ادب حضور در كربلا

ادب حضور در كربلا


علاقه‌مندان به زیارت اربعین حسینی قبل از پای گذاشتن در این سفر می‌توانند با ظرایف سلوكی، آداب و مراقبات توحیدی، شرایط ظاهری و نكات معنوی آن در جلد پنجم كتاب ادب حضور آشنا شوند.
خبرگزاری مهر، در همین خصوص كتابی را پیشنهاد كرده و نوشته: «در فرهنگ اهل بیت(ع)، زیارت سیدالشهدا(ع) به طور كلی و زیارت اربعین به طور خاص، فرصتی ویژه و منحصر به فرد برای سیر و سلوك توحیدی است. پس هركه می‌خواهد بهره معنوی و روحانی بیشتری از این فرصت ببرد، لازم است قبل از پای گذاشتن در این سفر، حتما با ظرایف سلوكی، آداب و مراقبات توحیدی، شرایط ظاهری و نكات معنوی آن آشنا شود. با ذكر این مقدمه، پیشنهاد می‌كنیم حتما دفتر پنجم از مجموعه ادب حضور اثر محمد تقی فیاض بخش را مطالعه كنید. مجموعه پنج جلدی ادب حضور، عصاره دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی بنا بر مكتب تربیتی علامه طباطبایی است كه جلد آخر آن، به جایگاه ویژه امام حسین(ع) در دستگیری از سالكان و سیر مراتب معنوی می‌پردازد. بخش عمده این كتاب، درباره آداب ظاهری و نیز امور باطنی زیارت اربعین است. مجموعه كتاب «ادب حضور» ممتاز و منحصر به فرد است؛ زیرا فیاض‌بخش در آن برخی ظرایف و لطایفی را گرد آورده‌اند كه خود مستقیم و سینه به سینه از محضر استادان اخلاق و سیر و سلوك، به‌ویژه مرحوم آیت‌ا... سعادت‌پرور دریافت كرده‌اند.
ادب حضور مجموعه پنج جلدی است كه به آداب و مراقبات مهم ترین ایام سال نزد اهل معنا می‌پردازد؛ اوقاتی كه در فرهنگ اهل بیت(ع) فرصتی ویژه برای سیر و سلوك توحیدی معرفی شده‌اند. این ایام عبارت اند از: سه ماه ارجمند رجب، شعبان و رمضان، اربعین موسوی (یعنی ماه ذی‌القعده، دهه اول ذی‌الحجه) و ایام سوگواری حسینی در محرم و صفر.