استقبال  از  یک ترور!

نشست سریال «ترور خاموش» در سالن روابط عمومی سازمان برگزار شد

استقبال از یک ترور!

طبق یكی از رسومی كه مدتی است در تلویزیون برای سریال‌ها جریان دارد، روز گذشته عوامل سریال «ترور خاموش» كه این شب‌ها از شبكه یك به روی آنتن می‌رود، در ساختمان روابط عمومی حاضر شدند و با مخاطبانشان به گفت‌وگو نشستند. در ادامه هم نشست خبری آن با حضور غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبكه یك، احمد معظمی كارگردان، ابوالفضل صفری تهیه‌كننده و بازیگرانی چون پرویز فلاحی‌پور، سپیده خداوردی، شایسته ایرانی، امیرمحمد زند، رضا مولایی، هادی نوری، حمیدرضا عطایی و حمید شریف‌زاده برگزار شد. معظمی بعد از صحبت با مخاطبان با اشاره به بازخوردهایی كه در این حد انتظار آن را نداشتند، گفت: می‌توانم بگویم كه در بین همه تماس‌هایی كه من شاهد آن بودم، حتی یك بازخورد منفی هم نداشتیم و واقعیت این است كه بیشتر از تصور ما از «ترور خاموش» استقبال شد. همچنین محمدحسین رنجبران، مدیركل روابط عمومی سازمان هم در ادامه از پاسخ به بیش از 230 پیام از بین364 پیام ضبطی كه از سوی بینندگان داشتند، گفت. بعد از این صحبت‌ها هم نوبت به نشست سریال رسید.

در ابتدای این نشست، صفری از دلیل غیبت حسین تراب‌نژاد، نویسنده سریال و سعید راد به دلیل مشغولیت كاری گفت.
این تهیه‌كننده بعد هم به سراغ شكل‌گیری سریال رفت و افزود: این تصمیم گرفته شد كه فیلمی در این كلاس درباره مواد مخدر ساخته شود، جسارتی بود كه از سوی تلویزیون شكل گرفت. ما در ابتدا بررسی كردیم كه چرا سریال‌های ما در حوزه مواد مخدر خوب درنمی‌آید. با تحقیقات زیادی تصمیم گرفتیم كه این موضوع را به صورت واقعی‌تر بیان كنیم تا مردم با آن ارتباط برقرار كنند.
صفری با اشاره به این‌كه ترور خاموش سال ۹۵ شروع شد و سختی‌های بسیاری در راه ساخت آن متحمل شدند، درباره اثرگذاری تلویزیون در بحث مواد مخدر بیان كرد: اساسا نه ما و نه هیچ‌كس در مقابل مواد مخدر نمی‌تواند بایستد و این خانواده است كه باید بستری فراهم كند تا این آسیب‌ها كاهش یابد.
او اضافه كرد: می‌دانم ممكن است كام مخاطب تلخ شود اما این كارها قرار است یك‌بار در سال ساخته شود و قرار نیست كه هر روز روی آنتن برود. «ترور خاموش» تمام زور خود را زد اما واقعا كار سختی بود و همكاری با سازمان‌های كشوری هم سخت بود و بسیار اذیت شدیم؛ چراكه قصه تلخی بود اما با همه این تفاسیر ما سعی كردیم كه امید در كار نمایان باشد. علاوه‌بر این اقتدار را سعی كردیم نشان دهیم.
صفری همچنین درباره حذف بخش‌هایی از این سریال هم گفت: سانسورهایی كه انجام شد شاید در كلیت یك قسمت تلخ بود و می‌شد با تعدیل آن را پخش كرد، اما متاسفانه این اتفاق رخ داد.
نگویید سانسور
الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبكه یك هم درباره این سانسورها بیان كرد: ما به آقای معظمی و صفری هم تذكر دادیم كه از واژه سانسور استفاده نكنند چون هر واژه یك بار معنایی با خود دارد. هر كاری براساس شرایط موجود و زمان پخش نیاز به اصلاحاتی دارد كه انجام می‌شود. حذفیات از سریال، اتفاق مرسومی‌بوده و در تمام دنیا نیز به همین صورت است.
این اتفاق بدیهی است. امیدوارم ما بتوانیم بحث رده سنی را عملیاتی كنیم تا این موضوع بهتر مدیریت شود. این‌كه در خارج از كشور این اتفاق رسانه‌ای نمی‌شود، به این دلیل بوده كه این موضوع جا افتاده و كارگردان حق ندارد اعتراضی به این موضوع كند.
تمام تلاشمان را كردیم
 معظمی، كارگردان ترور خاموش هم در این باره اضافه كرد: تعاملات ما با تلویزیون به‌خوبی انجام می‌شود و باید بدانیم كه ما در تلویزیون كار می‌كنیم و باید چهارچوب این رسانه را درنظر بگیریم. كارگردان ترور خاموش در ادامه از دشواری‌های ساخت این مجموعه گفت و افزود: مجموعه ترور خاموش دارای فیلمنامه سختی بود چراكه لوكیشن زیاد داشت و كمتر كارگردانی سراغ ساخت چنین آثاری می‌رود. ترور خاموش از جمله كارهایی است كه من در گذشته خود این مدل سبك را تجربه كرده بودم و تمام تلاش خودم را كردم تا به دور از كلیشه‌ها مجموعه‌ای درباره مواد مخدر را به تولید برسانیم. این كارگردان در ادامه گفت: همیشه گفته‌ام كه ستاد مبارزه با مواد مخدر باید در خانه و خانواده‌ها شكل بگیرد. ما تمام تلاش خود را كردیم كه كار خوبی را به تولید برسانیم و متفاوت از آثار قبلی كه در این حوزه ساخته شده را روی آنتن تلویزیون ببریم كه مردم با آن ارتباط برقرار كنند. همچنین باید از همه دست‌اندركاران تشكر كنم. چون كار ما هیچ حاشیه‌ای نداشت.



ماموران باهوش یا خلافكارهای كم هوش؟
پرویز فلاحی پور در پاسخ به سوال جام‌جم درباره نمایش مامورهای خیلی باهوش و خلافكارهایی كه گاهی غیرواقعی اتفاقاتی را رقم می‌زنند كه شاید بشود گفت به نوعی كم‌هوش هستند، بیان كرد: این یكی از نقدهای من به كار است و همیشه گفته‌ام همان‌قدر كه پلیس باهوش است، باید طرف مقابل هم باهوش باشد و این نقد به كار را كاملا قبول دارم، چون در شرایطی غیر از این وقتی طرفی به اصطلاح خنگ باشد، تعلیقی كه باید از بین می‌رود. در اینجا هم كار گذاشتن دوربین‌ها در همه‌جا برای خلافكاران و... كمی به كار لطمه زده اما این تصمیم نویسنده و گروه بوده. ما چندان نمی‌توانستیم در آن دخالت كنیم. او درباره ایفای این نقش منفی بعد از شهرزاد در نمایش خانگی افزود: این نقش به تشخیص من ویژگی‌هایی داشت كه می‌توانستم با آن درگیر شوم و بهترش كنم، در واقع كاراكتر چند بعدی بود كه من می‌توانستم در ابعاد مختلف شخصیتی آن مانور دهم و شخصیت را از فیلمنامه مقداری بالاتر بكشم. حداقل تلاشم این بود. با این حال من به شخصه صد درصد از بازی خودم راضی نیستم، ولی واكنش‌ها نسبت به مجموعه خیلی خوب بود و من تمام تلاش خود را كردم كه به لحاظ تحقیقی كار متفاوتی ارائه دهم و مثل كارهای قبلی نباشد؛ چراكه معتقدم هر آدمی، بدِ بد نیست، خوبی‌هایی هم در این شخصیت وجود دارد. حمید عطایی هم كه نقش یكی از ماموران را بازی می‌كند، در این باره پاسخ مشخصی نداشت و گفت: این نكته ظریفی است ولی هنوز به پایان سریال نرسیدیم و از آخر قصه خبر نداریم. این داستان از پایه قصه تیم گروه امنیت و اطلاعات است و اصل قصه مهم‌تر از آن است كه به خرده پیرنگ‌ها بپردازیم. در اینجا هدف، دیدن قدرت گروه امنیت و اطلاعات است؛ ماجرایی كه فكر می‌كنم در آخر بینندگان را شگفت‌زده می‌كند و بعد از این پایان است كه باید به سوال شما پاسخ دهیم.




بازیگران چه گفتند؟
 سپیده خداوردی: با این‌كه نقشم بلند نبود اما كارم را دوست داشتم. برای ایفای نقش كمی استرس داشتم كه می‌خواستم نقش خاكستری بازی كنم چراكه در این چند سال در نقش مثبت ظاهر شده بودم اما امروز خوشحالم كه مردم با نقش من همذات‌پنداری كردند و مورد پسند مردم واقع شد.
 شایسته ایرانی: من شاید كمتر كار كرده باشم اما فیلمنامه و كیفیت نقش برای من مهم است. همین قدر كه به نقش من پرداخته شد كفایت می‌كرد و قصه زندگی‌اش را كامل دیدیم. اساسا خود شخصیت را  هم از این جهت دوست داشتم كه جزئیات داشت و برای مردم جالب بود كه این نقش را بیشتر ببینند. مسؤولیت‌پذیری نقش من بیشتر از شغلش می‌آمد. ممنونم از تیمی كه با آنها كار كردم.
 امیرمحمد زند: من كمتر درباره نقش خود توضیح می‌دهم و می‌خواهم این را بگویم كه كمتر كارگردانی است كه به سمت ساخت سریال با این موضوع برود. واقعا پیشرفت عجیبی دارند آقای معظمی در كارگردانی.

 رضا مولایی: آرزو می‌كنم كه‌ ای‌كاش فیلمنامه یك كار كامل باشد و بعد كار آغاز شود. البته این اتفاق مختص به این سریال نبوده و در همه كارها به همین صورت است. در حالی كه اگر این اتفاق درست انجام شود، ما به عنوان بازیگر و تیم تولید از سوی دیگر نیز می‌‌توانیم اتفاق بهتری را رقم بزنیم.
 حمید عطایی: خیلی از بازیگران هم داستان كامل این سریال را نمی‌دانند؛ همه از انتهای قصه آن شگفت‌زده می‌شوند. این فیلم در مورد اطلاعات و امنیت بوده و به دنبال نمایش قدرت كشورمان در سطح بین‌الملل است.

 حمید شریف‌زاده: من سال‌هاست نقش‌های دگم مثبت بازی می‌كنم و برای من ثابت شدن و تكرار روی نقش سخت است اما احمد معظمی كارگردانی است كه همه دوست دارند با ایشان كار كنند چراكه تلاش می‌كند حالت در سریال خوب باشد و از اعتماد ایشان متشكرم.



ضرباهنگ یكنواخت یك «ترور خاموش»
ریتم سریال هم از مواردی بود كه این كارگردان در پاسخ به جام‌جم درباره افت آن در بخش‌هایی از مجموعه گفت: از آن جا كه داستان‌ها و شخصیت‌های زیادی در كار هستند، اتفاقا لازم بود تا گاهی سریع پیش ببریم. با این حال گاهی نمی‌شود خیلی سریع از ماجراها عبور كرد، چرا كه باید آرامشی هم وجود داشته باشد تا بیننده متوجه رخدادهایی كه پیش می‌آید، بشود.
صفری هم در پاسخ به این سوال بیان كرد: این سریال ملودرام نیست و قصه‌ای در آن تعریف نمی‌شود، بلكه معمایی است كه باید حل شود و این جزئیات كار است كه قصه و سریال را شكل می‌دهد. در تعدد این جزئیات بیننده هم باید مجال داشته باشد كه با داستان‌ها و اتفاقات پیش برود.
او همچنین از ادامه فعالیتش در حوزه ساخت مجموعه‌های امنیتی به دلیل كمبود آن در تلویزیون گفت. فلاحی‌پور هم در این باره عنوان كرد: من فكر می‌كنم ریتم كار نسبتا خوب و جزو اتفاقات مثبت سریال بود، ممكن است جایی افت داشته باشد اما در سكانس و قسمت‌های بعدی باز هم دچار خیزی می‌شود كه ریتم كلی كار را می‌سازد، بنابر این، چنین افت و خیزهایی به گونه‌ای ویژگی سریال محسوب می‌شوند.