كامبوچا بی‌خطر نیست

كامبوچا بی‌خطر نیست

 كامبوچا از تخمیر چای سیاه یا سبز شیرین شده با شكر در اثر افزودن تعدادی از باكتری ها و مخمرها حاصل می‌شود. طی تخمیر لایه‌ای قارچ‌گونه بر سطح مایع ایجاد می‌شود. قارچ ایجاد شده خوراكی نیست، اما نوشیدنی حاصل از آن كه ترش مزه و سركه‌ای است نوعی دارو محسوب می‌شود. درخصوص این نوشیدنی گزارشاتی از بروز سمیت كبدی شدید و آلرژی وجود دارد كه بعضا كشنده بوده و بر این اساس كامبوچا را از دسته نوشیدنی‌های بی‌خطر خارج می‌كند.
ظرف نگهداری و مصرف كامبوچا نیز اهمیت بسیاری در بروز عوارض جانبی آن دارد، چرا كه این نوشیدنی اسیدی است و به‌راحتی می‌تواند با ظروف نامناسب واكنش نشان داده و مواد مسموم را در خود حل كند. همچنین بعضی از اجزای كامبوچا می‌تواند در فرآیند هضم و جذب قند و پروتئین اختلال ایجاد كرده و افراد را دچار سوءهضم و سوءتغذیه كند و به‌دنبال مصرف طولانی‌مدت آن احتمال برهم خوردن فلور طبیعی روده بزرگ جدی است. از همه مهم‌تر در شرایط نامساعد نگهداری، استعداد بالای رشد كپك روی كامبوچا نگرانی بروز سمیت كبدی را دوچندان می‌كند و اگر این نوشیدنی بیش از حد اسیدی شود به‌شدت آسیب‌زا و غیرقابل مصرف خواهد شد.
افراد مبتلا به نقص ایمنی مادرزادی یا اكتسابی مثل مصرف‌كنندگان داروهای سركوب‌كننده ایمنی از جمله افراد با سابقه پیوند عضو و مصرف‌كننده انواع كورتون باید از مصرف كامبوچا پرهیز كنند.