حلال بودن گوشت‌های وارداتی تضمین شده است

حلال بودن گوشت‌های وارداتی تضمین شده است

برای تهیه گوشت چرخ‌كرده به فروشگاه بزرگی رفته بودم. در حال بررسی و انتخاب دو بسته گوشت چرخ‌كرده بودم كه یكی داخلی و دیگری وارداتی (نیمایی) بود. خانمی كه در چند قدمی‌ام ایستاده بود جلو آمد و با كلامی محبت‌آمیز گفت: بهتر است از گوشت‌های وارداتی استفاده نكنی چون به ذبح اسلامی این گوشت‌ها مشكوك هستند و در این خصوص فیلم‌های زیادی در شبكه‌های مجازی در حال انتشار است و افزود مصرف این گوشت‌ها به دلیل حلال نبودن روی خلقیات و روان انسان تاثیر سوء می‌گذارد و باعث قساوت قلب و تندخویی می‌شود. گفتم تحصیلاتم با این حرفه مرتبط است و در‌خصوص حلال و بهداشتی بودن این گوشت‌ها هیچ شكی قابل پذیرش نیست. او حرفم را نپذیرفت، چون زمانی برای توجیه او نداشتم. در این نوشتار قصد دارم در مورد نحوه نظارت بر ذبح اسلامی دام و بهداشت گوشت‌های وارداتی نكاتی را مطرح كنم.
در كشتارگاه‌های خارج از كشور كه ذبح دام برای ایران صورت می‌گیرد ابتدا بررسی‌های اولیه از كشتارگاه كشور مبدأ از سوی سازمان دامپزشكی كل كشور صورت می‌گیرد و دو ناظر ذبح شرعی و دامپزشك به كشتارگاه مبدأ فرستاده و گوشت را از نظر حلیت و بهداشت كنترل می‌كنند. ناظران شرعی كه در ایران تمام احكام فقهی ذبح دام را آموخته و مجوز ذبح دارند، بر سه حوزه حلیت یعنی ذبح مطابق با موازین شرعی، طهارت به معنی شست‌وشو و پاك كردن لاشه ذبح‌شده و مبرا بودن لاشه از هرگونه اجزای حرام نظارت دارند و دامپزشكان تمام مراحل معاینات قبل از كشتار، حین كشتار و بازرسی لاشه پس از كشتار و چگونگی قطعه‌بندی، بسته‌بندی، منجمدسازی و نگهداری را كنترل می‌كنند و سلامت تمام محصولات تضمین شده و شبهه‌های حرام یا حلال بودن گوشت‌های وارداتی با نظارت سازمان دامپزشكی برطرف می‌شود. در زمان ورود محموله به بنادر نیز تأییدیه‌های ذبح اسلامی باید همراه این محموله‌ها باشد و در آنجا هم مورد تأیید كارشناسان سازمان دامپزشكی قرار می‌گیرد.
علت پایین بودن قیمت گوشت‌های وارداتی در مقایسه با گوشت‌های داخلی به جهت ورود آنها با ارز دولتی است و به دلیل كیفیت پایین، غیربهداشتی بودن یا ذبح غیراسلامی آن نبوده و هیچ مشكلی ندارند. برای اطمینان از ذبح اسلامی گوشت‌های وارداتی می‌توانید به برچسب‌های مخصوص روی بسته‌بندی و تاییدیه نظارت دامپزشكی و مهر ذبح شرعی توجه كنید .