اظهارات نامزدها

اظهارات نامزدها


محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و عبدا... عبدا...، رئیس اجرایی حكومت وحدت ملی برای رای دادن به مراكز رای‌دهی رفتند. محمد اشرف غنی در مدرسه امانی و عبدا... عبدا... نیز در مكتب نادریه رای داد. عبدا... عبدا...، هنگام انداختن رای به صندوق، خطاب به طالبان گفت تهدید مردم بی‌گناه قدرت شما را نشان نمی‌دهد و تلفات مردم بی‌گناه خیری را نصیب شما نمی‌سازد. او گفت به روند صلح و گفت‌وگو تعهد دارد، ولی گفت‌وگو باید در یك روند قبول شده از طرف مردم افغانستان انجام شود. او به طالبان گفت تهدید مردم غیرنظامی كاری نیست كه كسی را به هدفش نزدیك سازد. او از تمام مقام‌های دولتی افغانستان نیز خواست در روند انتخابات مداخله نكنند و برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری تلاش كنند. او انتخابات را قدم بزرگی در راه مردم‌سالاری دانست. محمد اشرف غنی نیز هنگام انداختن برگه رای خود به صندوق، گفت از نیروهای امنیتی كشورش برای تامین امنیت رای‌دهندگان قدردانی كرد. غنی از جامعه بین‌الملل، نهادهای مدنی و رسانه‌ها خواست از روند انتخابات نظارت كنند. او گفت هیچ نوع تخلف از قانون انتخابات و قانون اساسی قابل قبول نیست.
گلبدین حكمتیار، یكی از نامزدان ریاست جمهوری و رهبر حزب اسلامی در شهر كابل بدون استیكر رای داد. بر اساس قانون انتخابات افغانستان داشتن استیكر یا برچسب روی شناسنامه برای نامزد شدن و اخذ رأی الزامی است با این حال حكمتیار می‌گوید برچسب، زمینه تقلب را فراهم می‌كند و از تمام اعضای خانواده‌اش نیز خواسته بدون برچسب رأی دهند. اما كمیسیون انتخابات افغانستان با رد ادعای حكمتیار مبنی بر دادن رای بدون استیكر تاكید كرد حكمتیار در محل دبیرستان حبیبه در كابل با شناسنامه برچسب خورده رای داده و اطلاعاتش در این كمیسیون ثبت است.
رحمت‌ا... نبیل، یكی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با حضور به پای صندوق رای گفت، انتخابات دو دشمن دارد؛ یكی طالبان و دیگری تقلب. او از مردم افغانستان خواست با حضور خود پای صندوق‌های رای با این دو «دشمن دموكراسی» مبارزه كنند. عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در لیسه نادریه در شهر كابل رأی خود را داد و گفت: از هم‌اكنون مشكلات در انتخابات به وضوع مشاهده می‌شود و اگر روند به همین‌گونه پیش برود، نتیجه انتخابات قابل قبول نخواهد بود. محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز گفت برخی دستگاه‌های بیومتریك خراب است، فهرست رای‌دهندگان مشكل دارد یا فهرست‌های رای در مراكز جابه‌جا شده است. وی تاكید كرد، چنین مشكلاتی به‌صورت، عمدی در انتخابات صورت گرفته است. در واكنش به احتمال تقلب، محمد مولانا، كمیسیونر كمیته انتخابات افغانستان گفته است: تمام تدابیر لازم برای ممانعت از وقوع هرگونه تقلب قبل از انتخابات از طریق كمیته‌های فنی لحاظ شده است.