اقتصاد بیمار دارویی

اقتصاد بیمار دارویی


 روز گذشته پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما، نمایشگاه تخصصی در حوزه صنعت دارویی افتتاح شد. نمایشگاهی كه با اظهارنظرهای جدید سعید نمكی، وزیر بهداشت همراه بود. اگر در گذشته، او درباره مافیای دارو می‌گفت، دیروز از اصلاح اقتصادی دارویی كشور گفت. از این كه حال و روز اقتصادی دارو مطلوب‌نیست.
 این را همه می‌گویند. همه تولیدكننده‌هایی كه در حوزه دارو‌اند، این كه با وجود تحریم‌های بانكی دادوستدشان با مشكل روبه‌رو شده است. شاید به خاطر همه اینهاست كه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: سیاستی كه در دستور كارمان قرار دارد، اصلاح اقتصاد دارویی كشور است. امروز چه در عرصه تولید و چه در عرصه توزیع و چه در حوزه عرضه در داروخانه‌ها اقتصاد نظام دارویی كشور اقتصاد مطلوبی نیست. فعالان حوزه دارو، به شدت از نظر اقتصادی دچار مشكل هستند. نمكی البته درباره تبدیل ارز دولتی به ارز نیمایی و ارز آزاد هم گفت. برنامه‌هایی كه از نظر او، با حمایت‌های بیمه‌ای قابل حل است و با این ترفند از فشار هزینه‌های دارویی كم خواهد شد.
افزایش قیمت به خاطر تحریم‌ها
نمایشگاه شلوغ است. همه غرفه‌ها پرتردد هستند. حدود 1200 شركت داخلی و خارجی كه در صنعت دارویی فعالیت دارند، در این نمایشگاه شركت كرده‌اند؛ اما پای حرف تولیدكنندگان و فعال در این حوزه كه می‌نشینی، درددلشان باز می‌شود. علی دانش، رئیس هیات مدیره یكی از شركت‌های واردكننده مواد اولیه تولید دارو و مواد اولیه آرایشی و بهداشتی یكی از آنهاست. دانش اتفاقا به گفته نمكی اشاره می‌كند به این كه برخلاف تفكر عمومی كه تحریم‌ها روی دارو تاثیر نگذاشته، اشتباه است. او به ما می‌گوید: ‌هم تحریم‌های قبلی و هم تحریم‌های جدید روی صنعت دارویی تاثیر گذاشته است. او از مشكلات ارزی و تحریم‌های بانكی می‌گوید: از این كه در تراكنش‌های مالی با مشكل روبه‌رو شده‌اند و در بسیاری از موارد مجبورند تحریم‌ها را دور بزنند و همه اینها یعنی پرداخت پول بیشتر و درنهایت هم هزینه بالاتری كه در پروسه تولید اعمال می‌شود و مشتری باید آن را بپردازد. از این كه بسیاری از شركت‌های خارجی، به خاطر تحریم‌هایی كه بعدها آمریكا به آنها تحمیل می‌كند، دیگر حاضر نیستند با شركت‌های ایرانی همكاری كنند. دانش معتقد است این مشكلی كه وجود دارد، به جز هزینه‌های اضافی، سهم ایران برای كار كردن با شركت‌هایی را كه كیفیت مطلوب دارند هم كاهش می‌دهد. او البته معتقد است ایران، از نظر علمی و توسعه دارویی، در رتبه خوبی قرار دارد، می‌تواند در زمینه تولیدات دارو خوب عمل كند. درست اتفاقی كه در زمینه تولیدات داروهای خاص و تهیه مواد‌اولیه انجام داده است.
 فرصت طلایی حضور
 نمكی در گفت‌وگوهایش از ظرفیت‌های علمی كه در ایران وجود دارد گفته، او تاكید كرده است: «ایران بازار دارویی بزرگی است و سرزمین فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاران خارجی است.» شاید به خاطر همین است كه دو ردیف از نمایشگاه، پر از غرفه‌های شركت‌های خارجی و به خصوص آسیایی است. حضور هندی‌ها از همه بیشتر است. جومپا لوكچا ـ كه مسؤول یك شركت مواد اولیه در هند است ـ حضور در نمایشگاه ایران‌فارما را یك فرصت طلایی می‌داند و به ما می‌گوید:‌ این نمایشگاه فرصتی برای ماست تا بتوانیم با ایران تعاملات دارویی داشته باشیم. بعد از تحریم‌ها شركت‌های هندی تمایل بیشتری پیدا كرده‌اند كه در ایران حضور داشته باشند. اتفاقی كه درباره شركت‌های چینی و كره‌ای كمتر افتاده و این به خاطر تعاملات ارزی و قراردادی است كه با شركت‌های اروپایی و آمریكایی دارند. او اما این نگرانی را ندارد و حالا تحریم‌های جهانی برای او به فرصتی تبدیل شده است تا از منابع ایرانی بهره‌مند شود. اتفاقی كه حتی با گفتنش لبخند بر لبانش می‌نشیند.