چند پیشنهاد زنده  به وزیر جوان

پاسخگویی وزیر ارتباطات در اینستاگرام باعث شد پیشنهادهایی برای شفاف‌سازی به وزیر جوان بدهیم

چند پیشنهاد زنده به وزیر جوان

محمدجواد آذری‌جهرمی را دیگر نباید فقط جوان ترین عضو كابینه حسن روحانی نامید، یك دهه شصتی یا یك جوان كه از خوش حادثه به او میدان داده‌اند. این القاب واقعا برای او كوچك است، جهرمی با این كه هنوز40 ساله نشده و سابقه وزارتش دو سال بیشتر نیست ولی قاعده ماندن در پست وزارت را خوب بلد است، او خوب تبلیغ می‌كند، خوب از فضای مجازی استفاده می‌كند، خوب با مردم ارتباط می‌گیرد و خوب حرفش را می‌زند، ظاهرا خوب هم پشت پرده‌ها را فاش می‌كند و البته خوب نیز از خود دفاع می‌كند .

بعد از جنجالی‌ترین افشاگری‌اش كه در مورد شركت‌های ارزش افزوده بود، همان پرونده‌ای كه از نظر او نشان می‌داد برخی شركت‌های ارزش افزوده فقط در عرض پنج ماه حدود 22 میلیارد تومان از مردم كلاهبرداری كرده‌اند حالا وزیر جوان سعی دارد حاشیه جدیدی را كه برایش ایجاد شده و هویت او را از اساس زیر سوال می‌برد و زنگار بر سیاست شفاف‌سازی‌اش می‌پاشد، به همان پرونده قدیمی ارزش افزوده ربط دهد و به مردم بگوید كه دارد تاوان شفاف‌سازی را پس می‌دهد.
حاشیه جدید، ماجرای خواهر زن 33ساله اوست، زنی به نام ثنا اسدیان، همسر علی نواب‌زاده، مردی كه از سال‌84 یعنی 9 سال قبل از ازدواجش با ثنا اسدیان و باجناق شدن با وزیر ارتباطات درشركت‌های آی تی فعال بود و به گفته خودش كم كم رشد كرد و از پست‌های متوسط به سمت‌های بالا و بعد هم استقلال در یك شركت شخصی رسید.
این حاشیه جدید از حرف‌های اخیر حمیده زرآبادی نماینده مجلس و یكی از زنان معمولا ساكت خانه ملت ساخته شد، نماینده‌ای كه توانست در اندك زمانی،‌ هشتگ حق‌الناس وزیر ارتباطات درباره شركت‌های ارزش افزوده و آن چهره كامپیوتری كه وزیر از خودش در توییتر منتشر كرده بود و به پیوست نوشته بود  «بشكن را بزنم؟» خدشه‌دار کند. محمدجواد آذری‌جهرمی كه در نقش قهرمان فیلم «اونجرز: اِند گیم» ظاهر شده بود گویا می‌خواست بشكن قهرمانانه‌ای بزند و دنیا را جای بهتری كند، آن هم با پایان وَس، خدمات ارزش افزوده.
زرآبادی چه گفت؟
21 مهر امسال در مجلس نطقی می‌شود و حمیده زرآبادی از وزیرارتباطات سوالی می‌پرسد. سوال پیرامون نقش یكی از اقوام وزیر در انعقاد قراردادهای كلان بیمه‌ای با اپراتور سوم تلفن همراه است. این قراردادها در نمایندگی شماره 2323 بیمه «ما» بسته می‌شود و نامی كه پشت این قراردادهاست ثنا اسدیان است. حمیده زرآبادی می‌گوید قبلا درصحن علنی مجلس و درقالب نطقش از وزیر ارتباطات نام این شخص و نسبت او با خودش را خواسته بود كه پاسخ وزیر سكوت بود، با این كه برگه سوال خانم نماینده به وزارت ارتباطات نیز رفته بود و قطعا وزیر از موضوع اطلاع داشت.
زرآبادی در فیلمی كه از او در یك نشست خبری منتشرشده آرام است و این طور نشان می‌دهد كه دستش پر است و مدارك مستند و مستدل دارد. او خطاب به حضار می‌گوید، وزیر پاسخ نمی‌دهد چون پاسخی ندارد كه اگر داشت بلافاصله در توییتر جواب می‌داد، بعد هم خودش رشته كلام را به دست می‌گیرد و دست به افشاگری می‌زند، درباره زنی 33ساله كه خواهر زن وزیر ارتباطات است و در یك ماه 137‌میلیون تومان که بابت عقد قراردادهای بیمه‌ای با اپراتور رایتل كسب كرده كه در یك سال شده است دو میلیارد و200‌میلیون تومان اگر سرشكن شود به طور میانگین می‌شود 69 میلیون تومان در یك ماه.
لایوی برای رفع تهمت
این حرف‌ها سه‌شنبه پیش زده شد و بخش‌های مهم این اظهارات به‌شكل‌های مختلف میان مردم گشت. فردای آن روز اما وزیر ارتباطات به روال معمولش كه در فضای مجازی فعال است و زیاد آنجا دیده می‌شود و می‌نویسد، یك قرار شبانه دراینستاگرام گذاشت، قرار یك لایو را.
خودش بعد از لایو اینستاگرامی نوشت كه صدهزار نفر این لایو را دیدند ولی خب عده‌ای تشكیك كردند كه بینندگان این لایو در طول زمان انجام، هرگز از60 هزار نفر فراتر نرفت كه البته وزیر توضیح داد كه منظورش همه بیننده‌ها به‌طور سرجمع بود، چه آنهایی كه از اول تا آخر بیننده بودند و چه آنهایی كه نگاهی انداختند و رفتند.
از این حواشی كم اهمیت گذشته، محمدجواد آذری‌جهرمی آمده بود تا به‌طور زنده و مستقیم البته در فضای مجازی كه ارتباط‌گیری با مردم در آن بی‌دنگ و فنگ است از خود رفع تهمت كند، آن هم رفع تهمتی كه به ماجرای ارزش افزوده یك بستِ محكم خورده است.
وزیر گفت كه داستان ارزش افزوده در كشور ما از زمانی آغاز شد كه شركت‌ها از مردم می‌خواستند با ارسال یك پیامك، خدماتی را دریافت كنند. اوایل در این زمینه مشكلی وجود نداشت اما بعد از مدتی حجم تجارت ناسالم بالا رفت و انواع و اقسام كلاهبرداری‌ها در این فضا شكل گرفت و به این ترتیب بعد از مدتی عده‌ای راه كلاهبرداری از این طریق را یاد گرفتند تا با شیوه‌های مختلف، مردم را به عضویت در سامانه‌های خود در‌بیاورند و از آنها پول بگیرند. پول مورد اشاره وزیر 33 میلیارد تومان بود و شركت‌های مورد نظر پنج تا و عبارتی كه در مورد آنها به كار برد قمارباز و كلاهبردار، شركت‌هایی كه جهرمی گفت اطلاعاتی به دستش رسیده كه براساس آن ۲۶۰۰ میلیارد تومان پول مردم را از حساب‌شان خالی كرده‌اند؛ مردمی كه میان‌شان از معاون اسبق وزیر كه در دانشگاه استنفورد تحصیل‌كرده تا زن مسنی كه در خانه سالمندان او را دیده است، یافت می‌شود. محمدجواد آذری‌جهرمی قاعده بازی را خوب بلد است. او این مقدمه را گفت تا به موضوع خواهرزنش برسد، كه این موضوع را یك تهمت معرفی كند و بگوید این حاشیه جدید كه ساخته شده نتیجه ایستادن او مقابل برخی از شركت‌های خدمات ارزش افزوده است. حرف‌های او در لایو را خودتان بخوانید: «در این مسیر سنگ‌اندازی‌های زیادی شد، جریان‌هایی شروع به حمله كردند كه به قدرت متصل هستند. از روزی كه مبارزه با وُس را آغاز كردم منتظر موج تخریب‌ها بودم. حتی به شوخی به خبرنگاران گفتم، ممكن است برای این كه منصرفم كنند، فردا بگویند من قاتل بروسلی هستم. از زمانی كه این بحث را آغاز كردیم، حملات آغاز شد؛ حملاتی كه بی‌سابقه است و هر روز در فضای مجازی شایعاتی منتشر می‌شود كه نادرست است. طبیعتا این فضایی است كه من به آن آشنایی دارم و معتقدم هنوز حملات جدی آغاز نشده و اینها تازه شروع كارشان است.»
و با این جملات، لایو اینستاگرامی آقای وزیر اوج گرفت و گفت كه می‌خواهد مدل نوینی از پاسخگویی به ادعاها و تهمت‌ها را ارائه دهد.
آقای باجناق چه گفت
در حالی كه گمان می‌رفت ثنا اسدیان نامی كه چند روزی است سر زبان‌ها افتاده در این لایو مجازی حاضر شود، وزیر ارتباطات دوربین را چرخاند سمت باجناقش، علی نواب‌زاده؛ مردی با ظاهری موجه، كت و شلواری، آراسته و جوان، مردی كه گفت از سال 84 وارد صنعت آی تی شده و بعد ارتقای شغلی گرفته و مدیر سیستم‌ها در شركتی شده و سپس در سال 91 محل كارش را تغییر داده و به مجموعه بزرگ‌تری رفته كه ارتباط نزدیكی با شركت رایتل داشته و تا سال 96 نیز همان‌جا مانده است.
سال 93 اما سال ازدواج علی نواب زاده و ثنا اسدیان است (زنی كه به گفته شوهرش اكنون باردار است و ماه‌های آخر را می‌گذراند)؛ زوجی كه با همكاری هم یك نمایندگی بیمه تاسیس كردند و مثل دیگران در فراخوان‌ها و مناقصه‌ها ازجمله اپراتور سوم شركت كردند و چون می‌خواستند حتما در این مناقصه برنده شوند از درآمد خودشان پوشش‌هایی را به قرارداد اضافه كردند.
آقای باجناق البته جالب بود با این كه می‌گفت از جیب خودش برای برنده شدن خرج كرده، در انتهای لایو گفت كه درآمد 69 میلیون تومانی در ماه عدد درستی است ولی به ریال و نه به تومان، موضوعی كه تناقضی را نشان می‌داد میان این درآمد اندك و پولی كه حاضر شده‌اند برای برنده شدن و كسب این مبلغ ناچیز خرج كنند.
و نكته جالب دیگر این لایو این كه حمیده زرآبادی به عنوان بازكننده این پرونده به علت سركشی به حوزه انتخابیه‌اش در لایو غایب بود و مهم تر ثنا اسدیان ـ غایب بزرگ ـ كه شوهرش توضیح داد در ماه‌های آخر بارداری است و امكان حضور در این گفت‌وگوی زنده مجازی را نداشت.