افزایش فشارها بر دونالد ترامپ

افزایش فشارها بر دونالد ترامپ


 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی و توییتری آمریكا باورش نـمی‌شد مســاله استیضاح او جدی شود. او بارها به این مساله خندیده و مطمئن بود رقیبانش هرگز نخواهند توانست او را استیضاح كنند. با این حال بی‌پروایی‌های او و برخی سیاست‌های مجهول و مساله دارش موجب شد تا رفته رفته در گوشه رینگ قرار گیرد. به طوری كه اكنون نظرسنجی‌های به عمل آمده در آمریكا نشان می‌دهد حمایت از روند استیضاح ترامپ با افزایش ۱۲ درصدی به ۴۷ درصد ( تقریبا نیمی از آمریكایی‌ها ) رسیده است.
طی روزهای گذشته فشارها بر دونالد ترامپ به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا كرد. مكالمه تلفنی او با رئیس‌جمهور اوكراین بهانه را به دست دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان داد تا ترامپ را در این باره مورد بازخواست قرار دهند. افشای محتوای این مكالمات نشان داد كه ترامپ نه‌تنها از رئیس‌جمهور اوكراین خواسته بود مراقب رفتار وعملكرد فرزند جو بایدن رقیب دموکراتش باشد، بلكه به او وعده‌هایی هم داده است. همین مساله موجب شد مجلس نمایندگان آمریكا خواستار تحقیقات مفصل در این باره شود. در ادامه این ماجرا بود كه معلوم شد ترامپ در مكالماتش با رهبران سایر كشورها ازجمله روسیه و عربستان سعودی نیز خارج از چارچوب اختیاراتش حرف‌هایی زده و وعده‌هایی داده است. حرف‌ها و وعده‌هایی كه شائبه دخالت در سیاست‌های دولت آمریكا را به وجود آورده و حال نمایندگان مردم آمریكا می‌خواهند از این داد و ستدها باخبر شوند.
روز گذشته اعلام شد كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریكا، مایك پمپئو وزیر خارجه این كشور را برای ارائه توضیحاتی درباره اسناد مرتبط با تعاملات دولت ترامپ با اوكراین احضار كرده است. در این احضاریه پمپئو، به امتناع از تحویل اطلاعات به كنگره در بحبوحه تحقیق دموکرات‌ها درباره تعاملات ترامپ با ولودیمیر زلنسكی، رئیس‌جمهور اوكراین متهم شده است. الیوت انجل، رئیس كمیته روابط خارجی، آدام شف، رئیس هیات اطلاعاتی و الیجا كامینگز، رئیس كمیته نظارت و اصلاحات به پمپئو هشدار دادند عدم دستیابی به آنها مدركی دال بر مانع‌تراشی خواهد بود. همزمان با این كشمكش‌ها اعلام شد نماینده آمریكا در امور اوكراین از مقام خود استعفا كرده است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد كه گزارش‌هایی درباره همكاری وی با اوكراین و رئیس‌جمهور آمریكا در رسوایی اخیر منتشر شده بود. هرچند ترامپ از محتوای تماس تلفنی خود با رئیس‌جمهور اوكراین دفاع كرده است اما او در همین رابطه دستور داده بود تا كمك‌ها به اوكراین تا زمانی كه این كشور به یافتن اطلاعاتی درباره پسر بایدن كمك نكند، متوقف شود. به دنبال افزایش فشارها علیه ترامپ مایك پنس، معاون او مجبور به دفاع از ترامپ شد. او گفت: «رئیس‌جمهور مرتكب هیچ خطایی نشده است.» پنس هفته گذشته در مصاحبه با فاكس‌نیوز گفت: این خلاصه تماس نشان می‌دهد كه تهدید رئیس‌جمهور برای توقف كمك به اوكراین به ازای تحقیقات درباره جو بایدن، نامزد انتخابات و معاون رئیس‌جمهور پیشین آمریكا و پسرش هانتر هرگز رخ نداده است.
دموکرات‌ها ترامپ را به این متهم می‌كنند كه خواسته است از قدرت خود سوء استفاده كرده و موجب آن شود كه اوكراین در انتخابات سال 2020 آمریكا دخالت كند. دموکرات‌ها نگران آن هستند كه ترامپ در سایر مكالمات تلفنی‌اش نیز همین دستورات را داده باشد. به همین دلیل خواستار بررسی سایر مكالمات رئیس‌جمهور هستند. اما روز گذشته كاخ سفید به طور رسمی اعلام كرد انتشار تماس‌های ترامپ با بن سلمان و پوتین را ممنوع كرده است. كاخ سفید همچنین تاكید كرد انتشار مطالب رد و بدل شده میان این دو محرمانه باقی خواهد ماند و در سطح رسانه‌های گروهی منتشر نمی‌شود. چند روز پیش نیز سخنگوی كرملین هشدار داده بود «هرگونه انتشار متن مكالمه تلفنی میان دونالد ترامپ و پوتین می‌تواند مشكلات موجود میان دو كشور را تشدید كند.» با توجه به این حجم از اتهام و بی‌اعتمادی باید گفت به طور قطع دونالد ترامپ روزهای هراس‌انگیزتری را پیش رو خواهد داشت.