آمارهای دفاع مقدسی آقای وزیر

آمارهای دفاع مقدسی آقای وزیر


 مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس صبح دیروز باحضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت ارشاد برگزار شد. براساس این گزارش، صالحی در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدا و امام شهدا اظهار كرد: هشت سال دفاع مقدس برای ایران اسلامی و برای نظام و انقلاب اسلامی مثل معدن پرذخیره‌ای می‌ماند كه هر رگه‌ای از آن برداشت می‌شود گمان می‌رود به پایان رسیده، در حالی كه رگه‌های دیگر مكشوف می‌شود و می‌نماید كه هنوز می‌توان از این معدن برداشت كرد. به كمك جامعه اسلامی و تمدن‌سازی و رشد و پیشرفت اسلام، این اتفاق بزرگ و رویداد منحصر به فرد تاریخی جهان اسلام، تشیع، اتفاقی كم‌مانند و حتی می‌توان گفت بی‌مانند بود و است.
وی ادامه داد: 2887 روز دفاع مقدس دامنه و گستره‌ای را به این اتفاق داده كه برای برهه‌های مختلف تاریخ كشور می‌توان از آن آموزه‌ها و انرژی‌های فراوان یافت. جنگ تحمیلی همراه با مقاومت، عزت و مظلومیت بود، جنگی كه ما در شرایط سخت كشور در هشت سال گام به گام پیش آمد و این روزها وقتی بحث عربستان مطرح می‌شود حرف از موشك و پهپاد به میان می‌آید. در حالی كه ما در طول هشت سال دفاع مقدس ۵۵۵ موشك به ایران عزیزمان اصابت كرد و در كوچه پس‌كوچه‌های شهرهای ایران شهدایی بر جای گذاشت. در حالی كه جریانی كه بر ضد ایران بود از آن دم نزد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آمار شهدای شهری اشاره كرد و گفت: بیش از ۱۶ هزار نفر ما در جنگ‌های شهری شهید دادیم و از سوی مقابل ده هزار شهید در‌جنگ‌های شیمیایی و ۱۳۰ هزار جانباز شیمیایی از جنگ باقی ماندند. اینها مظلومیت‌های عصر دفاع مقدس بود. چرا كه تمام جریان استكبار شرق و غرب و ارتجاع منطقه‌ای دست به دست هم دادند و به ایران هجوم آوردند در واقع درنده‌خویی كردند اما ایران اسلامی و مردمانی كه در آن زیستند با پایمردی خاك كشورشان را حفظ كردند.
صالحی با بیان این‌كه در فضای دفاع مقدس نقش جوانان پررنگ و گسترده بود، خاطرنشان كرد: از حدود ۲۱۳ هزار و ۲۵۵ شهید دوران دفاع مقدس حدود ۳۰ هزار نفر سن‌شان بالای ۳۰ سال بود و ۱۸۳هزار و اندی زیر ۳۰ سال بودند.
وقتی نگاهی به این تركیب‌بندی می‌اندازیم مشخص می‌شود شهدایی كه سن ۱۵ تا ۱۹ سال داشتند حدود ۶۵ هزار نفر، شهدایی كه ۲۰ تا ۲۳ سال داشتند ۸۷ هزار نفر و شهدایی كه ۲۴ تا ۲۹ سال داشتند ۲۲ هزار و ۷۰۰ نفر بودند. از سوی دیگر ۵۵۵ هزار دانش‌آموز داریم كه به جبهه رفتند و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز داریم. این نشان می‌دهد جنگ به عنوان یكی از نكته‌هایی كه می‌تواند به ما تفسیری از دفاع مقدس را بدهد می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، زیرا دفاع مقدس پویش جوانانه، همبستگی جوانانه برای مقابله با درنده‌خویی و تهاجم دشمن بود.