پیچیده مثل خوابگاه دانشجویی

پیچیده مثل خوابگاه دانشجویی

حبیب‌ا... دهمرده/ عضو كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری
 موضوع خوابگاه‌ها، امروز به موضوع پیچیده‏ای تبدیل شده است. برای حل این مشكل، چندین پیشنهاد داریم، پیشنهادهایی كه می‎تواند راه‏‎حل مشكلات باشند. در اطراف شهرها، زمین‎های زیادی وجود دارند كه دانشگاه‏ها می‎توانند آنها را خریداری كنند و در آنجا خوابگاه بسازند. وزارت علوم، باید راه‏هایی برای تامین مالی ساخت خوابگاه، پیشنهاد كند. ما به عنوان نماینده مردم در خانه ملت، در این باره كمك خواهیم كرد. یكی دیگر از راه‎حل‏ها برای حل مشكلات خوابگاهی، جذب سرمایه‏گذاری در مساله خوابگاه‎هاست.
 این كار باید با نظارت امور دانشجویی و صندوق رفاه انجام شود. باید تسهیلاتی برای علاقه‎مندان سرمایه‎گذاری به وجود بیاید، مانند اجاره‌های بلندمدت، وام‎های كم‏بهره و تسهیلات ویژه‏ای كه از طرف وزارت علوم می‎تواند انجام شود. تضمین برگشت سرمایه‎گذاری یكی دیگر از راه‎های ایجاد علاقه‏مندی برای جذب سرمایه‎گذاری است. راه‎حل دیگری هم وجود دارد، راه‎حلی كه البته در حال انجام است و آن استفاده از خوابگاه‎های خودگردان است. خوابگاه‎هایی كه درواقع در آن دانشگاه‎ها نقش رابط را بازی می‎كنند، اما روی خوابگاه و امكانات آن نظارت دارند. این خوابگاه‏ها باید در چارچوب و نظم و قانونی عمل ‎‏كنند كه دانشگاه‏ها از آنها انتظار دارند. اجاره بهای این خوابگاه‏ها اما به وسیله اجاره بهایی كه دانشجویان پرداخت می‌كنند، تامین می‎شود. وجود این خوابگاه‎ها تا حدودی مشكلات كمبود خوابگاهی در كشور را حل كرده است.
یكی از پیشنهادهای ما به سازمان‎ها، وزارتخانه‏ها و ارگان‎هایی كه ملك خصوصی در اختیار دارند ولی بنا به دلایلی از آنها استفاده نمی‎كنند، اجاره دادن به وزارت علوم و استفاده برای مصارف خوابگاهی است. اتفاقی كه با وجود تمام تلاش‌های كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، هیچ ارگان و وزارتخانه‏ای حاضر به اجاره دادن ملكش به وزارت علوم نشده است.