان كشورش می‌شود. آن هم نه شهروندان معمولی، بلكه دو نماینده كنگره.
رشیده طلیب، نماینده میشیگان این تصمیم را نشانه ضعف اسرائیل دانست. او تصویری از مادربزرگش را كه در كرانه غربی زندگی می‌كند، منتشر كرد و نوشت مادربزرگ او حق دارد با افتخار زندگی كند و این كه اجازه دیدار او با نوه‌اش داده نشده را نشانه‌ای از ضعف خوانده است. از طرف دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت برنامه سفر این دو نماینده نشان می‌دهد «هدف اصلی آنها صدمه زدن به اسرائیل بوده است.» نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریكا در بیانیه‌ای به این تصمیم اسرائیل واكنش نشان داد و آن را دون شان این كشور خواند. پلوسی در واكنش به توییت ترامپ هم آن را نمادی از «جهل و بی‌احترامی» و كمتر از شان دفتر ریاست‌جمهوی خواند. امتناع اسرائیل حتی موجب شد كمیته روابط عمومی آمریكا و اسرائیل، معروف به ایپك نیز در یك اقدام كم سابقه با تصمیم رژیم صهیونیستی مخالفت كند. این كمیته در ضمن با مواضع دو نماینده آمریكا مبنی بر تحریم كالاهای شهرك‌نشینان نیز مخالفت كرده است. ماركو روبیو، سناتور جمهوریخواه هم با این تصمیم اسرائیل مخالفت كرده و آن را «اشتباه» خوانده است. روزنامه نیویورك تایمز نیز به این تصمیم اسرائیل واكنش نشان داد و آن را عملی منفی برای روابط دو كشور توصیف كرد. این روزنامه نوشت: رهبران دو كشور به دستاوردی كوچك دل‌خوش كرده‌اند درحالی كه چیز بزرگ‌تری اینجا فدا می‌شود و آن روابط قوی دو كشور خارج از خط و خطوط حزبی است. نیویورك تایمز ادامه داد: اسرائیل همواره به منتقدانش می‌گفته اگر از این كشور بازدید كنند نظرشان درباره آن عوض می‌شود و بعد این سؤال را مطرح كرده كه آیا بعد از جلوگیری از ورود دو منتقد اسرائیل این كشور می‌تواند چنین ادعایی را تكرار كند؟