توقف عملیات نظامی تركیه درخاك سوریه

توقف عملیات نظامی تركیه درخاك سوریه

به‌دنبال مذاكرات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور تركیه با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود، آنكارا اعلام كرد عملیات خود درخاك سوریه را متوقف می‌كند. همزمان اعلام شد پلیس نظامی روسیه گشت‌زنی در مناطق مرزی سوریه و تركیه را برای خارج كردن كردهای شمال سوریه تا عمق ۳۰ كیلومتری طبق توافق سران روسیه و تركیه آغاز كرده است .
به گزارش ایسنا، اردوغان در دیدار خود با پوتین موفق شده است به تفاهم‌نامه‌ای دست یابد . این تفاهمنامه در جریان دیدار رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور تركیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی امضا شد. محور اصلی این مذاكرات وضعیت سوریه با توجه به عملیات نظامی چشمه صلح بود كه تركیه از دو هفته پیش آن را با وجود مخالفت جامعه جهانی آغاز كرد.این عملیات نظامی با توافق آتش بس ۱۲۰ ساعته بین آنكارا و واشنگتن متوقف شده بود كه روز سه شنبه پایان یافت، اما سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از پایان مذاكره شش ساعته سران روسیه و تركیه به خبرنگاران گفت عملیات نظامی تركیه در خاك سوریه پایان یافت. از سوی دیگر وزارت دفاع تركیه نیز اعلام كرد دیگر نیازی به انجام عملیات جدید در سوریه نیست. به گفته وی، واشنگتن به آنكارا اطلاع داده خروج شبه‌نظامیان كرد از منطقه امن در شمال سوریه تكمیل شده است. به این ترتیب در خارج از منطقه عملیات كنونی عملیات دیگری انجام نخواهد شد .
روز گذشته سخنگوی كرملین ضمن اعلام این‌كه گارد مرزی سوریه و پلیس نظامی روسیه مسؤولیت خارج كردن شبه‌نظامیان كرد از مرز تركیه-سوریه را برعهده دارند، گفت واشنگتن به كردها خیانت كرد. دیمتیری پسكوف در عین حال گفت: «اگر كردها عقب‌نشینی نكنند، گارد مرزی سوریه و پلیس نظامی روسیه، این اقدام (خارج كردن شبه‌نظامیان كرد از مرز) را انجام خواهند داد و ارتش تركیه، یگان‌های کرد باقیمانده را از مرز منتقل خواهد كرد». میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز روز گذشته گفت میادین نفتی در شمال شرق سوریه كه زمانی تحت تسلط شبه‌نظامیان كرد بود، باید به كنترل دولت سوریه در بیاید. این سخن در واكنش به ادعای یك سناتور ارشد ایالات متحده مطرح شد كه گفته بود در صورت توافق با كردها نظامیان آمریكایی بر مناطق نفتخیز سوریه مسلط خواهند شد .
توافق اردوغان و پوتین كه مفاد آن به اطلاع بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز رسید، بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح رسانه‌های جهانی داشت. غالب نشریات غربی بر این نكته تاكید كردند كه آمریكا بزرگ‌ترین بازنده این توافق نامه و پیروز میدان نیز روسیه بود. نیویورك تایمز نیز نوشت: خروج نیروهای آمریكایی از شمال سوریه یك هدیه برای پوتین بود و اردوغان نیز به خواسته خود رسید.