انتخاب زیر  آتش

مردم افغانستان برای تعیین رئیس‌جمهور آینده پای صندوق‌های رای رفتند

انتخاب زیر آتش

روز گذشته حدود ده میلیون افغانستانی درحالی پای صندوق‌های رای رفتند كه از یك‌سو انفجارهای متعدد آنها را تهدید می‌كرد و از سوی دیگر به دلیل ادامه حضور اشغالگران و به بن‌بست رسیدن تلاش‌های صلح‌طلبانه چشم‌انداز روشنی را فراروی خود نمی‌دیدند. با این حال آنها دلگرم بودند كه شاید با تقویت و تحكیم یك دولت ملی بتوانند از هویت و كیان كشورشان دفاع كرده و به این وسیله هم به اشغالگران پاسخی داده باشند و هم به جنگ طلبان. خبرهای رسیده حكایت از آن داشت كه به دلیل بعضی مشكلات زمان رای‌گیری در چند نوبت تمدید شد.

به گزارش مهر و به نقل از شبكه الجزیره، روز گذشته به‌رغم تهدیدات گروه طالبان مردم افغانستان در شهرها و استان‌های مختلف خود را به پای صندوق‌های رای رساندند‌. به گفته مقامات رسمی پیشتر حدود 5/9 میلیون نفر برای شركت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام كرده بود. زمان رای‌گیری از ساعت 7صبح تا 3 بعدازظهر اعلام شده بود. در این انتخابات ۱۵ نامزد-از جمله محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور كنونی این كشور و عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی افغانستان به عنوان رقبای اصلی - با یكدیگر رقابت كردند. گروه طالبان روز پنجشنبه یك‌بار دیگر از مردم افغانستان خواسته بود انتخابات را تحریم كنند و تهدید كرد به نیروهای نظامی حمله كرده و با بستن جاده‌ها، حوزه‌های رأی‌گیری را در سراسر كشور مورد حمله قرار خواهد داد. ساعاتی پیش از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، آنتونیو گوترش، دبیركل سازمان ملل متحد از همه بازیگران كلیدی دخیل در این روند خواست مسؤولیت خود را برای حمایت از انتخابات صلح‌آمیز، معتبر، شفاف و همه‌شمول» ایفا كنند.
 ناامنی‌ها
مسؤولان امنیتی ولایت غزنی اعلام كردند صبح دیروز سه راكت در محوطه استقرار  رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی به همسایگی یك مركز رای‌دهی اصابت كرد. این رویداد تلفاتی در پی نداشت. انفجار یك مین در نزدیكی یك مركز رای دهی در كابل نیز تلفاتی در پی نداشت‌. ننگرهار نیز شاهد چند انفجار در نزدیكی مراكز رای‌دهی در حوزه دوم، چهارم و هفتم امنیتی شهر جلال‌آباد بود، اما بر اثر انفجاری كه در یك مركز رای در این شهر قندهار رخ داد، 16 نفر مجروح شده‌اند كه 15 نفرشان غیرنظامی بودند و یك عضو نیروهای امنیتی هم مجروح شد. یافته‌های اولیه كمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌داد در 11 ولایت این كشور حملاتی صورت گرفته است. براساس این یافته‌ها، ولایت‌های قندوز، ننگرهار، بدخشان، قندهار، بامیان، هلمند، پكتیا، كنر، كابل، لغمان و فاریاب به صورت ویژه هدف حملات انفجاری و راكتی قرار گرفته‌اند. هنوز از تلفات احتمالی این حملات، آماری منتشر نشده است.
 با این حال نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت كشور افغانستان اعلام كرد، امنیت مراكز و محلات اخذ رای توسط نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان تامین شده است و تا‌كنون هیچ رویداد امنیتی جدی وجود نداشته كه سبب اخلال در روند رای‌گیری شود.
 اظهارات شهروندان عادی
نورا... یك رای‌دهنده افغان به اسپوتنیك گفت: برای رای دادن به اینجا آمده‌ام. امیدوارم رئیس‌جمهور و دولتی خوب در آینده داشته باشیم. وی اضافه كرد: ما می‌خواهیم اوضاع امنیتی بهتر شود و فرصت‌های شغلی برای جوانان افزایش یابد، زیرا بسیاری از مشكلات ما به دلیل بیكاری است. جواد خان، جوان ۲۱ ساله افغان در این باره گفت: هرگز عقب‌نشینی نخواهیم كرد. همه می‌خواهیم رای بدهیم. این وظیفه هر شهروند افغان است تا برای كشورش پای صندوق رای برود. یكی دیگر از شهروندان این كشور نیز گفته است: ما شانس خود را برای صلح از دست داده‌ایم، اما باید در انتخابات شركت كنیم و این وظیفه ماست.
رسانه‌های افغان روز گذشته از صفوف طولانی زنان و مردانی روایت می‌كردند كه تا خارج از مراكز رای‌دهی كشیده شده بود و حضور گسترده مردم را در این انتخابات نشان می‌داد‌. نظرسنجی موسسه گالوپ درمورد شرایط زندگی افغان‌ها كه اوایل ماه جاری میلادی انجام شد، نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم افغانستان از وضعیت زندگی خود ناراضی هستند و هیچ‌یك پیشرفتی در وضعیت زندگی خود مشاهده نمی‌كنند. زمانی كه از آنها خواسته شد پنج سال آینده خود را پیش‌بینی كنند، همه آنها در كمال ناباوری از بدتر شدن شرایط زندگیشان طی پنج سال آینده صحبت كردند. كارشناسان حضور نیروهای خارجی و درگیری‌های خشونت بار و ممتد در این كشور را عامل اصلی آشفتگی اجتماعی و اقتصادی در این كشور می‌دانند.