احیای روابط راهبردی ایران و قزاقستان

احیای روابط راهبردی ایران و قزاقستان


  قزاقستان به عنوان بزرگ‌ترین جمهوری آسیای مركزی، پس از استقلال از شوروی از لحاظ سیاسی مناسبات دوستانه و حسنه‌ای با ایران داشته است. اشتراكات فرهنگی وتاریخی میان ملت‌های ایران و قزاقستان، موجب ایجاد فضای دوستانه‌ای در سطح روابط سیاسی شده با این حال سطح روابط فعلی در ابعاد مختلف به‌هیچ‌وجه شایسته روابط عمیق تاریخی نیست.
حسن حاجی‌بدلی، كارشناس مسائل آسیای میانه اعتقاد دارد قزاقستان در بین كشورهای آسیای میانه پیشتاز توسعه است و در سال‌های اخیر نیز توانسته به عنوان یك عضو فعال در سازمان‌های شانگهای، اكو و همكاری اسلامی با میزبانی نشست‌های مهم از قبیل مذاكرات هسته‌ای ایران یا مذاكرات صلح در سوریه نقش موثری ایفا كند.در سطح فرهنگی، فارابی دانشمند شهیر ایرانی می‌تواند نماد پیوند عمیق دو ملت و فعالیت مشترك برای احیای میراث فرهنگی باشد. فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی، پزشكی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت و او را پس از ارسطو، معلم ثانی نامیده‌اند. وی متولد اترار درقزاقستان است.
جوهری، ادیب ایرانی قرن چهارم و مؤلف صحاح اللغه نیز متولد همین منطقه است. وی نخستین كسی است كه واژگان عربی را به‌ترتیب هجا مرتب كرد. ظهیرالدین فاریابی یكی از استادان مسلم شعر فارسی در قرن ششم و از افرادی است كه در تحول شعر فارسی نقش بزرگی ایفا كرده‌است. از این‌رو ضروری است با توجه به نفوذ نسبتا مناسب رسانه‌های اجتماعی در این كشور در ابعاد مختلف، یك نقشه راه برای احیای روابط تاریخی دو ملت در حوزه‌های عقیدتی، فرهنگی، اقتصادی و ... طراحی و تهیه شود:
 همكاری نخبگان بین دو كشور پایین است و در نتیجه توده‌های مردم نیز با یكدیگر ارتباطی ندارند. در سال‌های اخیر به هویت سازی در این كشور توجه شده است. بیشتر اسناد و نسخ تاریخی موجود این كشور به زبان فارسی است. زبان قزاقی نیز از فارسی تاثیر پذیرفته است و كلمات فارسی زیادی در آن به كار می‌رود. ایجاد یك سایت آموزش زبان فارسی و تربیت مترجمان متخصص می‌تواند تاثیرات راهبردی را در حوزه‌های مختلف به جا بگذارد.
 در استان‌های شمالی ایران اقلیت‌های قزاق وجود دارد. این كشور نیز دارای كنسولگری در استان گلستان است. منطقه مركه در 120كیلومتری آلماتی نیز به ایران كوچك معروف است و مردمان آن شیعه با اصالت آذری و ایرانی هستند. خواهرخواندگی بین این مناطق می‌تواند نمادی از وحدت و پایه گذار احیای پیوندهای تاریخی بین دو ملت شود. محوریت ایجاد تشكل‌های مردم نهاد و انجمن‌های دوستی در این مناطق می‌تواند اثرات مثبتی در ابعاد مختلف به همراه داشته باشد. ضرورت دارد با محوریت دانشگاه‌ها و با توجه به ظرفیت‌های دو كشور، انواع محتوا در قالب‌های متنوع در فضای مجازی تولید و بازنشر شود.
 با توجه به نمادهای مشترك، سرمایه‌گذاری در طرح‌‌های شهری مبتنی بر اشتراكات معماری سنتی دو كشور می‌تواند اثرات مطلوبی داشته باشد. تركیه با درك اهمیت این موضوع بسیاری از طرح‌‌های شهری و زیباسازی محیطی در شهرهای این كشور را انجام داده است. قطر نیز مسجد نور، بزرگ‌ترین مسجد آسیای میانه را در آستانه ساخت به رئیس‌جمهور این كشور هدیه كرد. جشن نوروز كه پس از استقلال از شوروی در این كشور احیا شده است، می‌تواند مبنایی برای نمادسازی، برگزاری رویدادهای مشترك و تولید محتواهای رسانه‌ای باشد.
 ظرفیت‌های اقتصادی دو كشور در حوزه‌های منابع طبیعی، كشاورزی و... به صاحبان كسب و كار معرفی نشده است. قزاقستان معروف به جدول مندلیف است و كلیه عناصر این جدول در همین كشور یافت می‌شود. این كشور در سرب، منگنز و اورانیوم جزو سه كشور اول دنیاست. بیشترین پهنه دریاچه خزر متعلق به این كشور است. از طرفی ایران می‌تواند عامل دسترسی قزاقستان به آب‌های آزاد و صادرات امن باشد. همه این موارد می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری تجار ایرانی شود و به همین دلیل باید در فضای رسانه‌ها مد نظر قرار گیرد.