ساماندهی با چاشنی حمایت

11 شركت فعال رسانه‌ای در فضای اینترنت، مجوز گرفتند

ساماندهی با چاشنی حمایت

در سال‌های اخیر شركت‌های متعددی در فضای مجازی فعال شده‌اند و كارشان تولید و عرضه محتوای رسانه‌ای است؛ مثلا شبكه‌های نمایش فیلم و سریال، موسیقی یا محتوای علمی و اجتماعی. این شركت‌ها به منظور ادامه فعالیت در فضای رسانه‌ای باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، مجوز بگیرند. روز گذشته مجوز 11 شركت رسانه‌ای در مراسمی با حضور دكتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مهندس حمید فرهنگ مدیر اپراتور همراه اول، دكتر سیدصادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و مدیران و مسؤولان این سازمان، به نمایندگان شركت‌ها ارائه و فرصتی فراهم شد تا مسؤولان از برنامه‌های سازمان تنظیم مقررات بگویند و این‌كه هدف محدود كردن شركت‌های رسانه‌ای نیست، بلكه ساماندهی و حمایت از این شركت‌ها مد نظر قرار گرفته و برنامه‌هایی برای ارتقای فعالیت‌های رسانه‌ای این شركت‌ها در نظر گرفته شده است.

 نجات از دنیای مجازی
دكتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگر ارتباط و نویسنده كتاب
 جهانی شدن، درباره رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر و آینده این رسانه‌ها و فضای وب، به نكاتی اشاره كرد با این امید كه همدلی و همراهی فعالان رسانه‌ای و ساماندهی به این رسانه‌ها، امكانی فراهم كند كه فضای اینترنت نظام‌مندتر شود.
دكتر عاملی در آغاز اشاره كرد كه فضای مجازی در جهان
چهار میلیارد و 300 میلیون نفر كاربر دارد و ایران براساس آخرین محاسبه كه مربوط به یك ماه پیش است
 76 درصد نفوذ فضای مجازی و 62 میلیون نفر كاربر در فضای مجازی دارد و در ادامه به ذكر چند نكته درباره فضای مجازی و مفهوم فراگیری پرداخت.
براساس اظهارات رئیس شورای عالی فضای مجازی،  مدیریت جهانی كه از كمپانی‌های بزرگ پورنوگرافی، قمار، فروش بدن تا كمپانی‌های تولید محتوای علمی، موسسات فكری و فرهنگی كه تولید محتوای مثبت و مفید در آن حضور دارند، ساده نیست و به مدیریت جهان واقعی می‌ماند یا حتی دشوارتر.
اما با این حال دكتر عاملی تاكید كرد عمل مثبت جهان مجازی، خیلی بزرگ‌تر از عمل منفی آن است و مسأله این است كه جهان محتوایی ما در ایران به فاضلاب غرب وصل شده و دارد از آن زیان می‌بیند.
رئیس شورای‌عالی فضای مجازی ضمن این‌كه توجه فعالان رسانه‌ای را به این موارد جلب می‌كرد، ماهیت دیجیتال كه هر تغییری را ممكن می‌كند، ماهیت تركیب كه هر اتصالی را مقدور می‌سازد، ماهیت چندرسانه‌ای بودن و امكان تعاملی بودن فضای مجازی و نیز اینترنت همه چیزها را توضیح داد و اظهار امیدواری كرد با همكاری فعلان این حوزه بتوان از توانمندی‌های آن بهره برد و از نگاه حمایتی و همكاری در سازمان‌های متولی خبر داد. دكتر عاملی یادآور شد: در جهان مجازی سلسله مراتب وجود ندارد و تبدیل به چینش همه چیز به یك‌جا شده است كه توحید معناداری از آن شكل می‌گیرد و تحقق توحید علمی محسوب می‌شود.
 یك مراسم نمادین
دكتر سیدصادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، مراسم اعطای مجوز به 11 شركت رسانه‌ای فعال در حوزه فضای مجازی را یك اتفاق نمادین توصیف كرد. او معتقد است اعطای مجوز آغاز كار است و در همین زمینه به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت.
دكتر امامیان گفت: شاید اعطای مجوز فی‌نفسه چندان مهم نباشد. مهم این است كه حاكمیت عزم افراد و سرمایه‌گذاری شركت‌ها روی تولید و عرصه محتوای رسانه‌ای را ارج می‌نهد، برای آن برنامه‌ریزی كرده و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر را تاسیس كرده كه به فعالان این حوزه تسهیلات بدهد.
به گفته دكتر امامیان، این برنامه‌ها توسط سازمان صدا و سیما اجرایی و تركیبی از انواع مجوزها از جمله موقت و دائمی به شركت‌ها ارائه می‌شود، به علاوه به خدماتی چون آموزش  كمیته‌های تخصصی اشاره كرد.
دكتر امامیان در پایان تصریح كرد: امیدوارم بتوانیم با شركت‌های فعال، تعامل همگرایی داشته باشیم و كشور از این همگرایی سود ببرد. مجوز نباید به معنای محدودیت باشد و طبیعی است چارچوب ایجاد می‌كند. تجربه نشان داده مدیران شركت‌های صوت و تصویر فراگیر بیشتر از هر كسی نگران چارچوب‌ها هستند، چرا كه هم دغدغه فرهنگی دارند و هم دغدغه‌های تجاری كه دقت آنها را درباره مسائل محتوایی افزایش می‌دهد. در این مراسم، مجوز رسمی فعالیت این شرکت ها به نمایندگان آنها اهدا شد:   آوندایده، شهرانه، تلکسیران، ایران نما، تماشاخونه، نوا،گپ فیلم ، پترولیوم، نارنجی تی وی، راش فیلم، کشاورز پلاس

برنامه‌های ویژه
برای رسانه‌های مجوزدار

 به علاوه این‌كه مجوز دادن به رسانه‌های فعال اینترنتی فقط یكی از برنامه‌ها و اقدامات سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است. این سازمان برنامه‌های دیگری برای شركت‌های رسانه‌ای بر بستر اینترنت تدارك دیده كه از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره كرد:
 ساماندهی حوزه صوت و تصویر و نظارت بر فعالیت آن.
 قرار گرفتن شركت‌های مجاز رسانه‌ای در زیر مجموعه علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شركت‌های خلاق و دریافت تسهیلات از این معاونت.
 تهیه و تولید سه ویژه‌برنامه با حضور مدیران رسانه‌های فراگیر و پخش از شبكه نسیم.
 پخش رپرتاژهای خبری به منظور معرفی رسانه‌های فراگیر خبری در رسانه ملی.
 تشكیل كمیته‌های تخصصی از جمله كمیته‌های محتوا، آموزش، اقتصاد و تنظیم مقررات برای.
 تصمیم‌گیری درباره فعالان این حوزه با حضور و بر اساس برآیند نظرات خود فعالان این عرصه.
تشكیل نهاد خود تنظیم‌گر به عنوان بازوی اجرایی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر.