برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی رویان  از ۴ كشور معرفی شدند

برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی رویان از ۴ كشور معرفی شدند

بیستمین كنگره و جشنواره بین‌المللی رویان، بیستمین كنگره پزشكی باروری و تولیدمثل، چهاردهمین سمپوزیوم و سمینار پرستاری و مامایی و پانزدهمین كنگره سلول‌های بنیادی، از دیروز چهارشنبه با حضور محققان داخلی و خارجی در حوزه ژنتیك و زیست‌فناوری آغاز شد و تا جمعه 8 شهریور در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار می‌شود.
دكتر عبدالحسین شاهوردی، رئیس بیستمین كنگره و جشنواره بین‌المللی رویان در نشست خبری كه روز گذشته در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی ایران برگزار شد، اظهار كرد: امسال ۵۰۳ طرح و مقاله به دبیرخانه ارسال شد، ۶۸ طرح به مرحله دوم داوری رسید و از این تعداد، سه طرح در سطح بین‌المللی و یك طرح در سطح ملی برای جایزه انتخاب شد.
جما ایوانس از استرالیا برای مطالعه اثرات منفی چاقی بر باروری زنان، برایان هرمان از آمریكا برای مطالعه ترنسكریپتوم تك‌سلول در سلول‌های اسپرم‌ساز موش و انسان، پتیت هروه از فرانسه برای بررسی رابطه كمبود گلوكز و زنده‌مانی اندك سلول‌های بنیادی مزانشیمی پس از پیوند و مهدی توتونچی از ایران برای مطالعات ژنومیك برای درك سازوكارهای مؤثر در نقایص اسپرم، برگزیدگان بیستمین كنگره و جشنواره بین‌المللی رویان معرفی شدند.
رئیس پژوهشگاه رویان افزود: امسال برندگان بیستمین كنگره و جشنواره بین‌المللی رویان از كشورهای استرالیا، فرانسه، آمریكا و ایران انتخاب شده‌اند. به گفته دكتر شاهوردی، امسال نسبت به سال‌های گذشته ۲۰ درصد طرح و مقاله‌های ارسالی از كشورها، افزایش داشته و كیفیت این طرح‌ها نیز ارتقا یافته‌اند.
وی با اشاره به این‌كه برگزاری این نشست‌ها و برنامه‌های جشنواره رویان، به محققان داخلی اعتماد به نفس می‌دهد، گفت: این محققان همواره در صددند گوشه‌ای از مشكلات حوزه پزشكی تولیدمثل و سلول‌های بنیادی را برطرف كنند و به سؤالات پاسخ دهند. در این راستا شبكه علمی را تشكیل دادیم تا بتوانیم در قالب این شبكه، موضوعات روز و تحقیقات مشتركی را مورد بررسی قرار دهیم؛ این شبكه علمی سال‌هاست در مجموعه راه‌اندازی شده، در زمینه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌كند و به عنوان حلقه ارتباطی بین محققان، ادامه فعالیت می‌دهد.
رئیس پژوهشگاه رویان درباره علت اعلام نكردن برنده امسال جایزه دكتر كاظمی تصریح كرد: تصمیم گرفته‌ایم جایزه دكتر كاظمی به صورت دوسالانه اعطا شود، زیرا به این ترتیب می‌توانیم برگزیدگان را با دقت بیشتری انتخاب كنیم.
مشروح این گزارش و گفت‌وگو با برگزیدگان بیستمین جشنواره رویان را دوشنبه
 11 شهریور در صفحه 15 روزنامه‌جام‌جم بخوانید.