آموزش سینما  در جاده مخصوص

نخستین دوره تخصصی «مدیریت و توسعه شهرك‌های تلویزیونی و سینمایی در ایران» بعد از 3 روز به كار خود پایان داد

آموزش سینما در جاده مخصوص

بعضی از پروژه‌های سینمایی هستند كه برای ساخت نیاز به بازسازی بعضی وقایع تاریخی و جغرافیایی دارندو دكورهای خاص خود را می‌طلبند. به همین دلیل هم عموما برای بعضی دوره‌های تاریخی مهم، شهرك‌های سینمایی ساخته می‌شوند. در دنیای امروز شهرك‌های تلویزیونی و سینمایی، جدا از معرفی نمادها و سرمایه‌های ملی و فرهنگی، فرصت‌های بی‌بدیلی را ازجمله در حوزه برنامه‌سازی و اقتصاد تلویزیون و سینما برای كشورهای مختلف فراهم كرده‌اند. نمونه‌اش همین شهرك سینمایی غزالی در کیلومتر 15 بزرگراه شهید لشگری یا شهرك سینمایی نور در اتوبان تهران - قم كه برای فیلم محمد رسول ا...(ص) ساخته شده است. روی همین حساب هم ساخت و مدیریت و نگهداری این شهرك‌های سینمایی امروزه برای خودش تبدیل به یك صنعت و علم شده است. حالا اینها را گفتیم كه بگوییم بر و بچه‌های اداره كل امور بین‌الملل سازمان صدا و سیما رفته‌اند سراغ یكی از معتبرترین استودیوهای فیلمسازی دنیا و چند نفر از كارشناسان‌شان را دعوت كرده‌اند ایران كه هم با توانایی‌ها و داشته‌های سینما و تلویزیون ایران آشنا شوند و هم از تجربیات‌شان بگویند. كارشناسان و مدرسان شركت معتبر موس‌فیلم به مدت سه روز در شهرك سینمایی غزالی تهران واقع در غرب تهران در بزرگراه شهید لشگری اقدام به برگزاری كارگاه‌های آموزشی كردند.


 هدف چه بوده؟
همان‌طور كه خدمت‌تان عرض كردیم آن طور كه مد نظر همكاران ما در اداره كل بین‌الملل صدا و سیما بوده، هدف اصلی این كار، انتقال تجارب بین‌المللی در حوزه شهرك‌های تلویزیونی و سینمایی عنوان شده. این دوره یا به عبارت دقیق‌‍‌تر كارگاه آموزشی، نخستین دوره تخصصی در این زمینه است كه در ایران برگزار می‌شود. عنوان جالب و بانمكی هم برایش انتخاب شده: «مدیریت و توسعه شهرك‌های سینمایی». اگر از بازه زمانی برگزاری این دوره هم جویا شوید باید خدمت‌تان عرض كنیم كه این دوره از دوشنبه چهارم شهریور شروع شده و تا چهارشنبه ششم شهریورماه ادامه داشته است.
 كجا برگزار شده؟
این كارگاه آموزشی در محل شهرك تلویزیونی و سینمایی ایران برگزار شده. برای برگزاری آن هم مركز تولید و فنی سیما همكاری كرده. البته دقیق‌تر خواسته باشید باید بگوییم كه محل برگزاری دوره در شهرك سینمایی غزالی انتخاب شده. با تلاش‌های بسیاری در مجموعه بین‌الملل رسانه ملی از بین گزینه‌های موفق جهانی، این شركت شناسایی و با توجه به نیازسنجی‌های داخلی سازمان صداوسیمادر عرصه شهرك‌های سینمایی نهایتا آقای ایوگنیكولودا، معاون ارشد شركت «موس‌فیلم» روسیه برای انتقال تجربه در این زمینه انتخاب گردید. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده این كارگاه تعاملی سه روزه در شهرك سینمایی ایران(غزالی) اجرا و در فضایی تعاملی بستری برای انتقال تجربه فراهم گردید. برگزاری در محل شهرك سینمایی غزالی باعث شده كه مسؤولان برگزاری مراسم، برنامه‌ای را هم برای بازدید میدانی از شهرك فراهم آورند. مکان‌های فیلمبرداری تاریخی، گنجینه‌های لباس و خودروهای كلاسیك و همچنین سالن‌های تولید وسایل صحنه سریال جدید سلمان فارسی هم از دیگر موارد مورد بازدید در این دوره بوده است.
 چه سرفصل‌هایی تدریس شده؟
سرفصل‌های این دوره به شدت به كار سینمایی‌ها و تلویزیونی‌ها می‌آید. حتی
یك بار مرور این سرفصل‌ها هم می‌تواند نفس هر كسی را در سینه حبس كند. اگر باور ندارید بیایید با هم امتحان كنیم ببینیم تحمل‌تان در برابر موضوعات راهبردی چقدر است: ساختار مدیریت، دستاوردها و فعالیت‌های استودیوی موس فیلم، استانداردهای موردنیاز شهرك‌ها، ایجاد سامانه‌های نگهداری و ارائه خدمات لوازم صحنه، حوزه تجهیزات فنی، البسه و وسایل صحنه، طرح‌های كسب‌ و كار، تجاری‌سازی و بازاریابی شهرك‌ها، مدیریت بهینه زیرساخت‌های شهرك‌ها، توسعه استفاده از فناوری‌های جدید ازجمله استودیوهای كروماكی و استفاده از ظرفیت‌های توریستی شهرك‌ها.
 شاگردان چه كسانی بودند؟
احتمالا برای شما هم سوال پیش آمد كه شاگردان و هنرجویان چنین دوره خفنی چه كسانی بوده‌اند یا هستند؟ طبق اطلاعاتی كه در اختیار ما قرار گرفته در این كارگاه تعدادی از مدیران، برنامه‌سازان، كارشناسان حوزه فنی و فعالان و دارندگان ایده در حوزه شهرك‌های سینمایی سازمان صداوسیما حضور داشتند و از مطالب ارائه شده استفاده
كرده‌اند.
 كوفه در غرب تهران
درباره شهرك سینمایی غزالی هم باید خدمت‌تان عارض شویم این شهرك سینمایی، شهركی كوچك و محوطه‌ای است كه در آن سازه‌های متنوع شهری مثل خیابان‌ها و ساختمان‌هایی ساخته شده كه آنها را در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی دیده‌ایم. شهرك سینمایی غزالی در غرب تهران در بزرگراه شهید لشگری قرار دارد.  ساخت این شهرك به پیشنهاد مرحوم علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ و با همكاری بهترین دكوراتورهای ایتالیایی انجام گرفت. بعضی از نقاط مهم تاریخی تهران مانند میدان توپخانه، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، سینما تابان، گراند هتل، عكاسخانه و تعدادی از مغازه‌های دیگر است. دلیل پیشنهاد مرحوم علی حاتمی هم به ساخت فیلم هزاردستان برمی‌گردد كه حاتمی برای ساخت آن به محلی احتیاج داشت كه بتواند آن زمان از تهران را به خوبی به تصویر بكشد. مکان فیلمبرداری پروژه‌هایی مانند هزاردستان، شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، كارآگاه علوی، كفش‌های میرزا نوروز و غیره در این شهرك بوده است. جالب است بدانید كه بعضی دكورهای سریال‌های «امام علی (ع)» و «تنهاترین سردار» شامل قسمتی از كوفه نیز در این شهرك ساخته شد.

درباره موس‌فیلم بیشتر بدانیم
لابه‌لای مطالب خدمت‌تان عارض شدیم كه مدرسان این دوره از كارشناسان شركت موس‌فیلم انتخاب شده‌اند. اگر مثل علی آقای رستگار ما از عشق فیلم‌های روزگار باشید و یك دور، فیلم‌های روسی و شرق اروپا را مرور كرده باشید حتما اسم این شركت را در تیتراژهای فیلم‌های اروپای شرقی دیده‌اید. شركت «موس‌فیلم» روسیه یكی از شركت‌های مشهور و پیشرو در صنعت فیلمسازی است كه به‌واسطه توسعه شهرك سینمایی خود و گسترش استودیوهای متناسب ضبط صدا و تصویر، زمینه‌ساز و تولیدكننده فیلم‌های متعدد و قابل‌توجهی در سینمای روسیه و جهان بوده است. بالغ ‌بر 2500 فیلم سینمایی در آن ساخته‌شده و قابلیت تولید صد فیلم در سال را دارد. این یعنی توان همین شركت به تنهایی به اندازه تقریبا بدنه سینمای یك سال ایران است. این مجموعه در حال حاضر با مدیریت كارن شاهن
 كارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌كننده مشهور روسی در حوزه ارائه خدمات شهرك و استودیوهای سینمایی و تلویزیونی؛ تولید، توزیع و فروش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و ویدئویی و ارائه خدمات حوزه موسیقی، صدا و تصویر مشغول فعالیت است. موس‌فیلم را بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شركت سینمایی در روسیه و اروپا می‌دانند. انبار این استودیوی فیلمسازی حدود 150 تانك و 50 دستگاه خودروی قدیمی را در خود جای داده است.  این شركت یا بهتر بگوییم ابرشركت در سال 1920 تاسیس شده است. دقیق‌تر خواسته باشید یك سال دیگر این شركت صد ساله می‌شود و باید یك قرن شدنش را جشن بگیرد. مثلا احتمالا برایتان جالب باشد كه بعضی از فیلم‌های تاركوفسكی با همكاری این استودیوی فیلمسازی شرقی ساخته شده است. این استودیو یا شهرك سینمایی را به نوعی به عنوان هالیوود روسیه هم می‌شناسند. خلاصه مدرسانی كه پایشان به شهرك سینمایی غزالی باز شده حسابی حرفه‌ای بوده و برای خودشان اسم و رسمی دارند.