باز هم رستاخیز

حاشیه‌های تازه برای فیلم احمدرضا درویش

باز هم رستاخیز

 قضیه رستاخیز گویا قصد تمام شدن ندارد. بعد از انتشار نسخه عربی این فیلم و برخورد گازانبری كه یوتیوب با آن كرد، روز گذشته مجددا این نسخه منتشر شد. هرچند بعید است حداقل بر بستر یوتیوب بتوان كاری از پیش برد و به احتمال زیاد این مرتبه هم یوتیوب این نسخه را به دلیل نقض كپی‌رایت حذف خواهد كرد. درست در روز گذشته كه این اتفاق افتاد، علی آقای مطهری، نماینده مجلس هم كه هر از چندی درباره موضوعات فرهنگی اظهارنظر می‌كند هم دوباره اظهارنظر كرده و در باره این فیلم گفته كه به تصویر كشیدن چهره حضرت‌عباس(ع) ایراد شرعی ندارد.
نماینده مردم تهران كه با خانه ملت گفت‌وگو كرده در واكنش به خبر اكران فیلم سینمایی رستاخیز در سایر كشورها و انتشار نسخه غیرمجاز آن در فضای مجازی و همچنان توقیف هفت ساله آن در كشور گفته كه مانع اصلی این فیلم برای اخذ پروانه نمایش، به‌تصویر كشیدن چهره حضرت عباس(ع) بود. مطهری در ادامه گفته كه به نظر خودم نشان‌دادن چهره ایشان ایراد شرعی ندارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی البته بن‌مایه فكری چنین اعتقادی را توصیف كرده و این را متذكر شده كه حضرت عباس(ع) در عین مقام و جایگاه بزرگی كه دارد اما معصوم نبوده. مطهری البته این را هم اشاره كرده كه البته به تصویر كشیدن چهره معصوم نیز خود مورد بحث است و در ادامه نتیجه‌گیری كرده كه در این مورد نباید به این شكل تعصب  به خرج دهیم. مطهری با بیان این‌كه نباید معصومین(ع) و شخصیت‌های دینی را به نحوی آسمانی جلوه دهیم كه گویی فراتر از انسان هستند، ادامه داد: معصومین(ع) انسان‌های مافوق هستند نه مافوق انسان و مانند سایر انسان‌ها جهات انسانی مانند عقل و اراده و احساساتی از قبیل خشم و شهوت دارند. اگر مافوق انسان بودند،
قابل پیروی نبودند.
فرزند شهید مطهری در بخش دیگری از حرف‌هایش درباره فیلم محمدرضا درویش هم حرف زده و این را تصریح كرده كه برخی حساسیت‌های غیرلازم باعث شد فیلمی كه می‌توانست پیام‌های خوبی برای جامعه داشته باشد، اكران نشود و با همین موانع باعث دلسردی سینماگران برای حركت در مسیر فیلمسازی دینی شدیم.
وی تأكید كرد: برخی از آنچه به عنوان احكام مطرح می‌شود، منشأ عقلی یا روایی ندارد و فقط باعث ضربه زدن به عوامل فیلم و هدررفت سرمایه‌های عظیم برای ساخت این گونه فیلم‌ها می‌شود.
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع، مساله قابل حلی بود؛ چنانچه رایزنی‌های بیشتری با مراجع عظام و حتی مقام معظم رهبری می‌شد، امروز موانع در مسیر اكران این فیلم برداشته شده بود. واقعیتش را بخواهید ما هم امیدواریم كه موانع از جلوی اكران «رستاخیز» برداشته شود و روزی بتوانیم در سینماهای همین كشور، این فیلم را به نمایش در آوریم. این قبیل واكنش‌ها فارغ از درست بودن یا نبودن، باب تولید اثر سینمایی با موضوع بزرگان دین را می‌بندد و در درازمدت مانع ورود سینما به این حیطه‌ها می‌شود.