در جست‌وجوی خوابگاه

در جست‌وجوی خوابگاه

 همه مشكلات درباره خوابگاه‏ها از كمبود تا افزایش قیمت در حالی وجود دارد كه دانشجویان با معضل دیگری هم روبه‏رو هستند. فرصت ثبت‎‏نام و پیدا كردن خوابگاه برای دانشجویان و خانواده‏های آنها تنها دو سه روز است. برای دانشجویی كه در شهری كه آشنایی هم نسبت به آن ندارد، دو سه روز فرصت زمان مناسبی نیست. نهایت اتفاقی كه می‏افتد، خستگی و سردرگمی خانواده‏هایی است كه باروبنه را جمع كرده‏اند و به امید پیدا كردن یك جای خواب، راهی شهر غریب شده‏اند.
در بسیاری از دانشگاه‏ها، مشكلات و كمبود خوابگاه‏ها به جایی رسیده است كه دانشجویان تا دو سه هفته بعد از شروع سال تحصیلی، سقف بالای سرشان نمازخانه دانشگاه می‏شود. منصوره حسنی، مادر یكی از ورودی‎های جدید دانشگاه سمنان است. پسر حسنی، دامپزشكی نوبت روزانه قبول شده است و مشكلات خوابگاهی هم برای او وجود ندارد.
با این حال اما حسنی به ما می‎گوید:‌ «برای این كه محیط شهری را بررسی كنیم، هم من و هم همسرم یك هفته مرخصی گرفته‏ایم.» هم حسنی و هم همسرش، هردو در بیمارستان كار می‎كنند و متقابلا با شرایط شغلی كه دارند، مرخصی گرفتن برای آنها سخت است؛ اینها همه در حالی است كه هر دو برای ثبت‏نام پسرشان در دانشگاه و بررسی شرایط خوابگاه، توانسته‏اند یك هفته‏ای را مرخصی بگیرند. اتفاقی كه البته از نظر حسنی، شانسی بوده كه هر‌دو نصیب‌شان شده و شاید والدین شاغل دیگری فرصت این‌چنینی برایشان پیش نیاید.
مشكلات خوابگاهی دانشگاه‏ها زیادند، مشكلاتی كه ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه سازمان دانشجویی باید به آن جواب بدهد، اما رئیس صندوق رفاه، به سوالات ما مبنی بر نظارت بر عملكرد خوابگاه‎ها و دریافت بیش از اندازه اجاره‌بها از دانشجویان، جوابی نداد. او همه چیز را به آینده سپرد و به این توجه نكرد كه مشكلات دانشجویان با خوابگاه‎ها سال‎هاست دست از سرشان برنمی‎دارد. مشكلات تامین خوابگاهی قرار نیست تمام شود.
هر سال، مشكلات بیشتر می‎شود و تنها این دانشجوها هستند كه سختی‎ها را با گوشت و پوست و استخوان‌شان درك می‎كنند.
 برای دانشجویی كه 18 سال در شهر خودش زندگی ‏كرده و حالا مجبور شده كه برای ادامه تحصیل به شهر دیگری برود، استرس به اندازه كفایت وجود دارد، حال، هزینه‎‏های اضافی و كمبود جای خواب، اضافه كردن مشكلاتی بر مشكلات اوست.