ایران در تركیه پول نقد به ویلموتس می‌دهد؟

گزارشی از آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره جنجال دستمزد سرمربی و دستیارانش

ایران در تركیه پول نقد به ویلموتس می‌دهد؟

در آستانه بازی ایران و عراق، هنوز فهرست تیم ملی اعلام نشده است. در حالی كه بازیكنان لژیونر كم كم به تهران می‌رسند تا در اردوی تیم‌ملی حاضر شوند، هنوز تكلیف سرمربی مشخص نیست. مارك ویلموتس كه از روزهای اول اردیبهشت امسال به صورت رسمی قراردادش را با ایران امضا كرد، به‌دلیل پرداخت نشدن دستمزدش به‌شدت شاكی است. اخیرا خبری منتشر كردیم مبنی بر این‌كه او تهدید كرده در صورتی كه پیش از بازی عراق دستمزدش پرداخت نشود، فسخ می‌كند و می‌رود. حالا دقیقا این اتفاق رخ داده است.
ویلموتس اخیرا بعد از ترك ایران و بازگشت به بلژیك به فدراسیون فوتبال نامه‌ای نوشت كه تكلیف دستمزد خود و دستیارانش را مشخص كنند. ویلموتس تاكید كرد با این شرایط نه خودش و نه دستیارانش به ایران نخواهند آمد. در اردوی قبلی هم مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی تصمیم گرفت به كشور برنگردد و موقتا یك مربی ایرانی جای او را بگیرد.
درباره اتفاقات رخ داده دو فرضیه وجود دارد. فرضیه اول این كه فسخ قرارداد كاملا جدی است و ویلموتس فدراسیون را تحت فشار گذاشته تا بتواند پولش را بگیرد. در این بین تاج بخشی از قرارداد این مربی را به حساب او واریز كرد اما به دلیل تحریم‌ها این پول برگشت خورد. این شایعه به وجود آمد كه شاید فدراسیون فوتبال پول او را نقدا در تهران بدهد. امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون اما این خبر را تكذیب می‌كند و می‌گوید: «نه، امكان این مساله وجود ندارد.» حالا تازه‌ترین خبر این است كه مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به تركیه خواهد رفت تا بتواند نقدا و در آنجا پول را به ویلموتس بدهد تا این مربی آن را به حساب خود واریز كند.
در حال حاضر سرمربی تیم ملی و دستیارانش در این كشور به سر می‌برند. مسؤولان فدراسیون هم قصد دارند در 24ساعت آینده پول را در این كشور به آنها پرداخت كنند تا مشكل حل شود و مربیان تیم ملی به كشور بازگردند. رقم پرداختی هم سنگین است. با توجه به رقم قرار داد سالانه ویلموتس كه سه میلیون یورو است، طلب او برای شش ماه كار در ایران 5/1 میلیون یورو می‌شود كه پرداخت آن برای فدراسیون فوتبال بسیار سخت است. نزدیكان تاج می‌گویند پرداخت چنین پولی برای ویلموتس كه هنوز اقدام خاصی هم در فوتبال ایران نكرده، بسیار گزاف است.
حالا در این بین فرضیه دومی هم وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند فدراسیون و ویلموتس با هماهنگی این كار را انجام داده اند تا بتوانند از كانال فیفا پول را بگیرند. در دوران حضور كی‌روش در تیم‌ملی هم این اتفاق رخ داد و وقتی فیفا متوجه شد فدراسیون توانایی پرداخت دستمزد او را ندارد، پولش را واریز كرد. شاید فدراسیون و ویلموتس هم هماهنگ شده اقدامات اخیر را انجام داده‌اند. معادلات كمی پیچیده است و مشخص نیست آیا اتفاقاتی كه رخ داده، تصنعی است یا واقعی. روز گذشته یكی از سایت‌های آلمانی فرضیه دوم را به‌طور كامل رد كرد و نوشت ویلموتس در نزدیكی فسخ قرارداد یكطرفه با ایران قرار دارد و احتمالا این اتفاق رخ می‌دهد.
آنچه مشخص است با توجه به این كه روز پنجشنبه هفته جاری ایران باید در اردن مقابل عراق قرار بگیرد، زودتر باید تكلیف مشخص شود.