13رشته، 13 نظر

13رشته، 13 نظر

تب كنكور 98 فروكش كرده و خیلی‌ها دغدغه كنكور 99 را دارند. در این میان چشم خیلی‌ها به دنبال 13 رشته است، رشته‌هایی كه به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان آنها پس از پایان دانشگاه، نظرشان درباره رشته انتخابی‌شان تغییر می‌کند چون برخی از آنها می‌گویند پس از دانشگاه باید كفش آهنی پوشید و دنبال كار گشت. با یكی از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها گپ زدیم، طبیعی است كه آنها نماینده دیگر فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها نیستند، اما شنیدن حرف‌هایشان خالی از لطف نیست.

عمران: سیاوش تیزفهم، كارشناس ارشد عمران است، او می‌گوید: بعد از فارغ‌التحصیلی ما با مهندسان كت‌وشلوار‌پوشی روبه‌رو هستیم كه نمی‌توانند در كارگاه كار كنند. نمی‌دانند كه ساخت بتون و شات‌کریت چگونه انجام می‌شود. بعد از فارغ‌التحصیلی تازه باید به آنها آموزش داده شود. حداقل یك‌سال، كارآموزی زمان می‌برد. كارآموزی‌ای كه بدون حقوق و حتی بیمه است. اگر صاحب‌كار، خوب باشد، كارآموز را بیمه مسؤولیت مدنی می‌كند. بیمه‌ای كه نه سابقه كار كه تنها برای آسیب‌دیدن افراد است. بعد از سه ماه كارآموزی، هزینه رفت ‌و آمد به كارآموز داده می‌شود، حقوقی به اندازه 500 هزار تومان. كارآموزی به منزله استخدام نیست.
صنایع: پویا هاشمی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنایع است. او می‌گوید: به خاطر شرایط اقتصادی بد سال‌های اخیر، چرخ تولید كارخانه‌ها خوابیده و اقبال برای خط استخدام مهندسی صنایع كم شده است. تا همین چند سال پیش، رشته مهندسی صنایع، جزو رشته‌های پردرآمد بوده و امروز كار پیدا كردن در این رشته به‌شدت سخت شده است. برای ورود به بازار كار، فارغ‌التحصیلان حدود پنج تا شش ماه باید به صورت كارآموز كار كنند و اگر مورد تایید قرار گرفتند، درنهایت با پایه حقوق حدود 5/1 میلیون تومان مشغول به كار شوند.
مكانیك: كورش معینی، فارغ‌التحصیل كارشناسی رشته مكانیك است. او می‌گوید: كسانی در رشته مكانیك جذب كار می‌شوند كه سابقه كار داشته باشند. فارغ‌التحصیلان اغلب به صورت رایگان در كارگاه‌ها كارورزی می‌كنند؛ كارورزی‌ای كه تعهدی هم برای استخدام وجود ندارد. هر فارغ‌التحصیلی كه كارورزی هم می‌كند، بدون حقوق مشغول به كار می‌شود. من هشت ماه است از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده‌ام. از 24 نفر هم‌دوره‌ای‌هایم كه فارغ‌التحصیل شده‌اند، تاكنون پنج نفر مهاجرت كرده‌اند. بسیاری از همكلاسی‌هایم به فكر مهاجرتند؛ چرا كه در ایران پیدا كردن شغل برای رشته ما، به صورت كارمندی است و در زمینه تحقیقاتی نمی‌توان كار كرد.
برق: محمد عادل‌پور، دانشجوی دكترای مهندسی برق است. او می‌گوید: رشته برق، رشته سختی است. این در حالی است كه پرداختی‌ها در بازار كار خیلی پایین است. در سال‌های اخیر به خاطر ركود اقتصادی، بازار كار، رشته مهندسی برق هم خراب شده است. فارغ‌التحصیلان رشته برق، بعد از ورود به كار باید كار با ابزارآلاتی را بیاموزند كه ممكن است تنها در شركتی كه آنها در آن كار می‌كنند وجود داشته باشد. سابقه كار در این رشته خیلی مهم است. مهندس برقی كه تازه فارغ‌التحصیل شده، با حقوق حدود یك میلیون و 500 هزار تومان تا دو‌میلیون تومان مشغول می‌شود.
كامپیوتر: حنانه قدیمیان، فارغ‌التحصیل كارشناسی كامپیوتر است، او می‌گوید: رشته ارشد من مكاترونیك است. برای پیدا كردن كار در این رشته، با مشكلات زیادی مواجه بودم و باید توضیح می‌دادم كه رشته‌ام چیست. كسی درباره رشته‌ام چیزی نمی‌دانست. در نهایت با رشته كامپیوتر كار كردم. دو حالت كار كردن در رشته كامپیوتر وجود دارد، یا می‌توان برای خود کار کرد یادر شركتی مشغول به كار شد یا دو‌سه ماه به صورت رایگان كار كرد و بعد از تایید كارفرما، پرداختی وزارت كار كه حدود یك میلیون و نیم است را دریافت كرد.
معماری: پگاه هاشمی که فارغ‌التحصیل كارشناسی ارشد معماری است می‌گوید:   یكی از مشكلاتی كه فارغ‌التحصیلان رشته معماری با آن روبه‌رو هستند، كار كردن برای شركت‌های خصوصی است. امروز دیگر نمی‌توان برای ارگان‌های دولتی كار كرد و اغلب شركت‌های خصوصی هم در حال تعدیل نیرو هستند. فارغ‌التحصیلان رشته معماری باید پنج‌شش نرم‌افزار را بلد باشند. در خارج از ایران، اما این‌طور نیست و آنها تنها یك نرم‌افزار می‌آموزند. امروز فارغ‌التحصیلان رشته معماری برای این كه فقط سركار باشند، با ساعتی 8000 تومان و حتی پایین‌تر بدون حقوق و مزایا راضی به كار كردن می‌شوند.
حقوق:خانم مطهری، فارغ‌التحصیل كارشناسی حقوق است. اولین حرفی كه می‌زند این است كه: خیلی از كسانی كه حقوق را انتخاب می‌كنند، بعد از تمام شدن كارشناسی، رشته‌شان را ادامه نمی‌دهند. شاید چون متوجه می‌شوند حقوق آن چیزی نیست كه فكرش را می‌كردند این درحالی است که پروسه فارغ‌التحصیلی تا وكیل شدن و دفتر زدن آن‌قدر طولانی و سخت است كه خیلی‌ها در همین مسیر، قید آن را می‌زنند. در ضمن تعداد دانشجوهایی كه حقوق را انتخاب می‌كنند بسیار بالاست و اصلا با ظرفیت پذیرش كانون وكلا همخوانی ندارد.
روان‌شناسی: خانم جوادی، فارغ‌التحصیل كارشناسی روان‌شناسی است: فارغ‌التحصیل مقطع كارشناسی روان‌شناسی، موقعیت و جایگاه خاص و ویژه‌ای با حقوق و مزایای خیلی متفاوت به‌دست نمی‌آورد. كار در مهد كودك، بیمارستان، بهزیستی و سایر فعالیت‌های آموزشی، جایگاه‌هایی است كه یك كارشناس روان‌شناسی می‌تواند در آن فعالیت كند كه خب حقوق‌های معمول و معقولی دارند؛ اما اگر چیزی فراتر از این‌ها از رشته روان‌شناسی انتظار دارید، با ادامه تحصیل و در مقاطع ارشد و دكترا می‌توان به آن رسید.
پزشكی: آقای بهرامی، پزشك عمومی است و می‌گوید متقاضیان رشته پزشكی از لحاظ شخصیت و جایگاه اجتماعی به آن تصوری كه در ذهنشان دارند می‌رسند: اما خب زمانی كه وارد بازار كار می‌شوند، می‌بینند فضا خیلی با چیزی كه از بیرون می‌دیدند متفاوت است. بیشتر دانشجوهای فارغ‌التحصیل پزشكی قصد ادامه تحصیل برای تخصص دارند، اما به‌دلیل ظرفیت كمی كه وجود دارد، تعداد خیلی كمی از آنها می‌توانند تخصص بگیرند. ضمن این‌كه از نظر سطح در آمد نسبت به كاری كه انجام می‌دهند، به خواسته‌شان نمی‌رسند.
داروسازی: خانم امیری، داروساز و در داروخانه کار می‌کند: یك فارغ‌التحصیل داروسازی، محیط‌های كاری متنوعی دارد كه فقط یكی از این محیط‌ها داروخانه است. موفقیت در داروخانه بستگی به مدیریت آنجا دارد كه اگر قانونمند و روی اصول باشد، شرایط رضایت‌بخش خواهد بود؛ هم جایگاه علمی داروساز حفظ می‌شود و می‌تواند از نظر علمی به بیمار كمك كند و هم از نظر مالی در شرایط خوبی قرار دارد. البته داروسازی در قیاس با بقیه رشته‌های پزشكی، شاید یك‌پنجم سایر رشته‌ها درآمد دارد و اگر به‌صورت تمام‌وقت كار كند، شاید ماهی 15 تا 16 میلیون تومان درآمد داشته باشد اما یك پزشك خیلی بیشتر از اینها می‌تواند كسب كند.
دندانپزشكی: آقای اخلاقی به تازگی وارد بازار كار شده است: بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته دندانپزشكی، اولین كاری كه هركس می‌تواند بكند این است كه در كلینیك‌های سطح شهر مشغول به كار شود و به صورتدرصدی با كلینیك كار كند. تقریبا 40 تا 45درصد برای دندانپزشك است كه اتفاقا این روش بازار كار خوبی هم دارد. اما مطب زدن پروسه سختی است. دندانپزشكی در بعضی شهرها آن‌قدر اشباع شده است كه به‌سختی می‌توانند پروانه فعالیت بگیرند؛ ضمن این‌كه سرمایه زیادی برای تجهیز مطب می‌خواهد و گاهی لازم است از شهر خودشان دل بكنند.
حسابداری: خانم سعیدی سه سال است فارغ‌التحصیل شده، اما به‌تازگی مشغول به كار شده است: حسابداری از آن رشته‌هایی است كه نیاز به سابقه‌كار دارد و سابقه‌دارها جایگاه بهتری در این حوزه دارند. كسانی كه بعد از فارغ‌التحصیلی وارد بازار كار می‌شوند، دچار مشكل می‌شوند. خب طبیعی است؛ شركت‌های مختلف نمی‌توانند به كسی كه هیچ سابقه‌ای ندارد اعتماد كنند و بگویند تو مسؤول مالی شركت باش. اما اگر این اتفاق بیفتد، یعنی موفق شده‌اند. تازه‌كارهای حسابداری، حقوق وزارت كار و سابقه‌دارها كمی بیشتر از آن دریافت می‌كنند.
دامپزشكی : علی بوبهمنش، دكتر عمومی دامپزشكی است كه به تازگی در این رشته فارغ‌التحصیل شده است. او می‌گوید: هیچ دامپزشك خوبی بیكار نمی‌ماند. یعنی اگر كسی در دوران دانشگاه خوب درس خوانده باشد، می‌تواند به محض فارغ‌التحصیلی مشغول به‌كار شود. علت این اتفاق نیز زمینه‌های كار متعددی است كه برای فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشكی وجود دارد. امروزه در بسیاری از مشاغل مثل صنایع غذایی، علوم آزمایشگاهی و طبابت حیوانات مزرعه و حیوانات خانگی به‌وجود یك دامپزشك نیاز است. البته فارغ‌التحصیلان این رشته باید سطح انتظارشان از كسب درآمد در ابتدای دوران اشتغال خود را پایین بیاورند و نباید در ابتدای كار انتظار درآمدی بیشتر از سه چهار میلیون تومان را داشته باشند.