فریبکاری عربستان پشت طرح صلح

فریبکاری عربستان پشت طرح صلح

طرح صلح پیشنهادی انصارا... یمن، هرچند با استقبال نهادهای بین‌المللی مواجه شد، اما تا اینجا دولت‌های متجاوز عربستان و امارات نسبت به آن یا بی‌توجه بوده یا از سر بازی و فریبكاری با آن برخورد كرده‌اند. اقدامی كه با مخالفت و هشدار شدید انصارا... مواجه شده و ممكن است عواقب وخیمی را برای این دو كشور به همراه داشته باشد.
 جمعه گذشته، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن از توقف مشروط عملیات‌های تلافی‌جویانه پهپادی و موشكی ارتش یمن علیه عربستان خبر داد و اعلام كرد، امیدوار است ریاض هم به حملات خود پایان دهد. این اقدام پس آن صورت گرفت كه ارتش یمن پالایشگاه‌های تأسیسات نفتی آرامكوی عربستان را هدف قرار داد و درباره توانایی‌اش برای انجام عملیات‌هایی از این دست به ریاض و سپس ابوظبی نیز هشدار داد. طرح پیشنهادی صلح انصار‌ا... با استقبال اعضای شورای امنیت سازمان ملل و نیز آلمان، سوئد و كویت مواجه شد و آنها با صدور بیانیه‌ای اعلام كردند توقف حملات جنبش انصار‌ا... به عربستان سعودی گام مهم در كاهش تنش است.
با این حال، روز جمعه گذشته روزنامه آمریكایی وال استریت ژورنال در خبری اعلام كرد: «عربستان با آتش‌بس در برخی مناطق یمن موافقت كرده است.» این روزنامه آمریكایی به نقل از منابع آگاه با این طرح اعلام كرد آتش‌بس پیشنهادی عربستان در چهار محور از جمله در شهر صنعا، پایتخت یمن اجرا خواهد شد. این رسانه آمریكایی ادعا كرد ریاض اعلام كرده است در صورت موفق بودن این آتش‌بس، سعودی‌ها به گسترش محدوده آتش‌بس خواهند پرداخت تا دیگر مناطق یمن را نیز دربرگیرد!
اما بلافاصله بعد از انتشار این خبر، یك عضو دفتر سیاسی جنبش انصار‌ا... یمن با تكذیب ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر توافق جزئی با سعودی‌ها تاكید كرد ابتكار رئیس شورای‌عالی سیاسی بر توقف كامل تجاوزگری تصریح می‌كند. محمد‌علی الحوثی تصریح كرد یمن به چیزی كمتر از توقف كامل تجاوزگری و رفع محاصره رضایت نخواهد داد. در واقع، یمنی‌ها به پیشنهاد آتش‌بس عربستان سعودی به عنوان یك حربه فریبكارانه نگریسته و گفتند سعودی‌ها از رهگذر این پیشنهاد می‌خواهند دست برتر را در صحنه میدانی یمن داشته باشند. به عبارتی دیگر، عربستان سعودی خواستار برقراری آتش‌بس نسبی یا جزئی در مناطق و استان‌هایی شده است كه ارتش و كمیته‌های مردمی یمن در آنجا دست برتر را دارند. یكی از این نمونه‌ها استان صنعاست كه نیروهای یمنی تاكنون اجازه نفوذ سعودی به آنجا را نداده‌اند.